Ja misschien stom dat ik me hierdoor onzeker laat maken, maar ik ben er van het weekend achtergekomen dat mijn zoon erg hard is gegroeid de laatste maand. Ik had verwacht dat het vanaf nu een beetje zou stagneren, maar hij is boven zijn groeilijn uit gegroeid. Hij zat al op plus 1, maar gaat nu richting de plus 2. Overigens ook in lengte, al zit deze wel een tikkeltje lager dan zijn gewicht (maar niet noemenswaardig denk ik). Hij is nu 10 kilo en 74cm (denk ik, lastig meten) en een maand terug was hij 9,3 kilo en 70,5cm. Hij krijgt al 3 flessen en ik weet dat het voor 2 flessen gemiddeld gezien wel erg vroeg is, maar hij eet echt veel fruit en avondeten (200 gram per keer, maar het gaat ALTIJD helemaal op). En hij krijgt tussen de middag met groot gemak een boterham weggewerkt. Een tweede zou er ook in verdwijnen, maar die krijgt hij niet. In ieder geval. Hij krijgt nu het volgende (gaan we weer ): 07.00 200cc fles plus 5 scheppen bambix fijne granen 9.30 200 gr fruit 11.30 1 boterham met boter (van ander beleg gaat ie meer spugen) 12.30 160cc fles 16.30/17.00 200 gr avondeten 18.30 160cc fles (sinds 2 dagen iets minder, eerst was het 200cc) Tussendoor geef ik hem hooguit 2 mini rijstwafels voor baby's waar echt heel weinig calorieen in zitten. Ik geef hem dat omdat ik bang ben dat ie anders het niet redt tot zijn avondeten, maar eigenlijk zit dat volgens mij meer in mijn hoofd/gevoel. Ik wilde dit schema voorlopig aanhouden, maar omdat hij toch erg hard gegroeid is en ik hem niet onnodig wil volproppen (omdat het een kliko is), ben ik toch wat onzeker geworden... Geef ik hem (in zijn geval dus!) niet te veel? Zucht, ik word gek van mezelf Ik vond/vind het helemaal niet erg dat hij een flink kind is. Maar nu hij boven zijn lijn uitstijgt, word ik toch onzeker. Ik weet wel dat niet alle kinderen volgens die lijn groeien etc, maar toch...
Hij is trouwens ook weer meer gaan spugen de laatste tijd. Ik geloof dat dat ook een teken kan zijn van te veel eten toch? Hij spuugde sowieso al wel veel, maar het is dus verergerd. Dat doet ie voornamelijk wanneer hij granen krijgt (pap, brood, rijstwafel).
Mijn zoontje is een stuk jonger en daarom denk ik dat je niet bang hoeft te zijn dat hij te veel krijgt hoor! Mijn zoontje krijgt namelijk nu ook al: 7 uur: 200cc opvolgmelk 11: 200cc idem 13: 2 stuks fruit (denk dus ook 200 gram?) 15 200cc voeding 18: 150-175 gram warm eten (groenten met aardappel of rijst) 19: 200 voeding + rijstebloem Hij krijgt nog geen brood, maar qua fruit en groenten ietwat vergelijkbaar PLUS meer melk... en is nog jonger ook. Ik gok nu ca 7200 gram en 68 cm. Ook zo'n kliko kind dus, maar niet te lang of veel te dik. Misschien heeft ie juist wat meer nodig ivm zijn groeispurt? Als ie echt vol zou zitten zal hij echt niet door eten. Maak me hier soms ook wel zorgen om omdat ik soms het gevioel krijg dat mijn zoontje ook maar door blijft eten omdat ie het lekker vindt, niet omdat ie honger heeft. Maar de laatste dagen lijkt ie toch minder behoefte te hebben dus hij geeft t blijkbaar toch wel aan!
Hi Merijn, Hoe heb je gemeten? en welke gegevens vergelijk je? Het meten van het CB kan heel anders uitpakken dan zelf meten dus niet gelijk in de stress schieten hoor Volgens mij heb je een prima schema. De fles van 12:30 mag er wel uit maar dat hoeft nog niet hoor. Wanneer moet je weer naar het CB? Mijn zoontje was trouwens bij 7 maanden: bijna 10 kilo en 73 cm en dat is alles + 1 op de curve...
