Snelle Jelle en wat nu?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Bluesky, 21 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Snelle Jelle, ja... In groep 2 bij de cito scoorde hij al bovengemiddeld. De juf heeft hem extra materiaal aangeboden en dat ging goed. Alleen de laatste 3/4 weken van het schooljaar waren wat lastig qua werkjes, want hij had alles al af en de juf wilde ook niet teveel aan gaan bieden omdat hij dan in groep 3 niks meer te doen heeft.

Nu zit hij in groep 3: dag 1 lag er keurig een leesboekje op zijn tafel. Gelukkig zag de juf op tijd dat dit echt veel te makkelijk voor hem was. Ze heeft hem een test afgenomen en hij blijkt te lezen op nivo midden groep 5... :$

Rekenen gaat volgens mij ook goed, hij vertelde van de week dat hij met een andere juf mee was gegaan om te rekenen. Ik denk weer een testje, maar ik heb het nog niet kunnen vragen. Ik vroeg wat voor sommen dat dan waren en hij zij: "tot 100 en dat kon ik"

Hij vind schrijven wel lastig en tekenen is ook niet zijn hobby. Maar goed, om daar nu zijn tijd in groep 3 mee vol te maken...

We hebben vrijdag een gesprek op school om te kijken hoe en wat. Ik heb vorig jaar al aangegeven dat ik hem liever niet laat versnellen (ik weet niet of daar sprake van gaat zijn) omdat hij in Juni pas 6 is geworden. Zou hij een klas overslaan dan is hij net 11 als hij naar het VO moet. (Het VO is hier allemaal ver weg, als in minimaal 3 kwartier tot een uur fietsen of met de bus.)

In ieder geval: vrijdag dus gesprek en ik zit een zo een beetje te bedenken wat ik allemaal wil vragen.

Zelf heb ik al bedacht:
    *Wat zien jullie in de klas qua gedrag? Ik wil namelijk wel eens weten of zij hetzelfde zien als wij, namelijk een slim ventje wat heel nieuwsgierig is en ook heel sociaal. Wel een klunzig ventje, hij struikelt nog over een pluisje, zeg ik wel eens. Maar je kunt ook niet alles hebben... ;) Dat laatste maak ik me niet echt zorgen over.
    *Wat gaan jullie eraan doen om het leuk te houden op school? Dat vind ik namelijk het allerbelangrijkste, dat hij het leuk vind om naar school te gaan. Hij moet daar nog 6 jaar, dus dan is dat wel zo fijn. Leerprestaties vind ik dan iets minder belangrijk.
    *Wat is het plan mbt schrijven en tekenen? Hij vind tekenen echt niet leuk en kan het dus ook niet zo goed. Hij tekent nu op het nivo van een 5 jarige. Ik wil hem niet pushen, maar ik leg hem wel uit dat het belangrijk is om netjes te tekenen en kleuren omdat je daarmee ook oefent voor het schrijven.

Dit is het wel voor nu... Heeft iemand nog andere ideeen of slimme opmerkingen?

O ja, even voor de duidelijkheid; Ik ben natuurlijk supertrots op hem dat hij het zo goed doet, maar het is geen moeten. Het zou zonde zijn als hij zijn kwaliteiten later niet gebruikt, maar als hij vakkenvuller wil worden later is mij dat net zo goed als dat hij advocaat word. Waar het mij om gaat is dat hij gelukkig is.

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Laat ze een handelingsplan schrijven.
    En ook niet onhandig.. Hoe denken ze hem tot groep 8 bezig te gaan houden.
    Loopt hij alleen voor qua lezen of ook met de rest.
    (En hoe ver hebben ze getest wat hij kan? Makkelijkst is steeds Cito afnemen tot hij een lage C haalt... Dat is het niveau waarop er nog echt wat te leren is)

En hebben ze materiaal mbt verdiepen/verrijken...
    Want dan hoef je misschien helemaal niet te versnellen.
    En die materialen zijn er gewoon... Kost alleen wel geld.
    Maar goed.. Ook andere leerlingen hebben daar baat bij.

En als ze zelf al heel rap doorhebben dat hij zo vlot is... Dan hebben ze vast ook wel ideeën hoe dat ze het het beste kunnen aanpakken :)

3. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Een handelingsplan, dat is wel een goed idee.

