Dag dames, mijn zoon van zeven zit in groep 4 en is getest met Avi lezen: hij komt op Plus niveau uit, dus na E7. Heeft er iemand misschien tips voor boeken die hem leestechnisch uitdaging kunnen bieden, maar wel aansluiten bij zijn leeftijd?
informatieve boeken vooral. ronald dahl boeken,en oude versies van heidi enzo, wereld kinder literatuur beginnen (niet in Disney variant dus niet vereenvoudigd is).
Hier ook zo'n exemplaar. Mijn zoon is dol op Harry Potter boeken (tm deel 3 voorlopig), Roald Dahl (sjakkie, matilda, gvr), Geronimo, waanzinnige boomhut (qua niveau wat lager) enz
Dank je! De waanzinnige boomhut heb ik hem net gegeven. Harry potter boeken, dat is een goede! Die andere twee schrijf ik ook op
Mijn dochter leest ook graag de boeken van Roald Dahl, de heksen is wel favoriet bij haar. Op het moment is ze bezig met Siem Subliem (van Tosca Menten, schrijfster van oa Dummie de mummie). Dat vindt ze ook een erg leuk boek en volgens mij zijn er ook meerdere van, dus daar kan ze nog even mee vooruit. Mijn zoon is pas begonnen in de Griezelbusreeks, maar ik denk dat dat voor groep 4 nog wat te spannend is.
Zou vooral op (behouden van) leesplezier inzetten. Hier las ze toen niet heel veel boeken, maar vooral eindeloos veel strips (Penny en de Donald Duck). En verder Superjuffie, Mees Kees, Matilda en de Boomhutboeken. En informatieboeken inderdaad. Harry Potter heeft ze rond haar achtste het eerste deel van gelezen, eerder vond ik zelf minder geschikt door de spanning ed.
Alle A boeken zijn in principe prima (B boeken zijn voor 9-10 jaar en ouder, heeft meer te maken qua fase in het leven en begrijpbaarheid.)
Bedankt allemaal! Ik heb hier een Donald Duck verslaafde, echt overal zit hij met een Donald Duck. Maar het kan denk ik geen kwaad om ook eens wat anders te lezen. Genoeg tips, bedankt!
Onze oudste (april wordt ze 9) is ook een vlotte lezer, leest al sinds vorig schooljaar op nivo groep 7/8. En dat tweetalig. Ze leest in het Duits net zo vlot als in het Nederlands. Op mijn vraag aan de docent wat ik haar meer kon aanbieden, mede omdat ik niet heel bekend ben met Duitse kinderboeken, was het antwoord eigenlijk: "Alles kan, als ze het maar begrijpt. Het plezier moet voorop staan." Wat hier inmiddels wordt gelezen: Foeksia, Heksje Lili, Bibi&Tina (vooral heel bekend in Duitsland), Bibi Blocksberg. En sinds de feestdagen heeft ze ook een deel van The Thea Sisters (Geronimo) en een boek van Pietje Puk En.... ze zeg afgelopen week mijn Harry Potter boeken in de kast staan... dus ik denk dat we daar ook heel binnenkort mee gaan beginnen.
Ik zou op die leeftijd eerder naar boeken kijken die bij hem sociaal emotioneel passen. Te moeilijk kunnen ze vast niet zijn, maar moeilijkere boeken kunnen wel veel te heftig of te volwassen zijn. Zou dus kijken wat je zoon op dat gebied aan kan en leuk vind.
Mijn zoon van 7 heeft alle boeken van dolfje weerwolf gelezen, de waanzinnige boomt was ook zo uit hij is nu met de boeken van geronimo stilton bezig.
Harry Potter kan gemiddeld genomen prima op die leeftijd. Mijn oudste dochter was volgens mij 7 toen ze deel 1 las, daarna heel lang niets (ik vond haar te jong voor de rest ) en met 8 heeft ze deel 2 en 3 gelezen en nu weer een tijdje niets.
Ah, vroeg het me ook al af. Dochter leest ook Roald Dahl en Harry Potter, wist niet welk niveau dat was. Ze is nu bezig met deel 3. Wat is nog meer leuk voor 8/9 jaar?
De Boomhutboeken, Geronimo Stilton, Thea Stilton, Fantasia reeks, ongeveer alles van Tosca Menten, Superjuffie, Mees Kees, Dagboek van een muts, Dummie de Mummie. Ik vind dit juist weer een iets makkelijkere ‘fase’ dan met 6/7 jaar, ze vindt meer boeken leuk dan toen. Tienerboeken probeer ik nog even ‘tegen te houden’ (alsin: ik stimuleer het niet/haal ze niet zelf voor haar in huis).