zoon komt steeds te vroeg uit bed.. tips??

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Meisje89, 8 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meisje89

Meisje89 VIP lid

9 jun 2009
    7.162
    1.395
    113
    Vrouw
    België
    Dankje voor de tip! Je hoort bij de weinigen hier die effectief bruikbare tips geeft . Bedankt!

2. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0

Naja, lekkere reactie zeg..zullen we ook maar niet meer reageren dan..want madam vindt onze reakties blijkbaar niet goed genoeg.

3. knap

knap Niet meer actief

Nou abnormaal is het ook niet om zo vroeg wakker te zijn ken heel veel mensen die al rond zes uur in de ochtend moeten werken. Waar onder mijn vader mijn lat. Die 5/6 dagen per week om 0.500 uit hun bed.

En heb al een reactie gegeven ook mijn dochter is regelmatig vroeg wakker tja leuk vind ik het ook niet maar ja kan moeilijk haar ogen dicht plakken kan wel de situatie leuker maken. Diverse optie.s. om uit te proberen. ( zeg dit wel zo hard nu maar hou er ook echt niet van met 6 uur in de ochtend mijn bed uit te moeten dat vind ik toch het minst leuk aan kinderen s nachts wakker vroeg wakker.:):):))

4. Meisje89

Meisje89 VIP lid

9 jun 2009
    7.162
    1.395
    113
    Vrouw
    België
    Ik had het toch niet over jou?

5. Meisje89

Meisje89 VIP lid

9 jun 2009
    7.162
    1.395
    113
    Vrouw
    België

Er zijn er ook die om 3 of 4u op moeten..? Maar een kind dat normaal minstens 12 a 13u slaap nodig heeft, er om 19u in gaat en dan om 6u 's ochtends zo chagrijnig als wat wakker wordt, dat vind ik heel wat anders.

6. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Wat een bijzondere reactie. De biologische klok van kinderen is vaak zo afgesteld dat ze wakker worden bij daglicht. Vroeg dus. Dat kinderen in de loop van de dag weer moe worden is ook niet zo gek. Kinderen van 0 tot 5 slapen gemiddeld 11,09 uur (bron: J/M voor ouders juni 2013).

Hier hebben ze allemaal een vroege vogel fase gehad. Heel vervelend maar hoort bij ouderschap. Half 7 vind ik uitslapen ;):p. M kan wel langer slapen. T wordt tussen 6 en half 7 heel vrolijk wakker. S wisselend. Was 5u maar laatste dagen meer zoals T.

Bij sommige kindere werken trucs maar echt niet bij allemaal. Je peuter voor een dvd zetten om zelf nog te slapen vind ik persoonlijk not done.

Dat je kleine niet uitgerust wakker wordt heeft misschien eerder te maken met zn bedtijd of het niet meer middagslapen. Eerste betekent eerder er in. Tweede is vaak een fase.

Succes!

(Hele dag naar school vind ik trouwens geen argument. Ik moet vaak hele dag en ook wel avond werken en een 'mamadag' is ook geen luieren;))

7. Meisje89

Meisje89 VIP lid

9 jun 2009
    7.162
    1.395
    113
    Vrouw
    België
    Het is ook niet elke dag dat ie om 6u op is, daarom dat het net zo vervelend is. Ik wéét dat ie langer zou moeten slapen. En vandaag lag ie er 18u15 al in, NOG vroeger gaat niet lukken..

Tv aanzetten is ook niet mijn ding, hij kijkt sowieso al nooit elke dag tv, dat heb ik liever niet.

En ik heb mijn slaap ook nodig, omdat ik dus naar school ga en dat vermoeiender is dan werken. En als ik 's avonds thuis kom dan staat heel mijn huishouden op mij te wachten, wat ik dus ook alleen moet doen. En luieren zit er em hier ook niet in, heb werk zat om alles rond te krijgen.

