Kleuter Cito

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Jikke27, 16 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jikke27

Jikke27 Niet meer actief

Hallo,

Wat betekend score c van Cito e1 taal voor kleuters?
    Dit staat in het rapport van onze 5-jarige. Is dit het laagste?
    Ik krijg het maar niet terug gevonden op google...
    Alvast bedankt!

2. nikkijane

nikkijane Fanatiek lid

27 jul 2007
    2.410
    0
    0
    friesland
    Het loopt van a tm e
    a is hoogst e is laagst
    c is gemiddeld

3. nikkijane

nikkijane Fanatiek lid

27 jul 2007
    2.410
    0
    0
    friesland
  4. Jikke27

Jikke27 Niet meer actief

Oh dank je wel!! Ga het even lezen

5. liekeb

liekeb Lid

19 jan 2011
    86
    11
    8
    Even voor de duidelijkheid, C is dus niet gemiddeld! Dit is een fout die veel gemaakt wordt. Het CITO stapt daarom over op een I t/m V score. Deze is wel evenredig verdeeld en dus duidelijker.

6. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

‘C’ is de middelste letter, maar betekent niet dat je kind gemiddeld scoort. C betekent dat meer dan de helft van de leerlingen een hogere score heeft. Scoort je kind een C? Dan hoort hij bij de 25% van de kinderen die net of ruim onder onder het gemiddelde scoren.

[PDF]
    Toetsen op School Primair onderwijs - Cito

7. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Zou het even aan de juf vragen, want een I en een E zijn dan weer het tegenovergestelde zou je denken.

A t/m E komt niet precies overeen met I t/m V van het nieuwe systeem zoals hierboven al gezegd.

8. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Eh je leest scheef :)
    Het is de E1-toets. Dus eind groep 1.
    Het "cijfer" is een C.

9. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Haha, je hebt gelijk! Bij mij bleef de E1 als score hangen.

10. Jikke27

Jikke27 Niet meer actief

Oké bedankt dames,
    Vindt het een beetje lastig, want c is onder het gemiddelde en b er boven, maar wat is dan wel gemiddeld (dan zou er toch nog wat tussen moeten zitten)?
    Ik ga het natuurlijk ook even met de juf bespreken bij de ouderavond.

11. Charmed72

Charmed72 Fanatiek lid

8 mrt 2009
    1.354
    271
    83
    Vrouw
    Oeps... ik dacht dan wel erg kort door de bocht. Ik vergeleek het (tot nu dan) met de cijfers:
    A = 9 of 10
    B = 7 of 8
    C = 5 of 6
    D = 3 of 4
    E = 1 of 2

Maar die vlieger gaat dus niet op :)

12. tuc

tuc Niet meer actief

Hier hadden ze het bv ook over een hoge C of een lage D

13. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hoge C is gemiddeld..
    Lage C is net onder gemiddeld.

Dus die 5-6 was niet zo heel gek gedacht op zich..

14. miep84

miep84 Niet meer actief

#14 miep84, 17 jun 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 jun 2014
    hier een kleuterjuf :)

het is als volgt:

scores A t/m E. Binnen iedere letter wordt ook verschil gemaakt (hoge A of lage A) maar dat staat (vaak) niet op een rapport, leerkracht weet dat wel.

Vraag er gerust naar bij de leerkracht, ik krijg ook veel vragen m.b.t. cito. Heel normaal dat je daar als ouder niet helemaal in thuis bent :)

A = goed/ zeer goed
    B = voldoende/ ruim voldoende
    C = hoge C is (net) voldoende, lage C is matig/onvoldoende
    D = onvoldoende/ zwak
    E = zeer zwak

Naar ouders wordt vaak alleen deze score gecommuniceerd, als leerkracht kunnen we deze met het computerprogramma nog preciezer bekijken en analyseren. Ik kan als leerkracht dus zien welke vragen er fout waren, wat voor soort fouten er gemaakt zijn, hoever de leerachterstand/voorstand is en nog veel meer.. Dus vraag gerust om meer informatie! Vaak zal de leerkracht de score dan mondeling toelichten.

Daarnaast moet je weten dat een cito altijd een momentopname is en dat kleuters ook in het moment leven.

