Mijn zoon van 5 is nu zijn lichaam aan het ontdekken en ook aan het vergelijken. Hij stelt ook regelmatig vragen over hoe baby's in de buik komen en hoe ze eruit komen enz. Ik geef dan altijd eerlijk antwoord (in kleutertaal). Ben benieuwd of jullie een soort seksuele voorlichting geven of dat jullie gewoon wachten tot ze er vragen over stellen en alleen datgene vertellen wat ze vragen. Misschien zijn er boekjes waar hij iets aan heeft zonder in te gaan op de details Dit ontdekken gebeurt ook op school namelijk dus wil voorkomen dat hij op school dingen doet die niet horen.
Ik beantwoord de vragen die komen zo simpel en eerlijk mogelijk. Ze hoeven niet alle details te weten, maar ik heb ze wel verteld bijvoorbeeld dat meisjes geboren worden met al hun eitjes (mijn oudste, 5 jaar, en jongste, 6 maanden, zijn meisjes) en dat jongetjes als ze groot zijn zaadjes maken in hun lijf. Hoe de baby groeit in de buik heb ik de oudste 2 ook laten zien, er zijn verschillende mooie plaatjes te vinden. Sommige dingen hoeven ze nog niet te weten en dat zeg ik ze dan ook.
Mijn dochter van 3 vraagt al enorm door! Hoe het kan dat er een baby in de buik van een mevrouw groeit en hoe het dan kan dat het zaadje van een meneer in de buik van de mevrouw komt. Ik heb haar verteld dat de vrouw een eitje in haar buik heeft en de man een zaadje en dat dat zaadje door de piemel naar buiten komt en dan in de buik van de vrouw gestopt kan worden. En toen moest ze dat natuurlijk zien... Antwoord: 'Nee joh, dat zaadje is zó klein, dat kun je niet zien!' En toen was het gelukkig goed, pfiew!
Met stukjes en beetjes gebeurt dat hier. Mijn dochter was 2.5 toen haar broertje werd geboren, en zij was er ook bij toen ik beviel (thuisbevalling). Sindsdien weet ze dus dat: a. Babies groeien in mama's buik b. Zij ook in mama's buik heeft gezeten c. Zij en Rohan door mama's vulva naar buiten zijn gekomen d. Zij later ook babies in haar buik kan hebben e. Die dan door haar vulva naar buiten komen De details komen later wel
Gekke vraag misschien maar (hoe) leren jullie je kinderen ook dat er nooit iemand aan ze mag zitten bijvoorbeeld? Dat bepaalde dingen privé zijn, of dat ze 'nee' moeten zeggen als er ooit iemand op een bepaalde manier toenadering zoekt? Ik vind dit soort dingen zo eng na al die verhalen van de laatste tijd op kinderdagverblijven en sportclubs en dergelijke.
Ik ben begonnen dat te benoemen bij mijn dochter toen ze oud genoeg was om dat een beetje te begrijpen. Zo om de zoveel tijd, bijvoorbeeld als ze in bad zit en ik haar schoonmaak, vertel ik haar weer dat dat gebied privé is, en dat zij alleen daaraan mag zitten. OK, papa en mama ook, en eventueel iemand op de opvang, maar alleen om schoon te maken. Ze gaat vaak samen met haar broertje in bad, dat is ook altijd een mooi moment om te zeggen dat ze niet aan zijn penis mag zitten, want die is alleen voor hem
Hier ook sinds hun broertje geboren is veel vragen over hoe een baby in de buik komt. "En hoe doe je dat dan" "Mag ik dat eens zien" Zo'n leuke vragen en ik geef antwoord tot een bepaalde grens natuurlijk.
Leuk die vragen... Ik vond het boek "kunnen papa's ook baby's krijgen" wel een mooi begin voor een kleuter.. De mijne was nieuwsgieriger, dus ik probeer zoveel mogelijk zijn vragen te beantwoorden. Nu hij bijna 7 is, worden de vragen steeds moeilijker te beantwoorden.. Als hij iets vraagt, dan beantwoord ik die vraag. Maar ik geef geen extra informatie. Als hij meer vragen heeft, dan stelt hij ze wel. Zo was er vorige week de vraag wat zijn ballen eigenlijk deden.. Ik vertelde over de zaadjes (hij wist al dat mama die gebruikt voor de bouwtekening van de baby). Maar niet verder verteld over de weg die ze afleggen of hoe ze bij mama komen. Die vraag verwacht ik de komende weken wel ergens
Dat is helemaal geen gekke vraag maar juist een hele goede vraag. Kinderen zijn zich er nog niet van bewust wat wel en niet mag, wat goed en kwaad is in die zin. En het is heel belangrijk ze te vertellen en voor te lichten (zonder ze bang te maken, dat is dan weer de truc). Als ik met mijn dochter douche, laat ik haar vaak zichzelf van onderen even schoonmaken. Dan zeg ik er gelijk bij dat dat van haar is. En dat alleen zij, papa en mama daar aan mogen komen om het schoon te maken. En verder niemand. Pas geleden de vraag gekregen wat dat nou voor gek ding was die papa heeft en mama en zij niet Ik heb alleen gezegd dat het een piemel is. En jongens hebben een piemel en meisjes niet. Maar de piemel is van papa en daar mag ze niet aan komen. Net zoals dat er niemand aan haar vagina mag komen. Haar antwoord: 'nee, isse mijn gina!' haha