Zelf netjes eten

Discussie in 'Voeding' gestart door Kiwi1, 8 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Mijn zoontje eet al een aantal maanden zelf zijn boterhammen. En dat gaat heel goed. Hij eet alles netjes op zonder ermee te gooien (wat we in het begin wel even hadden).
    Maar nu wil hij steeds vaker zijn avondmaaltijd zelf eten. Tot op heden had ik er zelf niet zo'n zin in, gezien het feit dat zijn handcoördinatie nog niet zodanig is dat hij goed zijn lepel naar zijn mond kan brengen zonder ontzettend te knoeien.
    Vandaag hadden we geen zin in een "discussie" met hem en heb het bord voor hem gelegd om te kijken wat hij zou doen. En ja hoor, stukjes eten gingen achter elkaar naar binnen (met de handjes eten). Het ging dus perfect alleen oh wat een zooi heeft hij achtergelaten! Het was natuurlijk eten in combinatie met spelen. Mijn man en ik waren naderhand 3 kwartier bezig om hem schoon te maken + de smeerboel wat hij op zijn stoel en op de grond liet schoon te maken.
    Maar oh wat was hij blij dat hij zelf zijn gang kon gaan. Dus hebben we besloten om hem vanaf nu zelf te laten eten.
    Mijn vraag is alleen: wanneer gaan ze "netter" eten zonder een kwart van eten op de grond te gooien. Wat is jullie ervaring met eten met bestek. Wanneer kunnen ze dit ongeveer?
    Hebben jullie nog tips mbt handige borden of een placemat om knoeien zo veel mogelijk te beperken?

Ben benieuwd! Alvast bedankt.

2. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    Mijn zoontje begint nu steeds beter met een lepel te eten. Het geeft nog wel troep, omdat hij wil laten zien wat hij kan, hij eigenlijk te lang wacht en een gedeelte van zijn lepel afvalt.

voor de troep op de grond, kranten wegleggen die kun je zo weggooien en verder na het eten in bad, hahaha

3. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Toen mijn zoontje nog erg veel knoeide met het avondeten had ik voor hem een slab met lange mouwen, echt perfect!
    Onder zijn kinderstoel legde ik een oud tafelkleed, na het eten even uitkloppen en je vloer blijft een stuk schoner.

En verder gewoon vaker dweilen vrees ik...

4. Inez01

Inez01 Fanatiek lid

4 jul 2008
    1.009
    0
    0
    He Kiwi, hier ook een echte knoeier. Gelukkig hebben wij een houten vloer en die is makkelijk af te nemen, maar het blijft verbazingwekkend wat er soms allemaal op de grond enz belandt.

Knap hoor dat hij al heel zijn maaltijd met de handjes eet.... zover ben ik nog niet. Wel wat stukken, rest mag ik nog voeren.

Veel succes iig. Qua placemat heeft hier wel eens een link gestaan naar eentje met een soort opvangbakje en met zuignapjes. Kan het alleen niet terugvinden.

Een plastic kleed op de vloer is misschien ook een goede tip en bij echte knoeigerechten doe ik zo'n kliederschort van IKEA aan..... kleren eerst wel uit, dan blijven die iig gespaard.....

5. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    #5 Kiwi1, 9 aug 2009
    Laatst bewerkt: 9 aug 2009
    Hallo dames,

super goede tips allemaal!
    Kranten of een plastic kleed op de grond neerleggen is een goed idee.
    Inez01: wij hebben ook houten vloer, dus dat is inderdaad makkelijk af te nemen als er iets op de grond belandt. Maar het blijft een werkje zeg he.
    Zo'n kinderschort is idd een supergoed idee!

6. Mirthe81

Mirthe81 Bekend lid

21 feb 2008
    590
    0
    0
    Haha neem een hond, dan blijft je vloer ook schoon.
    Hier is het een geliefd plekje onder de kinderstoel.
    Nova eet bijna alles zelf, het gaat niet netjes, maar het lukt aardig.
    Ik heb ook een slab met lange mouwen.
    Alleen vloeibare dingen zoals yoghurt geef ik, dat wordt anders echt een rommeltje.