Ze hebben nu alleen zo even tussendoor getest omdat ze hem niet meteen al willen vervelen met te makkelijke dingen. Of er nog echt officieel getest gaat worden, hoor ik denk ik vrijdag. Ik moet er ook nog even over denken of ik dat wil.

Materiaal: Ook een goede. De juf van vorig jaar had materiaal geleend via een website voor hoogbegaafde leerlingen en ze zei dat je dat dat gratis was. Ik neem aan dat de juf van groep 3 dat ook weet. Maar ik vraag het na, misschien kan ik er thuis ook nog iets mee, als Jelle dat wil.

Vorig jaar hebben ze het er wel over gehad, in het algemeen, dat ze het leerplan willen gaan uitbreiden met o.a filosofielessen. Dat lijkt me dan weer heel leuk.

Ik heb ook liever dat Jelle gaat verbreden op school en niet versnellen. En dan wel verbreden met dingen die hij verder op school niet krijgt, dus niet nu al Engels gaan geven, zodat hij in groep 5 weer een probleem heeft omdat hij het al kent.

In ieder geval bedankt! Hier heb ik wel wat aan.

4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.792
    18.980
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Binnenkort komt het boek "Als je kind (g)een Einstein is" van Tessa Kieboom. Een aanrader, zowel voor jou als voor de leerkrachten op school.

Ik weet dat jouw kind nog niet getest is, maar voor het gemak spreek ik even over hoogbegaafde kinderen. Maar bepaalde dingen zijn ook wel van toepassing op 'gewoon' erg slimme kinderen of kinderen die een tijdelijke groter voorsprong hebben.

Ik deel je mening over versnellen. Er zijn materialen die goed gebruikt kunnen worden, alleen is natuurlijk het meeste niet gratis. De school zal hierin dus keuzes moeten maken. Waarbij ze ook kijken naar de mogelijkheden op de school zelf. Engels is inderdaad niet handig, maar wij hebben toevallig mensen op school die goed Frans en Spaans spreken. Van dat soort talenten kan een school ook gebruik maken.

Er zijn ook bureaus die ouders en scholen begeleiden met hoogbegaafde leerlingen. Ze zijn niet allemaal even goed, dus wel even rondvragen of er misschien al andere scholen of andere ouders zijn die goede ervaringen hebben met bepaalde begeleiding.

Probeer met de school doelen af te spreken die voor jouw kind van belang zijn. Het gaat dan niet in eerste instantie om de inhoudelijke doelen. Maar vooral op het geboed van vaardigheden, bijvoorbeeld:
    - doorzettingsvermogen bij moeilijkere taken
    - realistische eisen stellen aan het eigen werk (niet te laag maar zeker ook niet te hoog)
    - werk volgens een bepaalde structuur aanpakken (dus niet kris-kras door elkaar maar gewoon alles afwerken

Eigenlijk allerlei dingen op het gebied van 'leren leren'. Als veel dingeje komen aanwaaien, leer je niet hoe je echt je best moet doen ergens voor en hoe je een moeilijke taak moet aanpakken. Dit zijn dingen die andere kinderen meer 'vanzelf' leren, omdat ze er regelmatig mee te maken krijgen.

Goed in ieder geval dat de school en jij met elkaar rond de tafel gaan.

5. Saskia78

Ja dat wil je :)
    Want je wil toch ook niet dat hij in de klas moet oefenen op "pim en de vis. pim op de maan" etc als hij al op groep-5-niveau leest?
    Dat is net zo nuttig als weten wat 16+66 is en oefenen hoe je 4 bij 4 optelt.
    Dus niet alleen jij wil dat... Maar de school ook :)

En dat boek van Tupp kun je ook in de bieb lenen.
    Leuk en goed leesbaar boek wat feilloos aanstipt waarom je graag wil dat hij daadwerkelijk wat doet op school ipv bezigheidstherapie tot ie naar de middelbare school gaat.

6. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik ga kijken voor dat boek, bedankt voor de tip!