Maar dat zijn reacties waar ik niet om vraag. Eerder naar bed helpt voor mijzelf ook niet, ik word vaak 's nachts wakker, slaap vrij slecht. Tuurlijk weet ik dat uitslapen niet hoort bij kindjes, maar 6u vind ik gewoon te vroeg, punt. Als dat voor een ander een leuke tijd is, mij ook goed, maar hier gaat dat gewoon niet. Sowieso al omdat ie veel te druk is (ook 's morgens al) en ik het dan aan de stok krijg met mijn onderburen.

Ik vroeg enkel om tips, andere dingen dan die wat ik in mijn openingspost gezet heb. Geen commentaar of dingen die ik al eens geprobeerd heb. En ook geen verwijtende commentaar. Ik praat vanuit mijn standpunt, vanuit mijn situatie. Wat voor jullie normaal is, is voor mij misschien niet zo, en andersom net hetzelfde.

8. Meisje89

Meisje89 VIP lid

9 jun 2009
    7.162
    1.395
    113
    Vrouw
    België
    Wbt daglicht: de ramen in de slaapkamers zijn afgeplakt, dus veel daglicht is er niet

9. Jvtje

Jvtje Fanatiek lid

Hmmm, ik vind dit wel héél kort door de bocht van je. Wellicht dat voor jou geldt dat school vermoeiender is dan werken, maar dit geldt echt niet voor iedereen, ik vind je conclusie dat je "je slaap ook nodig hebt, omdat je dus naar school gaat" dus ook wel erg voorbarig. Dit geldt voor andere moeders net zo, ongeacht of ze werken of naar school gaan. Mij bijvoorbeeld, kost school beduidend minder energie dan (een hele dag) werken. Waarbij ik wel de kanttekening plaats dat ik heel wat liever ga werken dan dat ik naar school zou moeten gaan. Ik weet ook dat je daarna nog in je eentje alles moet doen: eten klaarmaken, je kindje verzorgen, het huishouden, etcetera... Je zal me dan ook echt niet horen zeggen dat dat altijd allemaal maar even makkelijk is (volgens mij zegt ook niemand anders dat hier...)
    Maar helaas is het nu eenmaal zo dat kinderen zich niet al te veel aantrekken van wat jij als mama nodig hebt. Ook al ben jij daar verder niet mee geholpen, maar er zijn ook zat ouders die zich in de handen zouden knijpen dat hun kind eindelijk eens zou doorslapen tot 6 uur, omdat hun kind nóg vroeger wakker wordt (of nog 5x per nacht ofzo).

En ik snap je probleem echt wel hoor. Ik geloof je gelijk dat M. dan gewoon nog niet goed uitgeslapen is. Dat zal het echt wel lastig maken. Ik probeer Marit in zo'n geval ook altijd nog even terug te leggen (en dat is ongeacht hoe laat ze wakker wordt). En als dat dan niet lukt, is ook zij de rest van de dag niet te genieten (al kan ik haar vaak 's middags nog wel in bed stoppen voor een middagdutje gelukkig). Daarbij nog je onderburen... :( Het is makkelijk om te zeggen dat je je daar niet teveel van aan moet trekken, jij kan er immers niets aan doen dat M. om 6 uur al wakker is en de meeste peuters spelen niet echt heel erg rustig. Maar ja, hoe waar dat misschien ook is, daarmee ben je niet van het gezeik van je onderburen af. Want die willen dat vooral níet begrijpen.

Ik weet niet of je dat al gedaan hebt, maar je zou eens kunnen proberen te achterhalen wanneer hij precies om 6 uur wakker wordt? Is dat op vaste dagen, bijvoorbeeld elke woensdag (wie weet vertrekt 1 van de buren op die dagen altijd zo vroeg naar het werk en wordt hij wakker van een deur die hard dicht gaat, of een startende motor)? Heeft hij het vooral de dagen nadat hij bij zijn vader geweest is? Misschien nog iets anders wat altijd hetzelfde is op de dagen dat hij zo vroeg wakker wordt en/of de dag/avond ervoor? Bepaalde maaltijd gegeten, bepaald televisieprogramma/dvd gekeken, juist net iets later dan normaal in bed (al is het misschien maar een kwartiertje), 1 van de poezen is er 's nachts bij komen liggen (weet niet of ze op zijn kamer kunnen hoor, maar ik noem maar wat ;) ). Heeft hij 's nachts nog een luier om? Kan het dan zijn dat die op die ochtenden erg vol zit?

