Middelbare school....hoe maak je een keuze

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by PenK, Jan 14, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. PenK

PenK VIP lid

Jan 20, 2006
    6,275
    521
    113
    Voor onze oudste dochter zijn we rustig aan begonnen met ons orienteren op een middelbare school.
    Inmiddels een informatieavond bezocht en een open dag.
    Maar ik vind het zo lastig!!
    Waar basseer ik de keuze op? Waar moet ik op letten? Welke vragen stel ik op zo'n avond?
    Haar gevoel bij een school is voor ons het meest belangrijk. Maar ik wil me zo goed mogelijk orienteren.
    We hebben in onze omgeving ook weinig vrienden/familie die in dezelfde fase zitten, of kinderen al op een middelbare school.

Graag jullie advies!

2. Sandy01

Sandy01 Bekend lid

Oct 5, 2009
    727
    306
    63
    Wij zijn ook aan het kijken voor een school voor onze oudste en vinden het ook moeilijk om een juiste keuze te maken.

Vorig jaar, toen hij in groep 7 zat, zijn wij al naar de open avond geweest van 3 scholen en 1 school is toen al afgevallen. Nu gaan we over een week weer naar de open avond van de andere 2 scholen en moeten dan de keus maken.

Waar wij op letten is: "voelt hij zich thuis?" / "waar staat de school voor?" / "hoe gaan ze om met zijn spellingsproblematiek?" / "wat voor een uitstraling heeft de school?". Dit zijn zo'n beetje de belangrijkste dingen.

Ook kijken wij naar de onderlinge verschillen tussen de 2 scholen, want ze zijn bijna hetzelfde, alleen de een is op 5 minuten fietsen en de ander op 45 minuten fietsen. En we laten onze oudste goed kijken en nadenken hierover.

Het valt idd niet mee, blijft een lastige keuze.

Succes.

3. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,173
    35,838
    113
    Verkeerd gelezen

4. Miss T

Miss T Fanatiek lid

May 3, 2012
    4,367
    306
    83
    Het onderbuikgevoel is het belangrijkste.

Verder kun je vragen stellen over zaken die jullie belangrijk vinden. Denk aan:
    - Hoe vaak en op welke manier is er oudercontact?
    - Wat doet de school bij lesuitval?
    - Welke extra begeleiding is er?
    - Hoe zorgt het team/de mentor samen met jullie dat de overgang vanaf de basisschool niet te groot is?

Zelf zou ik bij zo'n open dag vooral veel gesprekken aangaan met de docenten. Hoe komen zij op jou over: professioneel, afstandelijk, betrokken? Hoe is de verhouding in het team: leeftijd, man - vrouw.

Bij het vmbo: welke richtingen worden er aangeboden?

Minder van be!ang - ook al vinden ouders dat vaak belangrijk - is bijvoorbeeld de klassengrootte. Een goede docent kan een grote(re) klas prima laten functioneren.

Succes! Dit is een leuke, maar ook heel spannende fase.

5. disaro

disaro Fanatiek lid

Aug 18, 2014
    2,036
    251
    83
    Je gevoel volgen is het belangrijkste, zo vielen er bij ons twee scholen af .
    Is het op de open dag chaotisch of goed georganiseerd, bij ons viel er toen weer een af.
    En de medewerkers stonden die voor je klaar of waren ze teveel met elkaar bezig.
    En het belangrijkste wat vind je kind ervan.
    Mooie praatjes vertellen ze toch altijd wel, zo bleef er bij ons 1 school over en daar hebben we nog steeds geen spijt van.

6. Miss T

Miss T Fanatiek lid

May 3, 2012
    4,367
    306
    83
    Dat medewerkers met elkaar praten, wil ik even nuanceren. Ik werk op een middelbare school. Bij ons is de school voor ouders geopend van 10.00 tot 15.00 uur. Mijn collega's en ik worden om 9 uur verwacht en we gaan rond 16.00 uur naar huis. In die tijd hebben we slechts een half uur pauze.
    Nu zijn er ook ouders die te vroeg komen of laat - net voordat we de open dag afsluiten. Ik ben serieus heel de dag bezig met nieuwe leerlingen en ouders. Als daar tussendoor niet eens een praatje met een (oud-)collega vanaf mag, omdat mensen dat als 'eis' stellen, hebben ze echt geen inzicht en mogen ze wat mij betreft een andere school zoeken.
    Ik vind de open dag heel erg leuk en gezellig, maar ook heel intensief!

7. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    Is het niet het belangrijkste dat je dochter zich er fijn voelt?
    Ik weet nog hoe ik zelf m'n middelbare school heb gekozen.
    Er waren twee openbare middelbare scholen, een niet zo strenge christelijke en nog een paar iets strenger.
    De strengere vielen voor mij sowieso af.
    Twee van die andere scholen voelden niet fijn, die derde wel en die is het geworden.

8. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,192
    16,523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier een brugklasser dus ben er al redelijk in thuis.
    Het allerbelangrijkste is het of je kind een " gevoel" heeft bij de school.
    Natuurlijk moet je dit als ouder ook hebben maar hier gaf onze zoon zelf de doorslag.
    Wel hebben we gekeken naar lesuitval, aanbod mbt zwakke vakken ondersteunen, begeleiding van de brugklassers maar ook het gevoel wat ik had met de docenten.
    We waren ook nog op een andere school geweest en alles spik en span,mooie praatjes maar net allemaal iets te gelikt dus die viel direct af.
    Wat wel goed is om je in te verdiepen : mocht je kind afstromen maar geldt ook voor opstromen Blijven ze op dezelfde locatie of is het elders?
    Veel succes en luister vooral naar je kind want hij moet er de komende 4,5,6 jaar naartoe.

9. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,780
    18,927
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Er is een verschil tussen een praatje of een uitgebreid gesprek en een (potentiële) leerling en ouders negeren. Ik kan me voorstellen dat Disaro daarop doelt.

Ik ben zelf lerares BO em mijn man werkt als leraar in het VO. Als wij op dit soort dagen geen tijd hebben om met (oud-)collega's te praten: so be it. Het is een werkdag, zelfs al valt het in het weekend. Ik ben er dan voor die kinderen hoor. Natuurlijk kan er best een groet of geintje naar een collega vanaf. Leerlingen en ouders mogen best zien dat je ontspannen met elkaar omgaat. Maar ik zou ze echt nooit laten wachten op een praatje dat ik heb met een collega of een bekende. Hetzelfde geldt voor mijn man, trouwens. Als ik op zijn open dag kom, kan er meestal niet veel meer dan een zwaai of een snelle hoi vanaf. ;)

10. Miss T

Miss T Fanatiek lid

May 3, 2012
    4,367
    306
    83
    Ik ook niet. Ik wilde nuance aanbrengen in het verhaal.

11. disaro

disaro Fanatiek lid

Aug 18, 2014
    2,036
    251
    83
    Precies.
    Het was bij ons een open avond, dus ik vind dat je daar makkelijk je aandacht bij kan houden, en ik wil niet moeten wachten tot jij uitgekletst bent want dan is het idd geen school voor ons. De school daar tegenover was alles goed georganiseerd en de medewerkers hadden alle aandacht voor de ouders. Visitekaartje vind ik.

12. Uuz

Uuz VIP lid

Dec 8, 2014
    6,241
    818
    113
    Ik zou ook kijken waar eventuele vriendinnetjes heen gaan, en naar de resultaten natuurlijk (m.n. of er weinig uitval is/hoog slagingspercentage).

13. PenK

PenK VIP lid

Jan 20, 2006
    6,275
    521
    113
    Dank voor jullie tips voor zover!

Wat hoog slagingspercentage betreft heb ik ook een vraag;
    Stel mijn dochter doet brugklas mavo/havo. Op havo niveau haalt ze bv gemiddeld 6,5/7 en op mavo nivo gemiddeld een 8.
    Laten ze haar dan niet eerder naar de mavo gaan omdat dat voor de school gunstig is?!?
    Ik wil graag dat ze op een school terecht komt waar ze er uit kunnen halen wat er in zit en niet wat het beste is voor het eindresultaat van de school.

14. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,192
    16,523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Je moet juist niet kijken waar vrienden heengaan want het is echt de keuze die het kind maakt.
    De groep 8 van mijn zoon vorig jaar is echt compleet uit elkaar gevallen door allemaal eigen keuzes van de kinderen.

15. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,192
    16,523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier is het in de brugklas mavo/ havo dat een kind doorstroomt naar havo wanneer hij over alle cijfers bij elkaar opgeteld een 6,3 gemiddeld moet staan.
    De vakken levensvorming , gym, muziek, tekenen en handvaardigheid tellen niet mee.
    Het kind mag ook niet meer dan 3 tekorten staan en mag niet meer dan 2 tekorten hebben voor ned eng en wiskunde.
    Dus stel een kind heeft 6,3 gemiddeld maar daarnaast 3 tekorten voor bijv Nederlands dan gaat hij niet door naar de havo.
    De vakken die niet meetellen voor het gemiddelde tellen echter wel mee als daar een tekort voor staat muv tekenen, handvaardigheid en gym.
    Een school mag hier niet van afwijken want staat in het reglement beschreven.

16. PenK

PenK VIP lid

Jan 20, 2006
    6,275
    521
    113
    Ah dat is duidelijk! Dank voor je uitleg!

17. veense

veense Niet meer actief

Tja, hier waren zowel wij als ouders als dochter het direct eens. Er zijn hier 4 middelbare scholen. 1 met alleen VMBO dus die viel af. Van de andere 3 2 christelijke, 1 openbare. Openbare is afvoerputje vd stad dus ook die viel af. Wilden wij haar ook echt niet hebben. Van de 2 overgebleven is er 1 wat behoudender christelijk, Latijn pas vanaf de tweede en zo'n 20 minuten fietsen. Andere is 5 minuten fietsen, heeft een zeer uitdagend gymnasium en daar voelt ze zich thuis (mag er al regelmatig naar plusmorgens). Met haar naar de informatieavond geweest waar alle drie de scholen zich presenteerden, toen was ze nog zekerder. Met school de andere 2 scholen wel bezocht, maar ze wil er niet heen, en wij willen dat ook niet, dus dat komt mooi uit ;)
    Zou echt goed kijken naar wat je kind boeiend vindt en of school daar op aansluit. Hier is bijv Cambridge Engels en een kunst- en cultuurklas. Dit past gewoon perfect bij onze dochter, een lekker klassieke opleiding.
    Omdat zij gymnasium gaat doen heeft kijken naar vriendinnen wat minder zin, alhoewel er toch nog 1 meisje van hun vriendengroepje van 4 naar hetzelfde gymnasium gaat. De andere 2 gaan havo/vwo doen op dezelfde school.

18. Ahava

Ahava Fanatiek lid

May 27, 2011
    1,138
    201
    63
    Wat een laag gemiddelde om naar de HAVO te mogen, een 6,3!
    Daar sta ik echt van te kijken!

19. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,192
    16,523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ja nou gelukkig maar want anders zouden er heel weinig kunnen doorstromen.
    Ik heb me destijds ingelezen in de overgangsnormen van andere scholen en daar hanteren ze hetzelfde in de mavo/havo klassen.
    Hier spelen de tekorten wel een grote rol, max 3 tekorten en heb je er bijv 3 voor wis, eng of nederlands en je zou een 7 gemiddeld staan dan ga je niet naar de havo oftewel je kind zou een bespreekgeval kunnen worden.
    Je moet er ook rekening mee houden dat de kinderen die net starten in de brugklas nog heel erg moeten aarden.
    Onze zoon begon met aardige cijfers in de beginperiode maar je hebt ook kinderen die nog ontzettend moeten landen in het begin en soms dikke onvoldoendes hebben gehaald en pas na de herfstvak en soms pas na de kerstvak gaan landen en hele mooie cijfers gaan halen.
    Het leren leren is voor veel kinderen ook gewoon heel moeilijk.
    Ze zijn pienter genoeg maar het valt niet mee om het in de praktijk te brengen.
    Daarom zetten ze ook niet al te hoog in met zo'n gemiddelde want ze moeten wel een eerlijke kans kunnen krijgen.
    De echte havo kinderen pik je er uiteindelijk toch wel uit want met alleen intelligentie kom je er ook niet.

20. Ahava

Ahava Fanatiek lid

May 27, 2011
    1,138
    201
    63
    Ik ben jarenlang brugklasmentor geweest, dus ik weet hoe het werkt met wennen/aarden. Wel had ik klassen op een ander niveau, dus geen mavo-havo.
    Bij ons mochten ze maar 1 tekort hebben in NE, EN, WI. Verder werden de adviezen door de vakdocenten gegeven (wel op basis van cijfers overigens).

Ik snap je punt hoor, je wil iedereen een eerlijke kans geven.
    Maar soms heb ik het idee dat we in NL zelf een zesjescultuur kweken, zeker als ik hoor dat je met een 6,3 gemiddeld naar de HAVO mag. Hoe moet het dan als ze in HAVO 3/4/5 zitten?

Maar dit gaat een beetje off-topic...

Share This Page