Mijn zoontje van 15 maanden loopt op de teentjes. al een paar weken. Als hij los staat dan staat hij wel plat op de voetjes. Maar met lopen op de teentjes. Ik vind dat het al wel lang duurt dat hij op zijn teentjes loopt. Hij heeft soepele schoentjes aan of heeft sokjes aan. Enig idee hoe dit kan??
heeft hij een loopstoeltje gehad ? ik heb wel eens gehoord dat ze daardoor op de teentjes kunnen gaan lopen omdat ze dat dan zo aanleren
kinderarts Taco kuipers zegt het volgende: "Op zich hoeft het op de tenen lopen helemaal niet afwijkend te zijn. Van belang is wel de voorgeschiedenis van het kind. Als een kind altijd goed gezond is geweest en hij zijn voeten zelf (of met hulp) ook helemaal plat op de grond kan zetten, zou ik me niet zo'n zorgen maken. Vaak verdwijnt het op de tenen lopen voor het 3e jaar vanzelf, zodra de behendigheid van lopen en rennen verbetert. Soms kan het wel nuttig zijn om via het consultatiebureau of de huisarts te informeren naar fysiotherapie. Maar als een kind te vroeg (prematuur) of na een zeer moeilijke bevalling geboren is, kan lopen op de tenen ook wijzen op enige schade aan de hersenen. Daarnaast kunnen zeldzame spieraandoeningen, aangeboren beenlengte-verschillen of korte achilles-pezen tot een 'tenen-gang' leiden. Bij de controles op het consultatiebureau en op de couveuze-nazorg is men overigens erg gespitst op dit soort dingen. Dus als men er nooit wat van gezegd heeft, hoef je je daar in principe geen zorgen over te maken. Het kan echter geen kwaad om er voor de zekerheid nog wel even naar te vragen."
Mijn dochter loopt sinds april los en loopt nog regelmatig op haar teentjes..Volgens mij vinden veel kinders het ook gewoon fijn lopen..
Heeft ze hier rond die leeftijd ook een tijd gedaan. Bij kinderfysio nagevraagd en was normaal, ging vanzelf over, en dat klopte ook, ze doet het nu niet meer...
Fleur liep rond die leeftijd ook een tijdje (vooral) op haar tenen. Nu nog af en toe maar ze heeft het ook een periode echt heel veel gedaan. Zullen ze wel lekker vinden.
Amy doet het nog geregeld en die is 4 jaar. Oudste zoon heeft het ook heel lang gedaan. Als ze ook haar voetjes plat kan zetten/lopen, hoef je er naar mijn idee niet druk om te maken.
Ik heb een kindje in groep 2 gehad (jaar of 5/6) die het ook deed/doet! (niet altijd hoor) Hij zit verder motorisch goed in elkaar, heeft een enorme rekenknobbel en doet het prima! Zou me er niet zo druk om maken! Dat stukje van google wekt denk ik alleen maar extra zorgen op. Stel je voor dat je een lastige bevalling hebt gehad, of kindje is wat vroeg geboren, dan zit je gelijk met een hersenbeschadeging of een zeldzame spieraandoening in het hoofd, terwijl dat ws helemaal niet zo is! Ik ben altijd voorzichtig met Google, je leest alleen maar slechte verhalen!
als Jayden gaat staan dan staat hij ook op zijn teentjes, dus ik denk dat het gewoon een fase is hihi
Als Quincy 'gewoon' los loopt loopt ze op platte voetjes, maar langs een tafel of iets anders ook vaak op haar teentjes. Ik ging er altijd van uit dat ze dat doet omdat ze best klein is en dingen dan zo beter kan zien en er beter bij kan. Blijkbaar doen dus veel kindjes dat, haha
Hier loopt ze nu 4,5 maand volledig los en sinds een tijdje loopt ze ineens vaak op haar tegen. Volgens mij vindt ze dat lekker lopen.
Bedankt voor jullie reactie. Hij doet het inderdaad veel als hij staat aan tafel en als hij lang de tafel loopt. Hij loopt dan ook heel snel. En hij is niet zo groot. Ik kijk het nog wel even aan, zal vast wel een fase zijn.... EN je krijgt dan alle goedbedoelde adviezen.... Schoentjes kopen met stevige zool of klompjes zodat hij zijn voetjes plat moet neerzetten.... Ach, het zal allemaal wel loslopen.
Is normaal hoor. Heb t toen ook gevraagd op het cb toen Justin 3 was en dit zou binnenkort dan over moeten zijn en dat klopte hij heeft dit tot zijn 4e jaar gedaan en al minder.