Zoon kijkt het liefst alleen maar tv. Tips?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door wanna be a mama, 20 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wanna be a mama

wanna be a mama Bekend lid

16 mei 2011
    728
    1
    16
    Mijn zoontje van 3,5 zeurt bij opstasn al om tv kijken. Word er moe van, dit gaat de hele dag door. Ik kom best moeilijk aan huishouden en andere dingen toe omdat ik hem eigenlijk moet vermaken. Ik moet echt vragen wat zullen we doen of wil je een spelletje, knutselen etc. Zolang ik maar mee doe vind ie alles leuk, maar duurt het te lang of moet ik even wat anders doen vraagt hij gelijk weer om televisie.
    Zijn speelgoed blijft in de hoek liggen, ik baal er enorm van. Iemand misschien tips?

2. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.362
    113
    Vrouw
    misschien helpt het om vaste televisietijden af te spreken? bijvoorbeeld na het ontbijt een kwartiertje en aan het einde van de middag na een bepaalde tijd? En daar ook aan vasthouden (ook als het bijvoorbeeld slecht weer is). Uiteindelijk weet hij dan dat hij echt wel tv mag kijken, maar dat het geen zin heeft om buiten die tijden erom te zeuren.. En laat hem zich maar lekker vervelen overdag, daar komen de leukste speel ideeën van!

3. wanna be a mama

16 mei 2011
    728
    1
    16
    Ja dat hoop ik dan maar. Goed idee, ga dat eens uitproberen!

4. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Verveling schijnt goed te zijn voor de ontwikkeling :)

Kan je hem niet laten helpen bij huishouden? Dl helpt b.v. graag met was naar de wasmachine brengen en erin doen, ze gooit dingen in de vuilnisbak en neemt af met een vochtig doekje. Planten water geven is ook populair. Of dingen in een tas doen (soms verzin ik dus even iets voor haar).

5. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Klinkt als mijn dochter momenteel! Hier is ze echt toe aan de basisschool merk ik.
    We hebben nu duidelijke afspraken over wat we overdag doen; samen spelen, mama werkt even aan het huishouden, samen knutselen etc. Heel duidelijk wanneer we dus samen iets doen, wanneer ik iets moet doen, en ook wanneer de tv aan mag. Dat werkt heel goed! Als ze zeurt, wijs ik haar op het schema en dat ze dus bv nog even mag knutselen, daarna wat te eten krijgt en dat ze daarna een filmpje mag kijken.
    Hier werkt het ook goed om 3x per dag 10 minuutjes een filmpje te kijken ipv 1x 30 minuten. Als het filmpje af is gelopen, moppert ze wel, maar het vooruitzicht van andere activiteiten en later weer een filmpje werken goed.

Ze heeft dus ook momenten waarop ze zelf moet spelen, dan ben ik met iets anders bezig (soms wil ze helpen, dat mag dan, maar soms interesseert het haar ook niks). Ook dan helpt het vooruitzicht dat ik later weer samen iets met haar ga doen goed.
    Ik zet vaak een timer, dan weet ze ook dat er een eindtijd is en dat ze dus niet oneindig lang alleen moet spelen.

6. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Wij moeste nadat zoonlief zn been 3dubbel gebroken had, en hij weken op de bank heeft gelegen, ook flink afkicken. Het is een gewenning. Ze zijn nu gewoon weer gewend dat de tv overdag niet aan gaat buitenom het 'middag rust uurtje' wat ipv het middag dutje gekomen is, zo tussen 14-15u ongeveer. En na het avond eten. Concequent zijn.

Heeft hij teveel speelgoed staan waardoor hij niet speelt? Ik zet regelmatig de bakken weg uit zicht en dan wissel ik de bakken om, nu zijn de treinbanen weer minder populair maar spelen ze weer veel met de boerderij met paarden en koeien. Vorige week was het nog duplo trein wat de klok sloeg.

7. wanna be a mama

16 mei 2011
    728
    1
    16
    Op zich hebben we wel een ritme in de dag..misschien dingen duidelijker aangeven idd.
    Ja heb al veel speelgoed verdeeld over beneden, slaapkamers en boven..maar dan nog. Spelletjes, knutselen, kleien enz blijft meer favoriet dan het speelgoed. Vaker omwisselen dus misschien. Maar is ook best lastig met al die kleine prut ;)

MinnieM vindt dit leuk.
  8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.140
    8.871
    113
    Ik denk dat het een beetje bij de leeftijd hoort? Hier ook een kind wat alleen maar tv wil kijken (en eten). Als ik mee doe, wil ze af en toe ook wel spelen en een spelletje sowieso, maar anders kost het veel moeite. Ik ga er vanuit dat het wel weer komt als ze naar school gaat.