@ druif78: ja ik heb dus ook het idee dat hij toch wel blijft dooreten, wat ik hem ook aanbied (tot op zekere hoogte natuurlijk). Maar hij heeft bijvoorbeeld niet zelf aangegeven van 4 naar 3 flessen te willen, dat heb ik zelf gedaan en dat ging toen wel vrijwel direct goed. Dus blijkbaar had ie het toch niet nodig, terwijl ie ze wel leegdronk... En sindsdien is ie dus juist harder gaan groeien haha! @ zwaantje: we moeten pas half september weer. Maar ik denk dat ik donderdag even naar het weegspreekuur ga om het met daar te vergelijken. Eerder heb ik ook altijd redelijk goed gezeten met mijn "schattingen". Maar goed, kan ik ook direct om hun mening vragen
Bij mijn dochter heb ik 2 weken geleden d'r schema veranderd vooral omdat ze zo bleef spugen. Ik ben toen van 3 naar 2 flessen gegaan en het gaat echt een stuk beter. Ze groeit goed, en nog belangrijker ze spuugt niet zoveel meer. Haar schema is nu alsvolgt 8/8.30 fles 180/6 + 2 eetlepels buikjespap 11:00 fruit(2 a 3 stuks) 13:00 2 boterhammen met boter en smeerkaas. Ze drinkt daarbij diksap/water/thee 15:00 diksap met soepstengel/koekje/rijstwafel 17:00/17:30 warm eten ca 200 gr + yoghurt ca 100-125 cc 19:00/19:30 180/6 Volgens het cb is het te vroeg met nog mar 2 flessen, maar ik kijk een beetje naar wat zij nodig heeft en vooral waar zij zich lekker bij voelt. En bij dit schema gaat het heel erg goed.
Nathan zit tot nu toe altijd iets onder het gemiddelde maar heeft hetzelfde schema hoor.. Het enige verschil is dat Nathan de middag fles zelf neit meer wil en dus al heel vaak op 2 flessen zit. hier is het schema dus ongeveer zo: 7.30 180+6 en bambix pap (met lepeltje) 9.30 200 gram fruit 12.00 broodje met beleg en nu dus water erbij 15.00 koekje/ rijstewafeltje en diksap of water 17.30 200 gram groente en een toetje 19.30 180+6 en bambix pap of een andere soort pap (ook met lepeltje)
Volgens mij doe je het harstikke goed hoor. Hier ook een flinke kerel. Met 6,5 maand was Lars precies 10 kilo en 72 cm. Wij hebben ook hetzelfde schema, alleen de hoeveelheid flesvoeding is hier iets minder. Aangezien je aangeeft dat je zoontje weer wat meer spuugt zou je kunnen kijken of je de flessen iets kunt verlagen. Verder denk ik echt dat de groei wel een keer stagneert ( tenminste dat hoop ik wel voor Lars ). Overleg anders ook eens met het cb. Hier waren ze zeer tevreden, sterker nog, de vlag ging nog net niet uit. Het woord te zwaar is dan ook geen 1 keer gevallen.
Ik denk dat je je niet druk hoeft te maken. Hij heeft een prima schema. Je zou de middag fles weg kunnen laten maar ik denk niet dat dat het probleem is. Hij krijgt zeker niet te veel. Tijgert hij al? Mijn zoontje is aanzienlijk minder hard gaan groeien toen hij begon te tijgeren. Dat geldt overigens voor bijna alle baby's. Hij at ook als een bootwerker en groeide tot een maand of 7 heel hard, totdat hij begon te tijgeren. De groei is toen veel langzamer gegaan terwijl hij toch meer at. Omdat je een prima en een gezond schema hebt denk ik echt niet dat je je zorgen hoeft te maken.
Lijkt mij het beste om bij het CB te vragen; ik zou in elk geval niet zomaar zelf het schema te veranderen. De hoeveelheden die je noemt vind ik niet abnormaal (al at ons mannetje toen wel wat minder, maar dat is ook meer een -1 kindje, die verbruikt vast minder). Er zit veel variatie in, dus lijkt mij niets mis mee. enne... die groeilijnen zijn ook maar gemiddeldes. er mag best eens een knikje in zitten; als je eenmaal +1 bent hoef je dat niet voor de rest van je leven te blijven!