zoon kantelt met mc rodi airprotect en al om???

Discussie in 'Verzorging' gestart door sassie25, 31 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Sinds vandaag zit onze zoon in de mc rodi airprotect. Hij moest echt over,zit met lengte niet meer veilig in zn eerdere autostoel.

Nu ging ik hem vanmiddag ophalen bij opa en oma en ik neem de rotonde, hoor ik ineens van de achterbank "mama ik ben omfallen". Ik lach er nu om als ik aan de manier denk waarop hij dat zei maar echt grappig is het natuurlijk niet ....

Doe ik iets verkeerds ofsow? Of is dat stoeltje niet geschikt voor hem (of onze auto?)? Hij moet toch gewoon met de gordel door die sleufjes die er zitten of moet ik het stoeltje toch op een bepaalde manier vastzetten in de auto???

2. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.217
    16.579
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik ken hem niet maar ik vermoed dat je iets bent vergeten.Even het boekje erbij pakken.Hij mag natuurlijk niet omvallen haha

3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.017
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dit zou inderdaad niet moeten kunnen. Hoe lang en zwaar is je zoon eigenlijk?

Zet hem nog eens opnieuw vast, met het boekje erbij. En anders maxicosi eens mailen. Ze geven best snel antwoord.

4. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
  5. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Ai, je zoon is nog geen 3 jaar? Is wel erg vroeg voor een verhoger hoor... is niet zo veilig.
    Ben ook wel benieuwd hoe lang en zwaar hij is?
    Onder de 15 kg. is het levensgevaarlijk hem op een verhoger te zetten.
    En een stoel die omvalt lijkt me ook niet de bedoeling ;) Daar zul je de handleiding nog even goed bij moeten pakken denk ik.

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.017
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Het gaat niet om leeftijd maar om lengte en gewicht.

7. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Maar ook vooral om veiligheid ;) Een kind van 3 is nog te jong voor een zitverhoger.

8. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    De functie van een verhoger is om de gordel op de goede plaats op het kinderlichaam te leggen. De gordel is gemaakt voor volwassenen en past een kind niet.
    De gordel werkt alleen goed als hij op de goede plaats over het lichaam loopt. Een kindje van drie snapt niet dat ze in een verhoger stil moet blijven zitten, en heeft in een verhoger veel te veel vrijheid om opzij en naar voren te leunen. En dan werkt de gordel niet. Ook zijn niet alle kinderen van drie zwaar genoeg om de gordel te blokkeren bij een botsting of hard remmen. Dat is de reden dat verhogers een minimaal gewicht van 15kg hebben, maar niet alle kinderen van drie wegen 15kg.
    En het grootste probleem is iets waar heel weinig mensen zich bewust van zijn. Het bekken en de heupen van een kind bestaan uit losse stukjes bot met kraakbeen ertussen. Kinderen hebben bij de geboorte 300 botten. Wij hebben 206. Het duurt een jaar of 15 voordat alle kinderbotjes samengegroeid zijn.
    Als je een kind van drie in de autogordel zet en je krijgt een ongeluk, dan zijn die losse botjes niet sterk genoeg om de gordel tegen te houden, met als gevolg dat de gordel de inwendige organen beschadigt. Daarom is het heel belangrijk om een kind zo lang mogelijk in een autostoel met een vijfpuntsgordel te laten zitten. Maar ook dan zijn ze niet 100% veilig...
    De beste manier is de Zweedse, de eerste vijf jaar in een achterwaartse stoel met een vijfpuntsharnas en dan pas op een verhoger. In Zweden worden voorwaarts gerichte stoelen met harnas niet gebruikt.

