Hoeveel huiswerk hebben jullie kinderen in groep 7? Mijn oudste mocht vandaag samen met nog wat andere kinderen niet mee doen met iets gezelligs omdat het werk niet af was. De andere kinderen hadden vanaf de lunch een film en zij moesten het werk af maken. Het was geen huiswerk zoals een werkstuk, maar computerwerk wat ze op school doen. Ik heb d'r nu achter de laptop gezet om het overtollige werk te laten doen en dan heeft ze het standaard huiswerk nog. Wat vinden jullie van deze strafmaatregel? Mijn oudste dacht dat ze het af had trouwens, vorige week 3 dagen thuisles gehad en na gekeken wat af moest zijn, ik snap d'r niks van.
Onze dochter heeft elke week een blad huiswerk. De ene week rekenen, de andere week taal. Verder af en toe een toets. Wat jammer voor je dochter dat ze de film niet mocht kijken. Als ze de hele film de tijd nodig heeft gehad en thuis nog bezig is om het werk af te krijgen, dan lag ze behoorlijk achter. Wellicht was het werk van vorige week wel af, maar voorgaande weken niet?
Ze heeft een mapje dat 2x per week mee moet met huiswerk en dan tussendoor nog toetsen. Tijdens de thuislessen let ik erop dat het af is en controleer ik het, maar ze maakt de rest op school. Lijkt mij dat de juf dan toch oplet of ze doorwerken.
Mijn dochter heeft ook regelmatig 's middags haar werk af moeten maken (ook op school) omdat ze 's ochtends het tempo niet bij kon benen en/of op alles om zich heen lette behalve bezig te zijn met haar werk. In groep 7 heeft de juf hier strenger in opgetreden omdat vabaf groep 8 (en op de middelbare helemaal) het tempo flink omhoog gaat en ze niet meer mee weg kon komen met half afgemaakte werk. Achteraf heeft deze aanpak goed uitgepakt want ze leerde dat ze er zelf last van had als ze 's ochtends treuzelt en ronddraait in de klas. Eind groep 7 was haar tempo behoorlijk verbeterd en nu in groep 8 komt ze veel beter mee in de klas. Ik vond het ook tijd eerlijk gezegd dat ze leert dat school geen vrijblijvende dagbesteding was . Thuis kreeg ze namelijk altijd alles af omdat er geen afleiding was en ik daar meer bovenop zat. Dus ze kon het wel.
naast de boekbespreking, actua, spreekbeurt, werkstuk en lapbook hebben ze elke week een wereldoriëntatie vak mee naar huis om te leren en weektaak niet af is mee naar huis, voor in t weekend. of het zo is dat ze dan met dingen niet mee mag doen op school weet ik niet. Ik weet alleen dat ze op vrijdagmiddag aan dr werkstuk moest elke middag voor een half jaar en dat ze 6 regels had, dus ook die moest ze thuis maken. Ze zit nu in groep 6 trouwens.
Ik zou gewoon eens bij de leraar navragen hoe en wat. Zelf laat ik leerlingen ook wel eens dingen op een vervelend moment dingen afmaken. Maar dan zijn er al wel een aantal waarschuwingen aan vooraf gegaan. Dus kinderen weten dan van te voren echt wel: als je op dat tijdstip, deze taken niet af hebt, dan ga je het op dat moment afmaken. En ik weet ook dat dat niet altijd het verhaal is wat thuis verteld wordt Het feit dat andere kinderen wel een film konden kijken, geeft in ieder geval al aan dat het in principe geen onredelijke hoeveelheid werk was die is opgegeven. En ook dat het blijkbaar duidelijk was wat de kinderen moesten maken. Er waren immers ook kinderen die wel naar de film konden kijken. Dus vraag even na bij de leerkracht om welk werk het precies ging. Maar laat je dochter ook merken dat ze gewoon goed moet kijken wat ze moet doen en het op tijd af moet hebben. Alleen maar een prettige les als ze dat leert, toch? Overigens krijgen onze groep 7 en 8 leerlingen twee keer per week 'maakwerk' (15-30 min per keer) en 1 leertoets (verschilt erg per kind, ga uit van 20-40 min per dag).
Mijn dochter dacht dat ze het af had. Ze heeft 2x per week een huiswerk mapje en dan nog toetsen tussendoor. De kinderen wisten dat het af moest zijn voordat ze mee mochten doen. Maar ze dachten dus dat ze het af hadden, wat af moest zijn. Er is een mail gestuurd en een reactie terug gekomen dat de kinderen wisten hoe of wat. Ik vind dat de juf duidelijk moet doorgeven wat er af moet zijn. En niet tijdens de lunch het lijstje met namen wie er nog wat af moet maken en niet mee mag doen.
Ik geloof dat ik het niet helemaal snap. Als ze een huiswerkmapje heeft, kan ze daarin toch zelf zien of het af is of niet? Dus als de juf zegt "Het moet af zijn tot blz. 48." kun je toch niet denken dat het af is, terwijl het niet af is? Heeft op het bord gestaan wat ze moest maken?
Het huiswerkmapje is af, maar het werk op de laptop wat ze op school maakt niet. Voor de thuisles van vorige week nooit geen probleem gehad, vorige week 3 dagen thuisles. Ik heb gekeken wat af moest en nog gemaild met de juf. Maar blijkbaar verkeerde thema of week gemaakt maar dat van meerdere lessen?? Het staat er vaak niet duidelijk op.