Die doelen zijn ook wel een goed idee. Vanmorgen had hij een taakje liggen waarbij hij een soort geheimtaal moest oplossen (de a was een $ enz) en hij had meteen al zoiets van "dat kan ik niet en daar begin ik niet eens aan" Ik heb hem uitgelegd dat het niet erg is dat hij iets niet kan, maar dat hij het door te het doen wel kan leren. En dat het niet erg is als hij het fout doet, ook daar leer je van, want dan weet je hoe het niet moet. Doorzettingsvermogen heeft hij dus op zich wel, maar hij moet wel even een zetje krijgen, hij moet er door een ander van overtuigd worden dat hij het echt wel kan.

Idd: Leren leren, heel belangrijk. Ik heb het bij mijn neefje gezien (na de kerst van groep 3 naar groep 4, na de grote vakantie naar groep 5) en toen hij op het VO (gymnasium of atheneum, 1 van de 2) kwam, ging hij gigantisch op zijn smoeltje omdat hij nooit had leren leren en plannen. Het eerste jaar waren zijn cijfers bedroevend, terwijl het er echt wel inzit. Gelukkig heeft school op tijd aan de bel getrokken en hebben ze hem *hoe plan ik mijn huiswerk* bijles gegeven. Nu gaat het prima. Het was alleen voor hemzelf wel even slikken om tot de ontdekking te komen dat het hem niet àltijd makkelijk afgaat.

Misschien spreekt er wel iemand Zweeds op school, dat zou nog eens handig zijn voor de vakantie... :D

@saskia78: Dat hoeft hij nu ook niet. Hij moet wel meedoen met de letters schrijven omdat hij daar gewoon 6 mee is, maar de boekjes die hij moet lezen hebben ze dus na de eerste dag al aan aangepast. Wat wel een puntje is, is zijn leestempo. Hij leest veel te snel als hij voorleest (herken ik van mezelf) Hij gaat dus woorden afraffelen of leest ze helemaal niet op. Vooral aan het einde van een zin.

Ik ga eens in de bieb kijken voor dat boek!

Bedankt maar weer, weer een stuk wijzer geworden!

7. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Hey wat grappig, ik overwoog net een topic te openen hierover.

Mijn zoon van 6 (febr. 7) kreeg in groep 1 al groep 2 materiaal en in groep 2 hebben ze hem extra uitgedaagd.

Hij is nu net 5 dagen begonnen in roep 3 en de juf sprak mij gisteren aan of ik tijd heb voor een gesprek met de IB-er omdat meneertje op het hoogste niveau van lezen en rekenen zit en zelfs dat makkelijk kan (het is een samengestelde klas groep 3/4).
    Ze vertelde ook als ze uitleg geeft voor een opdracht dat hij al vraagt of hij vast mag beginnen want hij heeft de uitleg gewoonweg niet nodig.
    Mijn zoon vroeg mij vanochtend of ik juf wilde vragen of hij andere dingen in de klas mocht doen, andere boekjes en opdrachten.

Mijn zoon is verder een lieve sociale nieuwsgierige meevoelende jongen. Speelt ook graag met meisjes, dat gaat heel goed. Wanneer hij met jongens uit de buurt speelt laat hij zich heel erg beinvloeden.

@ts, heeft jouw zoon soms ook van die geweldige diepgaande/wetenschappelijk vragen? Of vragen over het leven?

Ik ben benieuwd wat er voor plan komt voor mijn zoon.

Vandaag heb jij het gesprek toch? Ben benieuwd wat er besproken is!

Ik ga ook eens kijken naar dat boek van tupp.

8. adi

adi Niet meer actief

Dit is idd heel belangrijk!

Ik herken mijn zusje hierin. Ze heeft 1,5 klas overgeslagen op de basisschool, en fietste zo door die 6,5 jaar heen. Haar CITO toets in groep 8 heeft ze 100% gescoord.
    Maar daarna...

Gestart in de gymnasium, een veelbelovende leerling... die niet kon leren... Het ging echt dramatisch, vooral voor een kind dat keihard getroffen werd door de pubertijd.
    Ze is gekelderd van de gymnasium naar vwo en uiteindelijk met moeite havo gehaald. Mijn ouders hebben alles gedaan om haar te helpen, maar zonder ondersteuning van de school.
    Zij zag de hele school helemaal niet zitten, kon totaal niet bekroppen dat er wel dingen zijn waar ze niet goed in was, en dat ze ergens ECHT moeite voor moest doen.

