Groeicurves flink afgebogen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Mississippi, 25 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Vanochtend bij het cb geweest voor de 11 maanden prikjes. Ik ben best een beetje geschrokken dat J. Sinds november slechts 700gram is aangekomen. Verder is ze qua lengte ook maar 3cm gegroeid. Alle curves zijn dus afgebogen van de +2-lijn naar net onder de 0-lijn. Weegt nu: 9,3kg en is 74cm.

Sinds dat ze begin december RS te pakken had is ze eigenlijk om de haverklap ziek/verkouden geweest (aan de puffers) dus op zich ook niet raar dat ze niet zo hard door is gegroeid. Daarnaast is ze superactief en ontwikkelt ze zich prima (kruipen, zitten, begint zich overal aan op te trekken, fijne motoriek is prima en ze zegt al wat losse woordjes!) maar toch zit het me niet lekker. Hoefde nu niks te veranderen van het cb, maar ben toch voornemens om haar wat meer aan te bieden of evt andere dingen aan te bieden. Over 1 maand moeten we terug en dan moet ze weer omhoog zijn gegaan qua curves, dus wil er toch iets mee.
    Haar voedingsschema ziet er nu zo uit:

Ontbijt: bambixpap 150+5 of fles 150+5 en volkoren cracker
    Tussendoor: (potje) fruit 8+ hoeveelheid
    Lunch: 1 boterham met halvarine en beleg (afwisselend: smeerkaas/worst, ham, appelstroop etc) gevolgd door een fles 150+5
    Tussendoor: flesje dixap en klein koekje/rijstwafeltje
    Diner: (potje) groenten 12+ hoeveelheid, ik voeg hier meestal een lepeltje olijfolie aan toe.
    Voor het slapen: fles 150+5

Qua drinken geef ik water behalve rond 16 uur dan, dan krijgt ze flesje dixap.

Meestal eet/drinkt ze dit allemaal op.
    Iemand een idee wat ik haar extra of anders zou kunnen aanbieden voor wat extra (gezonde) calorieën? Of iemand die dit ook heeft meegemaakt? Alvast bedankt! :)

2. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

He vervelend joh. Heb het zelf niet meegemaakt maar wil best even meekijken.

Even kijkend naar je schema:
    -doe je boter op de cracker bij het ontbijt?
    - welk fruit geef je? In banaan zit bijvoorbeeld meer "dikmakends" dan in peer.
    - misschien margarine ipv halvarine geven (wij geven zelf roomboter maar dat raad t cb af dus weet niet hoe je daar tegenover staat)
    - misschien nog wat fruit bij het middagtussendoortje?
    - krijgt ze bij het avondeten al aardappel/pasta/rijst/vlees/vis? Anders dat toevoegen. In groente zit weinig qua calorieën.

Verder ziet het ernaar uit dat ze lekker eet!

3. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Bedankt voor je reactie :)

- Nee de cracker krijgt ze ‘los’ is een cracotte, zou daar idd wat boter/beleg op kunnen doen!
    - Fruit heel erg verschillend, maar net wat we in huis hebben, ook wel potjes.
    - dat van de roomboter wist ik niet, ik dacht dat het Voedingscentrum dat juist aanbevolen had o_O
    - extra fruit zou kunnen idd, of misschien een tweede boterham aanbieden?
    - ja ze eet met de pot mee of een potje van 12+ maanden.

Zou ik haar nog iets van een toetje kunnen aanbieden? Griekse yoghurt ofzo? Of zet dat ook geen zoden aan de dijk? ;)

4. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

Tweede boterham kan ook inderdaad. Een toetje zou ook kunnen. De volle Griekse yoghurt is inderdaad lekker vet haha.
    Weet niet hoeveel tijd er tussen avondeten en fles zit maar je hebt kans dat ze die minder wil drinken met een toetje (ging hier ook zo).

5. GDuif

GDuif Bekend lid

22 mei 2016
    940
    170
    43
    He, wat vervelend. Ik kan me je gevoel goed voorstellen.