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

He Kiwi, goed topic! Hier precies hetzelfde probleem. Bij echt mooi weer laten we mijn zoontje buiten eten op het balkon. Dan is de troep zo opgeruimd en binnen... tja... het wordt wel een troep (misschien inderdaad er maar wat onder gaan leggen) maar 3/4 uur ben ik niet bezig (voel ik me toch een beetje opgelucht.. sorry dat ik dat zeg).
    Hier kan mijn zoontje heel goed de vork aanpakken en in zijn mond stoppen dus dat is wel fijn maar avondeten wil hij echt helemaal zelf doen! Ik vind het vooral zo vervelend dat je toch relatief weinig kan klaarmaken voor hem.

8. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Haha, kan me voorstellen dat je opgelucht bent als je niet 3 kwartier hoeft op te ruimen. Gisteren waren we er ook niet op voorbereid. Een betere voorbereiding geeft hopelijk minder werk achteraf. Ik ga in ieder geval z'n schort aanschaffen en iets op de grond leggen. Verder gaat hij zijn gang maar.
    Wat bedoel je met relatief weinig kan klaar maken voor hem?

9. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Wij hebben Silly Billyz met en zonder mouwen: ideaal!

Ik bedoel met eten voor het mannetje. Hij eet graag stukjes en dus dingen die hij gemakkelijk in zijn mond kan stoppen. Rijst e.d. gaat gewoon niet bepaald geweldig! En pasta geeft zo'n smeerboel dus daar heb ik niet heel vaak zin in. Wat heel makkelijk gaat zijn krieltjes, stukjes hamburger (van die mini dingen voor gourmet, ideaal) en sperciebonen of peultjes / broccoli of bloemkool. Maar meneertje kan heel goed gooien met groenten :) Bizar hoe snel hij dat door heeft....

En omdat hij nog geen kiezen heeft, lukt het hem nog niet om goed vlees te kauwen...

10. berna1981

berna1981 VIP lid

10 okt 2006
    9.943
    0
    0
    mijn zoontje is nu anderhalf en eet sinds een maand of 2 echt netjes met de vork/ lepel. Natuurlijk gaat er nog wel eens iets naast maar over het algemeen gaat het goed! Zelfs pasta en soep!

11. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Oh ja, dat is idd iets waar ik gisteren over nadacht. Hoe gaan we dat met macaroni of rijst doen. Toch die lepel blijven aanbieden, denk ik. Wie weet lukt het snel wel zonder al te veel te knoeien.

12. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Wat goed! En hoopgevend. Bedankt.;)

13. Bri

Bri Niet meer actief

Hier gaat het steeds beter; ook yoghurt eet meneertje zelf met een lepel. Die yoghurt doen we in een bekertje ipv een kommetje, dat is makkelijker voor hem met scheppen. Na het eten even een vochtig doekje over z'n snoet en handen en het is weer gepiept.
    Maar vooral met avondeten maakt hij er een bende van! Gisteren had hij nog pasta, dat zat dus écht overal (op z'n benen, in z'n haar, zelfs in z'n wimpers)... nou ja, na het eten lekker onder de douche gezet. Het gaat inderdaad beter met 'droge' stukjes ipv dingen met saus.
    Gek genoeg laat hij oma wel helpen met eten (dus voeren met een lepel) van mij wil hij de lepel na ongeveer 5 happen echt zelf hebben.

14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.237
    7.281
    113
    Vrouw
    Brabant
    Eva heeft altijd al zelf gegeten met haar handen. Yoghurt enzo voerden we, dat was ook het enige wat mocht.