Hebben ze op zijn school een excellentieprogramma? Voor kinderen met een flinke voorsprong op bepaalde gebieden?

9. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Bedankt voor je verhaal, Adi. Ik hoor dit soort dingen vaker en wil toch proberen dat te voorkomen.

Een excellentieprogramma hebben ze volgens mij nog niet echt. Ze zijn de afgelopen jaren vooral bezig geweest met de middenmoot en de minder goede leerlingen. Ze hebben een aantal jaren slecht gescoord met de cito en die achterstand hebben ze nu ingehaald. (de afgelopen 3 jaar gaat het goed) Ze hebben het druk gehad met nieuwe lees en rekenmethodes en een verhuizing naar de nieuwbouw, nieuwe klassenplannen enz. Ze hebben dit jaar voor het eerst in een paar jaar weer tijd en geld om ècht naar de snellere leerlingen te kijken. Daarvoor werd er ook wel wat mee gedaan, maar niet zoals ik nu ervaar. Ik vraag het even na!

10. Saskia78

Klinkt op zich wel goed hoor...
    Ze willen graag blijkbaar en ze beseffen ook dat hij niet perse op alle vlakken evengoed hoeft te zijn.
    Dat is al het halve werk :)

11. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Ze kunnen misschien willen, maar ik vrees dat hij sowieso over een paar jaar wel erop botst dat "hij alles kan" wat ze hem aanbieden.
    Nu bieden ze hem bijvoorbeeld uitbreiding aan die eigenlijk groep 4 of 5 betreft. Maar in groep 7 of 8 hebben ze op de duur quasi geen extra uitbreiding meer.

Ik zou er dus wel bij stilstaan dat een jaar springen misschien nu niet nodig is, maar later heel misschien wel.

En ik zou zelf ook uitkijken naar uitdagende hobby's waar hij kan in groeien en die hij graag doet. Naast school dus.
    Zeker omdat zijn huis- en leerwerk de komende paar jaar waarschijnlijk heel beperkt is en hij dus tijd heeft.

12. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Nou, gisteren gesprek gehad en het is nog "erger" ;) dan ik dacht...

Qua lezen en rekenen heeft hij alle stof van groep 3 al onder de knie. Het enige wat hij nog moet kunnen is schrijven, maar dat gaat ook goed vooruit. Ze kunnen hem in groep 3 niet mèèr bieden dan ze nu doen en dat heeft meerdere redenen.

Zoals de juf het uitlegde: De klas heeft 3 nivo's, van onder gemiddeld, gemiddeld, en boven gemiddeld en Jelle zit ruim boven de laatste groep. Hij is een nivo op zich, zeg maar. Ze zijn met 34 kinderen, dus de klas is groot! De juf heeft het hard te halen en dan heeft ze er al hele goede ondersteuning bij. (stom kabinet met al die bezuinigingen op het onderwijs!)

Verbreden zit er in groep 3 nog niet echt in, daar hebben ze de middelen niet voor en ook de mankracht niet. (wederom... Grrr kabinet) Zou hij groep 5 of 6 zitten, daar krijgen ze al meer vakken, dan is het makkelijker om te gaan verbreden, zeg maar. Met bijvoorbeeld geschiedenis of aardrijkskunde kun je, naast het normale lespakket, nog veel meer verbreden. Maar dan moet je wel eerst de basis hebben en dat hebben ze niet in huis. Tenminste, niet in voor een 6 jarige. Daarnaast hebben ze ook niemand over op dit moment die zoiets op kan zetten voor 1 kind. Allemaal plausibele redenen, maar ik baal er wel een beetje van.

Wat nu het plan is: Toch versnellen. En dan ook heel snel. Hij is van de week al 2x in groep 4 geweest om daar een lesje mee te doen. Vanaf nu willen ze hem steeds meer dingen mee laten doen met groep 4 en dan gaan ze in groep 3 inzetten op het schrijven. Gelukkig begint hij dat ook steeds leuker te vinden. Hij mag ook gewoon lekker spelen 's middags met groep 3 mee (dat is natuurlijk in groep 4 al een stuk minder)

Over 3 weken hebben we weer een gesprek en dan gaan we kijken hoe het gaat. Het doel is, om te kijken of hij na de herfstvakantie naar groep 4 kan. de kerstvakantie vonden ze echt te ver weg, omdat het eigenlijk alleen om het schrijven gaat.