Wat hier bij Marit nog wel eens wil helpen (als ze erg vroeg wakker wordt en dan nog duidelijk moe is, na ca. 6.30 uur werkt het hier niet meer) is om zodra ik haar hoor rustig naar haar kamer te gaan, lampen verder uit te laten. Haar een aai over de bol geven, een kusje, even zachtjes uit leggen dat het nog te vroeg is en dan ook rustig weer weggaan, zonder haar verder aandacht te schenken. 9 van de 10 keer gaat ze dan weer rustig slapen. Het scheelt misschien wel dat Marit nog altijd niet zelf haar bed uit klimt, maar ons nog altijd roept (ze heeft ook een groot bed, maar blijft daar dus rustig zitten). Dat jouw M. wel uit bed komt zal het dus wel lastiger maken, daar wordt je toch wakkerder van... Ik denk wel dat je hoe dan ook de grootste kans op succes hebt door rustig te blijven, duidelijk te zijn en geen licht aan te doen. Garanties zullen er echter niet zijn...

10. Meisje89

Meisje89 VIP lid

9 jun 2009
    7.162
    1.395
    113
    Vrouw
    België
    Of het vaste dagen zijn weet ik niet. Hij is sowieso wel altijd moe als ie terug komt van ex, dat wel. Maar dan slaapt ie gewoonlijk veel langer en dat zo de eerste 2 a 3 nachten (moet ie echt bijslapen). Hoe laat de buren vertrekken geen idee, weet niet hoe laat die man op staat. Volgens mij ooit al vroeger (of helemaal niet, want heb ooit naar m'n voeten gehad dat haar man om half 8 wakker was geworden van ons, terwijl hun dochter zelf om kwart voor 8 naar school moet, dus vind nogal vaag)

De katten kunnen niet bij hem en maken ook zelden lawaai (en als dat zo is, dan meestal rond uur of 3-4 :) )

Licht doe ik sowieso nooit aan. En hij staat gelijk op, begint niet eerst te jammeren of zo. Ik word wakker vanaf hij zijn slaapkamerdeur dicht gooit, en dan is het dus al te laat. Vanmorgen lag ie er nog in toen ik op zijn kamer kwam, en leek toch ook al wakker want zei meteen dat de wekker nog niet uit was. Heb hem toen ook meteen sticker gegeven zoals ik vorige keren deed als ie goed sliep. Heb hem net weer zo gezegd, dat ie weer een krijgt morgen als hij slaapt tot mama hem komt halen. Fingers crossed dus (hoewel wekker morgen ook om half 7 gaat dus kans is groot dat ie slaapt tot dan)

11. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Ik begrijp je wel. Ik was er ook zooo zat van toen. We werden er allemaal niet gezelliger op, juist omdat ze de slaap gewoon nodig had (en ik ook!). Bij mij ging op een gegeven moment de knop om en ben dus erg streng geweest en dat hielp gelukkig.

12. happy3

happy3 Niet meer actief

Hier ook alle dagen eentje die tussen 5.30u en 6.30u naast ons bed staat met de boodschap 'ik ben wakker en wil NU naar beneden', wij staan normaal op om 6.45u :x Nu met mijn zwangerschap slaap ik sowieso al heel slecht, dus probeer ook vanalles uit om tijd te rekken, het enige wat hier soms helpt is haar tussen ons in leggen, en hopen dat ze nog terug in slaap valt :)

13. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hoho. Misschien is het niet het antwoord waarop je hoopt, maar het is geen commentaar. Sommige dingen zijn gewoon een fact of life en acceptatie werkt dan beter dan weerstand. Mijn dochter wordt ook vaak chagrijnig wakker maar kan echt niet meer slapen.