Hier een meisje wat vanaf begin af aan op de -2,5 lijn zit. Vorige maand woog ze 7800 gram en 71,5 cm lang. Twee weken daarvoor waren we ook naar cb geweest, toen was ze niet aangekomen in 6 weken tijd en bogen we dus af. Dat was aan het begin van een week ziek-zijn. Met spugen en diarree. Cb gaf toen al aan dat het dan helemaal niet zo raar is dat ze dan afbuigen, en dat dit heel snel recht getrokken wordt als ze beter zijn en weer normaal eten.
    Toen moesten wij dus twee weken later terug om extra te wegen en ik kón me gewoon niet voorstellen dat ze ineens wel flink aangekomen was. Maar ja hoor, twee weken later woog ze meer dan 300 gram meer. Dat kan dus snel gaan als ze zich beter voelen.

Maar omdat wij zo,n mini hebben probeer ik ook gezond calorierijk eten te geven. Zo vindt ze aardappels lekker, stamppotjes, dat eten we veel en zet ook goed aan. Krijgt ze vaak een banaan als fruit, of avocado. Besmeren we alle boterhammen met roomboter en krijgt ze na het avondeten nog yoghurt.

Ze eet nu als volgt:
    8.00 u. Papfles van 180(6) en twee eetlepels pap. Daarna hapt ze wat mee van mijn boterham.

10.00u. Koek of eierkoek ( ga vaak in de ochtend naar de bakker en daar krijgt ze een eierkoekje, eet ze en halve van) en thee.

12.30 u. 1 boterham met roomboter met kipfilet of kaas, daarna wat fruit. Of een gekookt eitje erbij.

14.30 u. Twee nijntjekoekjes plus zakje knijpfruit en water

17.30 u. Warm eten ( eet met pot mee), daarna yoghurt en nog wat fruit

19.30 u. Fles 210(7)

6. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Snap dat je daar een beetje onzeker van wordt.
    Wat je volgens mij nog kan doen is de boterham en cracker besmeren met roomboter, regelmatig avocado of banaan geven en ik zou inderdaad na het avondeten een bakje griekse yoghurt of volle kwark geven. Verder geven zoveel ze lust en niet kijken naar hoeveelheden van een bepaald potje.

Onze dochter is 9,5 maand en heeft dit schema:
    Ontbijt: bordje bambix pap van 150/5

Tussendoor: fruit, steeds vaker gewoon in stukjes, alleen appel nog niet, maar ze eet aardbei, banaan, peer, kiwi, mango, mandarijn, blauwe bessen, druiven en ook avocado, maar zij is juist een de zware kant dus dat geef ik haar juist niet te vaak.

Lunch: 1 boterham met boter en beleg van de kleine keuken of dat nieuwe beleg van blue band, soms wat geprakt fruit. Daarna een fles van 120/4

Tussendoor: weer fruit en soms nog een soepstengel, cracker o.i.d. als er ruimte voor is, hangt een beetje van d'r slaaptijden af.

Avondeten: Grotendeels met de pot mee en sinds kort het meeste ook gewoon in stukken, gisteren aten we bijv. spinazie, daar maak ik dan wel een prakje van met aardappel erdoor, maar een hele poos mochten we haar niet helpen met een lepel, werd ze echt kwaad. Nu gaat het wel weer. Daarna krijgt ze nog 2 eetlepels griekse yoghurt

Voor het slapen gaan dan nog een fles van 180/6

7. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    In vergelijking met mijn kinderen op die leeftijd vind ik dat ze vrij weinig eet. Ik zou dus zeker doorheen de dag wat extra boterhammen aanbieden, extra fruit, een keertje yoghurt of wat rauwe groenten om te knabbelen.

8. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Bedankt allemaal!

Ze heeft zojuist 1,5 boterham op en 100cc melk. Dus het heft elkaar dan een beetje op natuurlijk :rolleyes: (meer brood = minder melk.)

Zal dr straks om 15:00 ook weer wat fruit geven bij dr tussendoortje en heb voor vanavond Griekse yoghurt gekocht als toetje. Ben idd benieuwd of ze dan ook minder melk drinkt. Er zit meestal zo’n 1,5 uur tussen diner en fles. Die flessen behoren natuurlijk ook minder te worden, dus op zich ook geen ramp.