Pfoe, ik vind het nogal wat. Ik moet het nog even laten bezinken en eens goed nadenken wat ik ervan vind. Jelle vind het wel stoer, maar hij kan nog niet goed overzien wat groep 4 precies inhoud. Ik wil daarom nog een gesprekje met de juf van groep 4 zodat ik hem dat uit kan leggen.

O ja: Echt een offieciele test vond school niet nodig. Ze hebben er op school verder geen voordeel van in de zin van een rugzakje met extra geld. Ik ga nog eens even verder kijken voor zo'n test omdat misschien te laten doen in de toekomst, al was het alleen maar omdat ik dan zelf misschien makkelijker op dingen in kan spelen.

13. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Klinkt als een school die heel goed naar het kind kijkt en ook goed meedenkt! Ook fijn dat hij met groep 3 mee mag schrijven en vooral mee mag spelen! Als hij zo ver voorloopt, bestaat de kans ook dat het voor hem makkelijker is om met wat oudere kinderen vrienden te maken (hoe gaat dat nu?) omdat zij op hetzelfde ontwikkelingsniveau zitten.

Let er op dat ze niet denken dat ze er met versnellen zijn, want als hij sneller leert, dan zal hij de stof van groep 4 ook sneller beheersen dan een gemiddeld kind en dus alsnog verbreding en verdieping nodig hebben.

Succes!

14. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.792
    18.980
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb zelf nog geen ervaring met versnellen, maar op basis van de theorie ben ik geen voorstander van versnellen. O.a. om de redenen die je zelf eerder al gaf: vroeg maar de middelbare school (zie je hem op zijn 14e al bij eindexamenfeesten staan?) Ook het sociaal emotionele stukje. Hij zal misschien wel liever omgaan met kinderen die iets ouder zijn, maar omgaan met leeftijdsgenoten (die wel hetzelfde denkniveau hebben) is ook erg belangrijk.

Ik zou echt zeggen: neem nog geen beslissing maar lees je echt in.
    Vraag advies aan mensen die hier al echt ervaring mee hebben. Eventueel kan ik je ook wel een telefoonnummer of emailadres geven van iemand die ik van vroeger ken van de opleiding. Ik zou wel vertrouwen in haar hebben, maar heb om eerlijk te zijn nog niet genoeg contact / ervaring met haar in haar nieuwe werk om objectief te kunnen zeggen dat ze goed is.

Er zijn ook andere opties, bijvoorbeeld een andere school die al wel een plusprogramma heeft.

15. Saskia78

Ik wilde precies hetzelfde typen niekekris!

School is in ieder geval heel goed bezig... Maar grote kans dat hij groep 4 dus ook moeiteloos inhaalt straks...
    En dan kun je moeilijk NOG een keer versnellen.
    Althans.. Het kan wel.. Maar dan is hij 10 als hij van school gaat :)

Misschien is het een idee om hem naar een externe plusklas gelaten gaan 1 of 2 dagdelen per week. Gewoon onder schooltijd dus.
    Dan heeft hij 2 middagen minder gewoon groep-4-les..... Maar leert hij vaardigheden die ze hem op de basisschool wellicht niet kunnen leren. (Zoals leren leren, leren moeite te doen voor iets etc.. Het betere denkwerk dat voor school toch altijd lastig zal zijn en daar wel makkelijk gaat)
    Plus meteen contact met kinderen die op hetzelfde niveau denken als hij.

Enige grote nadeel van een externe plusklas is dat ik het vaak ontzettend duur vind!
    En vervoer natuurlijk.
    Heb er voor onze dochter ook aan zitten denken.. Maar ik werk onder schooltijd dus kan d'r niet even naar de andere kant van de stad brengen.