Vraag eens bij de leerkracht na wat er is gebeurd. Voor ons is dit nu gissen. Ik laat kinderen ook weleens werk afmaken wanneer andere iets leuks doen. Daar is wel echt het een en ander aan vooraf gegaan. Ik doe dit niet zomaar. En wat @tupp zegt: anderen konden wel film kijken, dus het was geen onredelijke hoeveelheid werk. Edit: ik zie dat je al navraag gedaan hebt. Als een kind werk maakt, moet het ook leren te controleren of alles af is. Vooral in de bovenbouw. Jij geeft aan dat het niet altijd duidelijk is, maar andere kinderen is het wel gewoon gelukt. Voor hen is het wel duidelijk neem ik aan. Ik denk dan: had er niet eerder nevraag gedaan kunnen worden door je dochter? Als zij iets niet begrijpt, kan ze het toch gewoon vragen voor het telaat is? Of denk ik nu te simpel?
Er waren 13 kinderen die niet alles af hadden. En zoals ik begreep hadden van die 13 een aantal gedacht het af te hebben. Maar op bepaalde vragen reageert de juf dat ze het zelf na moeten kijken, maar als niet duidelijk wordt gezegd welke week van wel thema dan snap ik het ook wel. En ook nog duidelijk welke software. O ja en de juf heeft geen tijd om vragen te beantwoorden.
Wat vervelend dat het zo gelopen is, zeker wanneer je dochter oprecht dacht dat ze alles af had. Ik lees nu dat je via de mail al contact hebt gezocht met de juf, maar het antwoord niet duidelijk genoeg is. Misschien een idee om morgen of later deze week even te bellen? Komt toch altijd anders over dan via de mail en kun je misschien beter verwoorden waar je mee zit.
Zo'n verhaal heeft twee kanten. En voor ons is het gissen. Maar even in zijn algemeenheid; ik denk dat het belangrijk is dat kinderen leren goed te kijken wat ze moeten doen en wanneer het af moet zijn. En ook op welke manier ze het moeten inleveren. En dat ze het dus na moeten vragen als het onduidelijk is, om te voorkomen dat ze het verkeerde maken. Je kunt dan als juf of als ouder achteraf wel zeggen dat het niet hoeft, omdat het verkeerde gemaakt is. En dat is op de korte termijn een hele fijne oplossing: kind blij en het scheelt de juf ook weer werk. Maar wat leert een kind daarvan voor de lange termijn? Het gaat op school niet alleen om rekenen en taal, maar ook om leren plannen en je verantwoordelijkheid nemen. Op elke school die ik ken, worden dit soort dingen op het bord geschreven. Over het algemeen steeds op dezelfde plek. En echt waar: zelfs al staat er in koeienletters op het bord: Rekenen: les 3 - som 1-2-3 Klaar? Maar rekenblad 48. Dan nog komen kinderen vragen "Juf, moet ik som 4 ook maken?" of "Juf, wat moet ik doen als ik klaar ben?" Dan zeg ik ook: "Kijk zelf maar even."
Het is wel duidelijk dat deze (jonge) juf de klas niet aan kan. Ze is vaak boos op de kinderen en blijkt dat op de hele klas af te reageren i.p.v. de kinderen te straffen die de boel op stelten zetten waar door anderen afgeleid zijn. Ik ga het haar nog wel zo vragen.
Tijdens de thuislessen heb ik nog gemaild met haar en samen met dochter de lessen na gelopen, en er naast gezeten. Dus waar het fout is gegaan??
En nu komt boven waar het werkelijk om gaat. En dat is prima hoor. Maar laat dan ook dat het gesprek zijn. En luister ook naar haar kant van het verhaal. Het kan zijn dat jouw dochter is afgeleid door anderen die de boel op stelten zetten. Het kan ook zijn dat ze zelf één van die kinderen is die de boel op stelten zet. Als dat zo is, vertelt ze dat namelijk niet aan jou, maar geeft anderen de schuld.
Nou zoals ik van de juf hoor is mijn dochter rustig op school. Mijn dochter verteld thuis weinig, ik hoorde via een andere moeder dat zij niet met de activiteit mee mocht doen dat had zij mij zelf niet verteld.
Heel eerlijk (en nu reageer ik echt als moeder en niet als juf): als je dochter het zelf niet belangrijk genoeg vond om het te vertellen, zou ik me er ook niet druk om maken. Ik heb zelf een zoon in groep 7. En ik hoor ook wel eens dingen via via. Daar doe ik dan niks mee. Op die leeftijd vind ik dat ze het echt wel zelf kunnen aangeven.
Zij vond het niet leuk, omdat ze dacht het af te hebben. Maar ik wil wel vragen aan de juf hoe of wat. Vooral zodat ik mijn dochter kan leren dingen te plannen.
Mijn advies zou zijn dat jij deze planning en controle een beetje loslaat zodat de dochter zelf leert om het te plannen en haar werk te controleren. Zie dit gewoon als een leerproces en wat gebeurd is als een leermoment. Als het goed is zal ze nu sneller aan de bel trekken als ze niet begrijpt wat precies gedaan moet worden. Dat moeten zij zelf leren en doen, zolang wij als ouders de planning in de gaten houden en met de school mailen ed, leren kinderen daar niks van. Vooral als ze nu het gevoel krijgt dat ze er niks zelf aan had kunnen doen en dat de juf een fout heeft gemaakt. Vooral jouw bemoeienis bij zo'n kleine gebeurtenis versterkt dit. Waarom vind je dit zo zwaar/heftig om met de juf over te praten bijv? En waarom mail jij met de juf over het huiswerk? Waarom mailt ze niet zelf als ze iets wil vragen? Het is geen groep 4 meer, in groep 7 wordt deze zelfstandigheid ook verwacht). Terwijl ze hieruit ook kan leren dat niet de juf, niet mama, maar zij verantwoordelijk is dat het werk op tijd af is. En dat ze ervoor zorgt dat ze precies weet wat de bedoeling is. In groep 7 is nu prima tijd en ruimte voor om daarmee zelf te oefenen.