Sinds een paar maanden kan ze heel netjes haar toetje en rijst enzo met een lepel eten. Ze houdt de lepel meestal recht zodat er niets of weinig vanaf valt.
    Soep voeren we meestal of ze probeert het soms zelf. Verder eet ze geen prutjes als pasta enzo, dus dat scheelt :).
    Rijst gewoon zorgen dat er een grote berg ligt, dan is het goed te scheppen ;). Eva eet ook wel rijst met haar handen, gaat ook prima.

Wat betreft het schoonmaken, wij zijn altijd in een paar minuten klaar. Eva en de kinderstoel schoonmaken, de grond dweilen en klaar.

15. Sweetvienna

Sweetvienna Fanatiek lid

10 jul 2007
    2.092
    0
    0
    Hoi dames,

Ons zoontje is nu 16 maanden en heb hier een vraagje over. HIj wil ook heel graag zelf eten maar als we hem zn gang laten gaan, komt er maar heel weinig binnen; hij haalt eerst alle stukjes uit zijn bordje, legt ze verspreid over de tafel en gaat er dan wat van eten. Maar hij krijgt echt lang niet genoeg binnen op die manier. Ook eten met een lepel of vork gaat nog lastig. Hij begint goed maar houdt vervolgens bij het naar zijn mondje brengen de lepel of vork op zijn kop en dan valt alles eraf...Dus nu prakken we zijn eten eerst, voeren hem dan eerst een flink deel zelf en dan mag hij het laatste deel zelf een beetje proberen...Maarja, hij is al 16 maanden en het zou toch fijn zijn als hij nu eens zelf kan gaan eten...Iemand tips?

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.237
    7.281
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hij is pas 16 maanden en hij eet toch zelf? Gaat misschien niet zo vlot als jij zou willen, maar het wordt vanzelf beter!

Wat wij bij Eva wel deden en soms nog doen: als ze bezig is met haar eten te bestuderen, intussen gewoon een hap in haar mond stoppen. Uit reflex gaat haar mond gewoon open :) en ze eet het dan netjes op, tenzij het iets is wat ze echt niet lust (dat proberen we soms stiekem ;))

17. Sweetvienna

Sweetvienna Fanatiek lid

10 jul 2007
    2.092
    0
    0
    Hoi Snoopy,

Ja maar wat ik bedoel is dat hij nu niet echt de kans krijgt om zelf te proberen met een lepel of vork, als we hem wel zn gang laten gaan, komt er maar zo weinig binnen. Vandaar dat wij het dus eerst zelf voor het grootste deel geven en daarna mag hij een beetje knoeien. Misschien moeten we hem toch maar meer zn gang laten gaan?

18. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.237
    7.281
    113
    Vrouw
    Brabant
    Het gaat vanzelf beter naarmate ze ouder worden. Dus zelf laten aanmodderen en af en toe een hap bij hem naar binnen schuiven is prima! Hij zal uiteindelijk steeds meer zelf gaan eten.
    Eva eet trouwens bijna alleen maar met haar handen. Alleen rijst en doperwten gaan met en lepel, maar heel vaak ook met haar handen (lang leve de plakrijst :)).
    Nog een voorbeeld trouwens: mijn nichtje dronk met 1,5 jaar helemaal zelf uit een beker: van tafel pakken en weer netjes neerzetten. Toen Eva een maand of 15 was zag ik dat dus echt nooit gebeuren. Ik gaf haar dan de beker en was al blij als alles in de beker bleef ipv op de grond of over tafel. En een paar maanden later wilde ze dus zelf haar beker pakken en terugzetten. En toen was ze nog niet eens een half jaar. Dus kan je nagaan, soms gaat het opeens sneller dan je verwacht ;). Zo ook met eten, kan best dat je zoontje opeens niet meer wil dat je helpt met eten en dat het zelf eten steeds beter gaat.

19. Sweetvienna

Sweetvienna Fanatiek lid

10 jul 2007
    2.092
    0
    0
    Ok dan gaan we dus gewoon door met hoe we het nu doen :) ben soms wat onzeker vooral als ik dan hoor dat jongere kindjes al wel met een lepel eten...

Deel Deze Pagina