zoon heeft een hekel aan het potje

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door fafa, 1 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wwrr

wwrr Fanatiek lid

14 mei 2013
    1.280
    448
    83
    Nouuuuu... ik heb mijn dochter geprobeerd onder dwang een zetpil te geven omdat ik vond dat het ‘moest’. Dat voelde een stuk fouter dan mijn zoontje krijsend op t potje zetten omdat hij het vertikte maar echt wel toe is aan ‘t potje. Of tandenpoetsen, dat zal dan wel ‘moeten’ maar ik vind het nogal wat om onder dwang iets in je mond geduwd te krijgen. Of dus die zetpil. Moesten ze mij niet flikken hoor. Het is echt van verschillende kanten te bekijken allemaal.
    Ik geloof ook niet zo in dat hele afwachten totdat ze eraan toe zijn. Leuk idee hoor, een feestje op de wc, maar uiteindelijk vind ik ook dat plassen op de wc iets is dat je ‘gewoon’ leert te doen als je er lichamelijk aan toe bent. Net als tandenpoetsen en zo.

2. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    #42 maartje84, 7 jul 2018
    Laatst bewerkt: 7 jul 2018
    18-9-2016?? Mijn boys zijn bijna 1.5 jaar ouder. Oudste - meisje - was nog voor haar tweede zindelijk. Dag en nacht. Maar mijn jongens zijn dus bijna anderhalf jaar ouder dan jouw zoon. De ene is nu ongeveer een maand of twee zindelijk en de andere had ook continue het gekrijs en gepaniek zoals jouw zoon. Wij zijn de strijd niet aangegaan. Hij is vanzelf eens op de wc gaan plassen en heel soms een poepie. En ineens eergisteren was het moment daar: hij is zindelijk!

Niet te druk om maken hoor. Ik snap dat jij het tijd vind geworden, maar mijn advies is om het lekker op zijn beloop te laten. Als je kind er klaar voor is heb je deze strijd niet meer.

3. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    Mijn zoon was ook volslagen panisch voor de wc en het potje, terwijl hij het fysiek gewoon kon. Hij ging al richting de 3, terwijl zijn zus veel eerder zindelijk was. Het lukte hem om 4 uur lang zijn plas op te houden, omdat hij niet op het potje wilde.
    Ik zag na een week zonder luier proberen geen andere optie dan het laten rusten. Een paar maanden later, met 3 jaar en 2 maanden nogmaals geprobeerd en opeens ging het moeiteloos, en was hij zo zindelijk.

Jij zegt dat je geen zin hebt in ellenlang proberen, maar dan kun je misschien toch beter wachten tot hij er ook mentaal aan toe is.

4. Pantoffelheldin

Pantoffelheldin Niet meer actief

Mijn zoontje is 2 en die gaat af en toe op het potje zitten.
    Soms met luier en soms zonder.
    Ik laat dat helemaal aan hem zelf , soms zit hij erop met luier en komt dan trots vertellen dat hij gepoept heeft.
    Ik vertel hem dan dat hij het goed gedaan heeft en dan zie je hem opbloeien.
    Hij snapt het concept ook wel maar als ik hem "dwing" dan is het ook schreeuwen en krijsen.
    Dus dat doen we lekker niet , hij is er nog niet aan toe en dat komt spelende wijs wel.
    Vind het echt bizar dat jij dit wel gaat afdwingen terwijl je kind nog niet eens 2 is.
    Ja het is lekker makkelijk als ze zindelijk zijn maar je kunt het niet afdwingen.

Deel Deze Pagina