Hallo allemaal, Ik maak me zorgen. Mijn vriendin zei vandaag dat het lijkt of Dane een overbite heeft. Ik had ook wel eens gezien dat zijn bovengebit iets naar voren stond (tanden zelf staan niet scheef maar gewoon wat meer naar voren vergeleken met zijn ondergebit), maar ieder kindje heeft een ander gebit en ik stond er verder niet bij stil. Nu heb ik net toch even gegoogled en even goed naar zijn gebit gekeken en volgens mij heeft hij inderdaad een overbite. Wat moet ik doen? Wat heeft dit voor gevolgen? Ik maak me zo'n zorgen!
Heeft hij nog een speen? Zoja bij mijn neefje en nichtje trok het namelijk weg toen ze geen speen meer hadden. Zoniet tja je kunt er nu weinig aan doen denk ik..
Sandraske: Ja, hij heeft inderdaad nog een speen alleen met slapen. Heb net gelijk met hem "geprobeerd" af te spreken dat we vanavond zonder speen gaan proberen te slapen.....
Soieso zijn het nog melktanden en wil niks zeggen over de stand van grote mensen tanden... En waarOm maak je je zorgen? Het is niks ernstigs ofzo hoor En in t ergste geval krijgt ie later een beugel
Mijn vriendin zei dat de stand van zijn tandjes nu, al bepalend zijn voor zijn tandjes straks... En ja, je hebt eigenlijk wel gelijk...ik heb volgens mij ook een beetje een obsessie voor een mooi gebit haha. En trouwens, mijn gebit zag er ook niet uit vroeger. Maar na een beugeltje op mijn 12e zie je er niets meer van.
Mijn dochter van 9 heeft ook een overbite. Nooit een speen of duim gehad. Is gewoon erfelijk bepaald. Ze krijgt na het wisselen slotjes. Daarna is het gewoon opgelost. Geen zorgen hoor! Welk kind moet er nu geen beugel tegenwoordig?
Mijn dochter heeft ook een grote overbeet, mijn zoontje ook. Hier is het erfelijk. Ach later een beugel en niets meer aan de hand. Ik heb een heel mooi recht gebit. En ja ik vind het stiekum wel jammer dat mijn dochtertje haar tanden naar voren staan, er een stuk vanaf gebroken is en grijs is (ziet er niet uit)
Een overbite heeft niets te maken met de stand vsn de tanden maar met de stand van de kaken...meestal is dit erfelijk maar met een speen kan je het wel verergeren. Je zou als het kan even je kindje zijn kiezen op elkaar moeten laten zetten. als hij zijn kiezen op elkaar heeft en er zit een open ruimte tussen de onder en boven tanden dan heeft dit waarschijnlijk met de speen te maken. als hij de kiesjes op elkaar heeft en zijn boven tanden vallen over zijn ondertanden heen dan kan het zijn dat het een overbite is.... In het eerste geval zou stoppen met de speen voorlopig voldoende zijn dan zakken zijn tandjes vanzelf naar beneden. in het andere geval zal ze als ze 11 is een blokbeugeltje nodig hebben maar verder niet druk om maken. Ik werk in de orthodontie dus als je een fotootje zou hebben kan ik je vertellen of het mogelijk door de speen komt.....
Hier inderdaad aangeboren. Mijn zoon van 3 werd geboren met een bovenkaak die ver naar voren stond. Daarbij duimt hij ook nog dus dat wordt er niet beter op. Wordt later dus een beugelklant en tot die tijd probeer ik het duimen een stuk te laten minderen maar dat valt nog niet mee.