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.017
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    #9 tupp, 1 apr 2013
    Laatst bewerkt: 1 apr 2013
    @kusjesmama: Zoals je al zegt gaat het o.a. om het blokkeren van een gordel. Het blokkeersysteem van een autogordel 'voelt' wel dat er meer dan 15 kg aan trekt en kan dan blokkeren. Het ding weet niet of de persoon in kwestie z'n derde verjaardag al heeft gevierd. Het al dan niet blokkeren van de gordel, heeft dus werkelijk niets met leeftijd te maken.
    Hetzelfde geldt voor de lengte. Het is inderdaad de bedoeling dat de gordel bepaalde delen van het lichaam wel raakt en andere delen niet. En natuurlijk zijn kinderen van 4 gemiddeld genomen groter dan een kind van 2, dat wil niet zeggen dat elke kind van 4 groot genoeg is voor een autogordel en elke kind van 2 per definitie nog niet. Je kijkt dus naar de lengte van je eigen kind en niet naar de leeftijd.
    Bovendien is de MC Rodi Airprotect geen zitverhoger, zoals jij beweert. Het is een volledige autostoel, met een zitting, rugleuning (in de lengte en breedte verstelbaar) en 'zijvleugels' om het hoofd op te vangen bij een zijwaartse impact. Als je de stoel goed op maat maakt, kan ook een kind van (bijna) 3 daarin niet al te veel schuiven en blijft hij gewoon op zijn plek zitten om de autogordel goed te laten werken.
    Voorwaarde is wel dat je kind minimaal 15 kg is (Liefst zwaarder, aangezien ze tot 18 kg in de kleinere stoel mogen. Dus zolang dit qua lengte past, moet je dit absoluut doen.) en dat je de stoel goed aanpast aan de grootte van je kind èn uiteraard dat je de stoel op de juiste wijze installeert.

Ik weet dat je groot voorstander bent van achterwaarts vervoeren. En ik vind het op een bepaalde manier wel nobel van je dat je probeert veiligheid te promoten. Ik ben er ook groot voorstander van om waar dat kan risico's zoveel mogelijk te verkleinen. Je bent er alleen al vaker op gewezen, dat het ook weer niet nodig is om elke stoel die niet achterwaarts gericht is als onveilig te betitelen. De tijd van ècht onveilig (los in de auto) ligt gelukkig al een generatie kinderen achter ons. Het is niet voor iedereen haalbaar om zo'n stoeltje te kopen, vanwege hun portemonnee, een kind dat groter is dan gemiddeld of een auto die er te klein voor is. (Vooral de combinatie van die laatste twee maakt het gebruik van een achterwaarts gericht stoeltje in sommige gevallen echt onmogelijk.)
    Ook voor kinderen die wagenziek zijn, is dit geen optie. Want dan is de belasting van elke autorit de boel onderkotsen, gewoon groter dan de kans dat je een frontale botsing meemaakt van de categorie dat een achterwaarts gericht stoeltje een leven redt t.o.v. een voorwaarts gerichte stoel.

Terug ontopic:
    @ts: Ik heb de gebruiksaanwijzing van je stoel net online gevonden. Ik zie dat er een soort beugel bevestigd moet worden aan de hoofdsteun van de achterbank. Is daar misschien iets mis gegaan? En op de site van ANWB staat dat de stabiliteit kan verbeteren door de hoofdsteun om te draaien. (Dus eruit halen en dan achterstevoren terug erin.)

En ik zou nog even in het boekje kijken hoe de gordel precies moet lopen. De schuine gordel moet onder de 'hoofdvleugels' door en de heupgordel door de uitsparingen in de 'armleuning'. En dan zou hij gewoon goed moeten zijn, als je kind tenminste zwaar genoeg is. Is hij al wel zwaarder dan 15 kg?

Heb je de stoel net gekocht? Eventueel even terug langs de winkel. En als het problemen blijft geven, eens kijken of je hem nog kunt omruilen voor de RodiFix (als je tenminste isofix bevestiging hebt in je auto.) Die haak je namelijk ook nog vast aan de carroserie van de auto. (Met speciale haken onder de rugleuning van de achterbank.) Dan staat de stoel nog weer iets steviger. Maar ook voor deze stoel moet je kind echt minimaal 15 kg zijn hoor!

Waarschijnlijk zullen wij over een aantal maanden ook over moeten op de volgende stoel. Ik denk er over om dan voor die RodiFix te gaan. Hij komt namelijk goed uit de test van de ANWB en is bovendien wat ruimer. En dat is voor onze zoon wel belangrijk, want hij is gewoon groot voor zijn leeftijd. En ik wil wel dat het zo lang mogelijk duurt voordat hij uit de volgende stoel gegroeid is, het is namelijk de laatste.

10. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    @Tupp: Het kind zit wel in een autogordel en dat is niet aan te bevelen op jonge leeftijd. Naast teveel bewegingsvrijheid waardoor de gordel niet netjes op de juiste plek blijft zitten, is belangrijker dat een autogordel de ingewanden van je kind kan beschadigen bij een ongeval doordat de botten nog niet genoeg ontwikkeld zijn. En dit heeft dus wel degelijk met leeftijd te maken.

11. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Mijn zoontje zit pas sinds een paar weken in de nieuwe stoel, hij wordt deze maand 4.

Ik snap trouwens niet of de stoel is losgeschoten of alleen het kind? Vind het beide trouwens doodeng klinken!!!

12. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Niet
    ..als je niet andets kan ivm groot en breed kind....dochter zit al aibds haar 2, 5 in verhogen met rugleining...

13. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.059
    2.201
    113
    Brabant
    Een nr 2 stoel kan gewoon omvallen. Ik kan namelijk ook omvallen met de gordel om.
    De xp kan trouwens aan de hoofdsteun vastgemaakt worden.
    (Niet voor de veiligheid)

Achterwaarts vervoeren is veiliger, borstvoeding is eerste keuze, bijvoeding t liefst vers, in de zon smeer je je in en bij t oversteken kijk je goed uit.

We weeeeeeeeten het. Heus...

14. zogelukkig

De stoel die wij hebben kan ECHT NIET omvallen, het is ook niet voor niets de beste in zijn klasse.

15. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Dan had je haar in een achterwaartse stoel nog jaren veilig kunnen vervoeren.

16. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Lang niet iedereen weet het, maar iedereen heeft wel het recht het te weten. Vandaar.

17. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Echt......ze was zeker 1.10 m. En 20 kg....ze past al bijna niet gewoon achter in de auto met Deze stiel...laat staan zonder ruimte voor haar voeten.....maja ze zit er gied in wn nog nooit om gevallen...gordels Itten goed stevig om haar heen. ..

18. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.059
    2.201
    113
    Brabant
    Zogelukkig welke hebben jullie dan???

19. zogelukkig

Cybex Solution X2 fix.

Solid as a rock!

20. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Zonder afbreuk te doen aan de rest van de info: Je hebt stoelen en auto's en de ene match wel en de andere niet... ;)

Wij hebben 2 auto's (een scenic en een trafic) en 4 stoelen. Zet ik mijn dure romer king bij mijn man in zijn bus, staat hij zo gammel als wat. Je ziet hem gewoon schuiven. In mijn auto staat hij zo vast als een huis en kan ik hem zelfs niet omduwen als ik er tegenaan ga hangen. Mijn man heeft een oude maxi cosi (ik weet zo niet welke soort, ik dacht een oud model tobi, van een vriendin overgenomen) en die staat bij hem heel stevig, terwijl die mij mij weer niet goed staat.

Jelle zit in mijn auto in een MAxi cosi XR. Zet ik die bij mijn man in de bus, valt hij ook steeds om. Terwijl hij (alweer) bij mij echt heel stevig staat. Mijn man heeft een maxi cosi Rodi in de bus, en die staat bij hem weer stevig, bij mij ook wel maar minder.

Je moet echt naar de combi stoel-auto kijken. Dus passen voor je iets koopt. Wij hebben gemerkt dat het heel afhankelijk is van de bekleding (glad, in de bus of stroef, beetje velours achtig bij mij in de auto) en de vorm van de bank. De Romer king, past bij mij precies in de vorm van de zitting, dus zal niet snel schuiven. Bij mijn man is de zitting iets breder en dus staat de stoel altijd met 1 kant iets scheef en dus niet veilig.

In elk geval: De hoofdsteun van de achterbank moet met een 2/3 stoel vaak omgedraaid worden, of je haalt hem eraf. Je moet er echt voor zorgen dat de rugleuning van de stoel tegen de rugleuning van de auto staat. De hoofdsteun zit vaak in de weg en dan heb je daar ruimte over, waardoor hij sneller omvalt.

Deel Deze Pagina