Wij gaan nu naar speelmiddagen voor hb-kids op zaterdag.
    Vind ze heerlijk en de ene keer wordt er alleen in de speeltuin gespeeld, de andere keer een spelletje of smartgame.. Net waar ze zin in heeft.
    Cognitief dus minder aantrekkelijk dan een externe plusklas maar in ieder geval met kinderen waar ze zich bij thuis voelt :)
    (E ja, ze heeft ook vriendinnetjes op school... Maar op zo'n middag is het verschil echt enorm groot qua interactie.)

16. Saskia78

Oh en nog iets... Mocht je willen testen.. Dan kun je het beter doen voordat gemeentelijke ambtenaren gaan bepalen of het nodig is.
    Ik heb daar toch bijzonder weinig vertrouwen in eerlijk gezegd :)

Maar het is wel een klein emmertje geld als alles verder prima gaat.
    En school heeft een punt... Ze zijn al enorm goed bezig.. Zo'n test voegt op dit moment niks toe. Belangrijkste is dat ze weten welk niveau hij heeft en dat konden ze blijkbaar prima zelf regelen :)

17. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Maar vind je leeftijdsgenoten met hetzelfde denkniveau in een klas met 'gemiddelde leerlingen'? Dat is weer een voordeel van een plusklas of Leonardo/DaVinci onderwijs...maar daar zitten ook weer andere negatieve kanten aan (aan het gespecialiseerde onderwijs, plusklas lijkt me grotendeels voordelen hebben). Het is volgens mij altijd kiezen tussen twee kwaden... Maar een school die kijkt naar een kind, meedenkt met de ouders en bereid is aanpassingen te doen, is volgens mij het allergrootste pluspunt wat je kunt hebben!

18. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Lijkt me erg lastig. Heb er zelf geen ervaring mee, maar een vriendinnetje van Eva heeft groep 2 overgeslagen en zit nu in groep 4. Ze is volgens mij in juni 6 geworden. En zo te zien gaat het dus prima, vond ze zelf in ieder geval wel ;). Waarom hebben ze Jelle niet groep 2 laten overslaan? Ik vond het zelf wel heel heftig klinken, maar voor dat meisje was het echt goed.
    Wat een verschillen trouwens hè, Eva zat eerst nog met dat meisje in groep 1, nu zit Eva in groep 2 en dat meisje in groep 4 :)

19. Saskia78

Waarschijnlijk niet :)
    Vandaar dat wij ook naar de hb-speelmiddagen gaan ondanks dat onze dochter niet officieel hb is verklaard :)

20. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar dit is mijn ervaring:
    Mijn zusje heeft versneld, ik geloof 1x in het lager onderwijs en kwam toen jong op het middelbaar. Dat ging niet en zij heeft toen thuis in 3 jaar, 6 jaar atheneum afgerond en kwam op haar 15e op de universiteit. Sociaal gezien heeft ze een groot deel gemist en nu, 7 jaar later, heeft ze het nog steeds erg moeilijk. Ik denk dat zij erg gebaat was geweest bij gespecialiseerd onderwijs, vooral omwille van haar sociale vaardigheden. In dat opzicht heb ik het beter, ik kon me aanpassen en vond het niet erg om nergens moeite voor te moeten doen. Op de lagere school heb ik me veel verveeld maar vulde mijn tijd wel op met tekenen, vooruit werken en dromen. Op het middelbaar liet men me mijn gang gaan en mocht ik gewoon tijdens de les rustig aan wat anders werken. MAAR ik heb nooit leren plannen, degelijk samenvatten en nu na 5 jaar is mijn bachelor nog steeds niet afgerond. Als ik destijds meer uitdaging had gekregen, zou ik dat nu misschien beter kunnen.

M.a.w. zoek de beste plek voor je kind. Een plek waar het leert werken en moeite doen en waar het zich fijn voelt en contact kan maken met leeftijdsgenoten (ev. Op hetzelfde niveau) en dat kan -zoals ik hierboven lees- blijkbaar ook buiten de basisschool om.

Daar ligt het verschil tussen mij en mijn zusje (en dat heeft deels met aanpak te maken), zij is academisch erg sterk maar mijn sociale vaardigheden zijn stukken beter. We hebben allebei moeten inleveren en dat is jammer.

Succes met alle overwegingen!

Deel Deze Pagina