Nou ja ik kan het alleen maar aanbieden toch? Kan het er moeilijk inproppen :roflmao:

9. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Bied je haar aan tot ze verzadigd is of bepaal jij de hoeveelheid?
    Heeft ze nooit trek in nog een stukje fruit of een boterhammetje of in de middag in iets meer eten dan een koekje?

Ik geef mijn zoontje een standaard hoeveelheid en als hij daarna nog trek heeft krijgt hij een stukje fruit of rauwkost en een enkele keer een extra boterhammetje.

Met 11 maanden was zijn curve iets afgebogen en rond de 12 ging hij opeens gigantisch veel eten...
    Afgelopen controle was hij weer gewoon op zijn oude lijntje.
    Ik laat hem dus gewoon zijn gang gaan. De ene dag eet hij bijna de hele dag door en de andere dag eet hij vrij weinig.

10. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.969
    15.008
    113
    Hier zaten we toen al aan twee boterhammen en 2x fruit met wat brinta erdoor (bij zelfgemaakte fruithap (bereid ik in een lading voor en vries ik in met een siliconen babyvoedingsbak voor porties) maak ik m wat vochtiger dan de potjes zodat er 3 scheppen brinta bij kunnen, meiske weigert pap maar aan alleen fruit heeft ze onvoldoende).

11. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Nee ik bied gewoon aan en ze laat vanzelf merken als ze genoeg heeft. (Gaat ze spelen i.p.v. eten of ze gooit het op de grond) bij flessen duwt ze de fles weg als ze niet meer hoeft.

Ik denk ook eerder dat de afbuiging in de curve te maken heeft met dat ze zo veel ziek/verkouden is geweest, maar kan geen kwaad om haar nu wat extra’s te geven natuurlijk :)

12. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Ik denk dat het wel goed zit dan hoor.
    Inderdaad een bakje Griekse yoghurt en extra boterhammetje, maar ze zal het vast wel weer gaan inhalen.

13. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Ja ik hoop het! Was vanochtend wel een beetje geschrokken dat het zo erg afgebogen was. Maar nu ik het even heb laten bezinken is mijn ergste schrik alweer voorbij :) ga dr gewoon extra’s aanbieden met de tips hier en we zien wel hoe het volgende maand is. Het is verder een ontzettend vrolijk en actief meisje dat lekker in dr ritme zit en zich goed ontwikkelt, dus daar houd ik me voorlopig maar gewoon aan vast. :)

Adrianna vindt dit leuk.
  14. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Hier was de jongste de laatste keer 100 gram aangekomen en 2 cm gegroeid. Dit was in 2 maanden tijd. Toen ik zei dat ze 2 weken bijna niets gegeten had door tandjes en 6e ziekte én was begonnen met lopen vond ze het prima.
    Ik hoef ook niet eerder terug te komen.

Hier eet ze ongeveer het volgende:
    O: 1/2 - 1 bh met beleg, fles 120/4
    T: (knijp)fruit, water
    L: 1/2-1 bh met beleg, fles 150/5
    T: fruit/Babyliga/cracotte/soepstengel oid
    A: flinke hoeveelheid eten. Is vooral dol op aardappelen en vlees.
    T: fruit
    Voor het naar bed gaan fles 180/6

Verder water gedurende de dag. Ze lust niets anders

15. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mijn oudste had op die leeftihd precies hetzelfde; ze zakte van +2 naar 0 (nét eronder) in korte tijd - was toen ook een paar keer ziek geweest, én ze ging ook veel actiever de dag door (naar 1 slaapje en heel druk met leren rennen etc ;) ). Ze is daarna altijd op die 0-lijn gebleven, nu met 6jr is ze nog steeds super gemiddeld. Cb-arts zei toen dat kindjes dat soms doen; een nieuw lijntje zoeken om vervolgens die te gaan volgen. En als het goed te verklaren is met bv ziek zijn geweest, actiever geworden etc, is het geen reden tot zorg. Het eten wat voller maken kan natuurlijk wel en ik zou ook wel de groei in de gaten houden, dus of ze nu wel weer goed een lijntje gaat volgen en niet blijft zakken in de curve.

Deel Deze Pagina