MinnieM vindt dit leuk.
  9. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Hier sluit ik me volledig bij aan :).

10. 0Zebra0

0Zebra0 VIP lid

6 nov 2010
    10.813
    0
    36
    Noord-brabant
    Hier ook vaste tijden. Ging heel goed, ze had snel door wanneer de tv momentjes zijn.
    Ze mag nu in de ochtend even tv kijken, wanneer haar zusje een dutje doet in de middag ( lekker rustig :p ) en als mama aan het koken is.
    Ze vraagt af en toe we om tussendoor tv te kijken maar dan inderdaad wijzen op dat ze straks weer even mag kijken

11. Elines

Elines Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.252
    1
    36
    Holland
    Dit!
    Dochter gaat sinds augustus naar school en vraagt er amper meer naar terwijl ze een half jaar terug erom bleef zeuren. Nu alleen als ze erg moe is,dan wil ze een filmpje kijken

MinnieM vindt dit leuk.
  12. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Sinds ik mijn dochter een beetje in dr sop gaar laat koken, speelt ze een stuk beter.
    Bijna 3,5 jaar lang heb ik haar vermaakt want anders deed ze idd niks. Nu heb ik maar 2 of 3 verschillende soorten speelgoed beneden (momenteel: puzzels en duplo) en in de ochtend zeg ik altijd: ik ga eerst de dingen doen die ik moet doen (en noem ik op: was opvouwen en opruimen. vaatwasser, we gaan boodschappen doen en ik ga even stofzuigen bijvoorbeeld) en daarna gaan we samen spelen/mag je even tv kijken. En dan ga ik gewoon aan de slag. Dan ligt ze eerst een kwartier te jammeren en te huilen op de bank en daarna gaat ze spelen. Zodra ik ga merken dat ze echt niet meer gaat spelen, ga ik het speelgoed weer omwisselen met wat anders wat boven staat. Dit werkt voor nu heel goed hier.

13. twoboys

twoboys Fanatiek lid

30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Herken het helemaal van mijn middelste.

Ik betrek hem nu ook extra bij het huishouden en hij geniet daar ook nog van.
    Afwassen vind hij geweldig dus ik zorg dat hij wat spulletjes af kan wassen, zijn we zo 20 min verder voor hij het zat is.
    Samen fruit klaar maken of koken is ook hartstikke leuk.

Verder gaat hij 1 dag met zijn zusje naar het kdv en 2 ochtenden psz. We moeten 4 keer per dag naar school voor oudste. We hebben het best druk, en tussendoor mag hij van mij tv kijken.

14. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Zoontje zeurt er op zich niet om maar kijkt wel graag tv/films maar ik heb er geen problemen mee, zal straks als ie fulltime naar school gaat wel minder worden. Moet ook zeggen dat zoontje zichzelf best goed kan vermaken (is erg van de rollenspellen/verkleden, niet van het knutselen/tekenen) maar helpt mij ook graag (huishouden/boodschappen doen) en daarnaast gaat ie naar zwemmen, judo, 2 ochtenden naar de psz, een dag naar oma...afwisseling genoeg dus vind ik en eerlijk, ik kijk zelf ook graag tv.

15. Ona

Ona Fanatiek lid

8 mei 2011
    1.469
    1
    36
    Hier staat de tv een groot deel van de dag aan maar heeft mijn dochter een aandachtspanne van ongeveer 2 minuten. ;) Dat bezighouden dat herken ik heel goed. Ik ga veel met haar naar buiten dan is ze makkelijker. Bv. de kinderboerderij en boodschappen doen. Ze mag dan meehelpen met de boodschappen pakken en in het wagentje te doen. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik geen thuismoeder ben. Ze gaat 3 dagen naar het kdv dat helpt ook maar ik kan me iig goed verplaatsen in jouw situatie.

16. zwangerevrouw

zwangerevrouw Fanatiek lid

22 jul 2011
    2.115
    222
    63
    uitzetten, en speelgoed klaarleggen

Deel Deze Pagina