linkerborst meer opgezwollen en vraag over krampjes

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by AnnaC78, Jun 27, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. AnnaC78

AnnaC78 Actief lid

Jul 12, 2012
    192
    0
    16
    Female
    Overijssel
    Beste dames,

Op 10 juni ben ik moeder geworden van een prachtige dochter. Nu geef ik vanaf het begin succesvol borstvoeding. Ik schijn voldoende melk te hebben, want in haar ontlasting zitten witte puntjes (onverteerd melkvet volgens de vrouw van het consultatiebureau) Vanaf het begin is mijn linkerborst gevoeliger dan de rechter en ook het aanleggen deed meer pijn, als ze eenmaal dronk verdween dat gevoel. Ik heb nu het gevoel dat de linkerborst meer melk bevat, kan dat? Deze borst voelt vaak nog vol, dus leg ik mijn dochter vaker aan deze borst. Sinds gisteren lijkt de rechterborst niet echt zwaar of opgezwollen te worden, wel komt er gewoon melk uit en drinkt ze goed aan deze borst. Is dit normaal? Wordt het opgezwollen gevoel uiteindelijk minder? Ook lekt deze borst niet meer, terwijl deze dat eerst wel heel veel deed (dwars door de pad en mn shirt heen). Wordt in deze borst de melkproductie minder of is dit normaal?

Dan mijn volgende vraag. Vanaf het begin heeft mijn dochter al last van spetterpoep, eigenlijk bij elke natte scheet komt er wat mee. Haar poepgaatje en rondom haar kontje wordt al helemaal rood. Ik verschoon haar bij elke voeding en geen luier is zonder een beetje ontlasting. Nu ben ik sinds ik bevallen ben weer helemaal verslaafd aan drop en duik ik regelmatig met mn hand in de droppot. Kan drop of andere voeding haar darmkrampen versterken. Zelf ben ik gevoelig voor melkproducten, maar eet ik wel kwark en yoghurt. Sinds gisteren probeer ik haar zo nu en dan voor de voeding infacol te geven. Op de verpakking staat dat dit voor elke voeding moet, maar ze drinkt soms wel vaker dan 10x op een dag, dus dat lijkt me een beetje veel. Wat adviseren jullie?

Ik zie jullie antwoord graag tegemoet, bedankt alvast

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hallo Anna,

gefeliciteerd met je dochter! Fijn dat het zo goed loopt allemaal met je borstvoeding, ze zal wel hard groeien!

Na verloop van tijd zullen je borsten niet meer tussen elke twee voedingen door gaan 'stuwen'. ik schrijf het bewust tussen haakjes, omdat het meer vullen en stuwen naar de volgende voeding toe is. Je lichaam gaat snappen hoeveel voeding je nodig hebt voor je kindje. De eerste pak zes 6 weken is een soort van inregelen. Wanneer je een ruime productie hebt, kan het wat langer zijn. Na verloop van tijd komt er dus een tijd dat je niet meer dat 'volle' gevoel hebt. Wanneer je kindje gewoon nog goed en effectief drinkt is er dus geen probleem. Met een maand of 4 gaan kindjes vaak ook effectiever drinken: ze zijn dan ineens sneller klaar dan je gewend was. Blijf altijd letten of ze tevreden is en plast.

Puntjes in de luier is niet ongewoon. Witte vlokken wijst echt op onverteerde melk. Geeft niet, zolang ze er geen last van heeft.

Over haar ontlasting: het is niet ongewoon dat de ontlasting zo dun is dat het snel meekomt. (steeds een beetje) ik zou me daar niet zo'n zorgen over maken. Probeer haar huidje vettig te houden, tegen het rode irriteren. Iets van een creme of vaseline bijvoorbeeld.

Neem je heel veel kwark en yoghurt?

Over drop: is het zoute drop of niet? Veel drop is niet goed en er is nog te weinig bekend over wat het doet voor je kindje wanneer je veel drop eet tijdens het borstvoeden. Wanneer het zoute drop is kun je je zowiezo afvragen of dit verstandig is: voor jou, maar zeker voor je kindje. Ik kan me voorstellen dat door het glanslaagje wat er op drop zit de darmen extra gestimuleerd worden, maar heb daar geen exacte wetenschap van. Zoute drop verhoogt natuurlijk de bloeddruk, wat extra belastend is voor in ieder geval de nieren van je kindje.
    Mijn advies zou dus zijn: wanneer je het kunt laten, neem dan geen drop.

Infacol, tja, ik ben daar niet zo van. Krampjes horen er ook bij: kijk het eens aan wanneer je een dag of 4 tot 5 geen drop neemt?

Succes!

Groetjes,
    Heidi

3. AnnaC78

AnnaC78 Actief lid

Jul 12, 2012
    192
    0
    16
    Female
    Overijssel
    Beste Heidi, bedankt voor je uitgebreide antwoord. Moet ik mijn dochter nu vaker aan links leggen, omdat deze borst voller voelt en ik ook vaker het gevoel heb dat ze deze niet leeg drinkt, of maak ik zo alleen maar meer melk aan met deze borst? Soms kolf ik deze borst ook eerst een beetje af, rechts hoeft niet meer, dat loopt vanzelf.

Drop is zoete drop, ik blijf er vanaf, is me 9 maanden gelukt, lukt nu wel weer :)

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Als je links meer stimuleert, maak je daar ook meer aan inderdaad. Probeer wel beide borsten aan te bieden, kolf evt. de spanning af als het vervelend is.

5. AnnaC78

AnnaC78 Actief lid

Jul 12, 2012
    192
    0
    16
    Female
    Overijssel
    Bedankt, ik heb de linkerborst vanochtend 1x helemaal leeg gekolft en het voelt nu al een stuk beter en ik geef om en om :)

Share This Page