Slaapt hij wel verder bij jou in bed? Misschien ook niet ideaal maar zo krijg je wel je rust.

Ik snap heel goed dat het heftig is in je uppie. En geloof me ... ik ben ook niet blij om 6u ... of als ik nog huishoudelijke taken moet doen als de kinderen er eindelijk allemaal inliggen. Maar acceptatie werkt voor mij beter dan frustratie over zaken die ik niet kan veranderen. ..

Succes!

14. Jvtje

Jvtje Fanatiek lid

Misschien is het een idee dat je vanaf nu gaat bijhouden hoe en wat, de dagen dat hij weer om 6 uur wakker wordt? Dus dat je ergens opschrijft welke dag het is, wat er die dag op het programma staat (zeker als hij weet dat er iets is), eventueel ook, als je dat weet, wat er die dag op school gaat gebeuren. Wat er de dag ervoor zoal gebeurt is (thuis en op school), wat jullie gegeten hebben, hoe laat hij naar bed is gegaan, etc.
    Het hoeft allemaal niets te zijn, maar wie weet ontdek je na een paar keer wel overeenkomsten, die op andere dagen juist niet aan de orde zijn?

Is er op die manier niets te vinden, dan vrees ik dat wat anderen hier ook al zeggen, er niets anders opzit dan maar gewoon te accepteren dat het zo gaat. Misschien dat M. alleen al daardoor beter gaat slapen, doordat hij weet (en vóelt) dat jij het accepteert als hij eens om 6 uur wakker is, in plaats van dat het zoals nu een strijd wordt...
    En ja, ik snap echt je frustratie wel hoor. Ik ben zelf echt een typisch avondmens, maar de wekker gaat hier toch 5 dagen per week om 6 uur al af, anders komen we niet op tijd op het werk. Dat valt me als avondmens zijnde vaak best zwaar (probeer wel altijd op tijd naar bed te gaan, maar val dan vaak gewoon niet of pas heel laat in slaap), dus ik ben 's morgens vaak ook niet bepaald op m'n best.
    Als Marit dan eens om 6 uur (of nog eerder...) roept dat ze wakker is, dan sta ik letterlijk nog op m'n benen te tollen als ik haar kamer opkom, gewoon omdat ik ruw uit m'n slaap gehaald ben en op zo'n moment geen tijd heb om op z'n minst nog éven in bed te blijven liggen om verder wakker te worden (als ik van de wekker wakker wordt, kan ik natuurlijk wat rustiger wakker worden). Maar ga ik dan op Marit reageren op een manier die bij m'n gemoed past, om het zo maar te zeggen, dan weet ik zeker dat ik te maken krijg met een peuter die d'r kont tegen de krib gaat gooien en zelf ook alleen maar overdwars gaat reageren naar mij toe. Met als gevolg dat we beide alleen maar gefrustreerder worden. Blijf ik rustig en accepteer ik dat ze wakker is, dan gaat het allemaal een stuk makkelijker. Ja, ik probeer dan wel of ze nog even wil slapen (als dat nog zin heeft... als ze een half uur later sowieso op moet, probeer ik het ook niet), maar zo niet, dan gaat ze maar mee naar onze slaapkamer. Of op haar kamer spelen ofzo. Meestal komt ze dan wel even in bed knuffelen, maar dat is hier ook maar van korte duur. Daarna is mama gebruiken als speeltoestel toch vele malen interessanter ;) Zolang ze me geen pijn doet, laat ik haar maar gaan. Levert in elk geval een stuk minder frustratie op, ook al zou ik op zo'n moment ook heus liever hebben dat ze nog lekker in d'r eigen bedje zou liggen. :)

Deel Deze Pagina