Dus is een kind die dag minder geconcentreerd, moe, een andere juf in de klas, of heeft gewoon geen zin, dan is de uitslag vaak al lager dan wat het kind eigenlijk kan.

Zo kan een score ook hoger uitvallen, als een kind zich beter kan concentreren omdat er stilte in de klas is tijdens een toetsmoment of omdat het op een rustig (prikkelarm) plekje de toets heeft gemaakt.

De leerkracht weet dit en analyseert altijd de scores die afwijken van wat ze had verwacht. (" hoe kan het dat het kind veel hoger/ lager scoort dan wat ik van dat kind had verwacht of heb gezien tot nu toe?"). Zo kan een leerkracht bijvoorbeeld ontdekken wat een kind nodig heeft, zodat het kind meer laat zien wat hij kan.

Daarom is een citoscore altijd aanvullende informatie en nooit doorslaggevend. Je kunt dus niet blijven zitten of een groep overslaan op basis van alleen de Cito uitslag. Een kind is dus niet PERSE een slechte leerling na een slechte Citoscore. Ook niet PERSE goede leerling na een goede score.

Al zou een cito score dus eigenlijk wel moeten weergeven wat je van het kind weet/verwacht dat het kan, hoeft dat dus niet altijd zo te zijn..

15. Ikapika

Ikapika VIP lid

21 okt 2012
    5.073
    0
    0
    omgeving Haarlem
    Duidelijke uitleg en daarbij wil ik nog wat aanvullen. Ik ben zelf ook leerkracht.

De cito scores kun je uitzetten in grafieken waarbij je de groei ten opzichte van het vorige moment (M1=midden groep1) en straks naar de volgende momenten, de M2 en E2. Het gaat erom dat kinderen goed groeien in de curve. Een C hoeft dus geen slechte score te zijn, als hij maar groeit in de lijn der verwachting. Vergelijk het maar met de groeicurves van het consultatiebureau.

Als je met de leerkracht gaat praten, vraag dan eens naar de grafiekjes om te kijken hoe jouw kind het bij de vorige cito M1 deed, m.a.w. hoe is de vaardigheidsgroei?

16. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113

Klopt hier krijgen we ook standaard bij het rapport deze grafiekjes geleverd, daarop is veel duidelijker te zien of je kindje een stijgende lijn heeft of niet.

Zo schrokken wij enorm toen bleek dat onze zoon met rekenen van een M5 naar een E4 niveau was gezakt (hij zit op speciaal onderwijs). Juf kijkt het na en nu blijkt dat hij de vorige keer een M5 cito heeft gemaakt en toen een M4 niveau hiermee behaalde. Dit keer wederom een M5 cito gemaakt (tja hij zit nu eenmaal in groep 5 en nu behaalde hij een E4 ( dus ondanks dat het op papier heel ernstig eruit zag zat er duidelijk wel een stijgende lijn in)

17. miep84

miep84 Niet meer actief

Klopt! Die grafiekjes maken het heel duidelijk en overzichtelijk!

18. Jikke27

Jikke27 Niet meer actief

Helemaal duidelijk! Erg bedankt!

19. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Wat je zelf kunt doen is bijvoorbeeld:
    - Veel voorlezen
    - zelf in korte duidelijke zinnen praten
    - als je kind iets verkeerd zegt de zin even goed herhalen. Voorbeeld 'mam ik ben er zelf heengeloopt' en dan zeg jij: 'dus je bent er zelf heen gelopen? knap hoor'
    - begrippen oefenen zoals boven, onder, naast etc.
    - woordspelletjes zoals rijmen (vinden ze vaak erg grappig)

Verder geen zorgen maken hoor, je kind is juist op school om te oefenen en hij/zij heeft nog alle tijd. Het kan goed zijn dat straks de aandacht ervoor komt en dat hij/zij met sprongen vooruit gaat.

20. jilina

jilina Fanatiek lid

27 mei 2010
    2.362
    0
    0
    verkoopster
    friesland
    Wij hadden bij het rapport een uitleg in.
    A staat voor goed tot zeer goed
    B staat voor ruim voldoende tot goed
    C staat voor matig tot ruim voldoende
    D staat voor zwak tot matig
    E staat voor zeer zwak tot zwak

Ik zie dat het er ook al staat sorry. Spuit 11 zwaait af.

Deel Deze Pagina