Onze zoon is ca 1jr+4 mnd en kan steeds meer zelf. Maar hij wil ook steeds meer zelf. Als hij dat niet mag, dan word ie boos. Maar laat ik hem zelf alles doen, dan wordt het zon bende vrees ik. Wanneer laten jullie ze zelf eten, zoals yoghurt of pap?
Ik laat mijn dochter het avondeten wel ook zelf eten. Zij krijgt een lepel en ik neem een lepel. Als ze het niet zelf mag doen wordt ze ook boos. Ze prikt een beetje met haar lepeltje in het eten en breng het wel naar haar mond, dus ze is goed aan het oefenen, ik geef haar hapjes tussendoor. Zelf pakt ze ook met haar handje. Het meeste eten prak ik nog een beetje, soms zijn het ook losse stukjes, die pakt ze dan ook met haar hand. Yoghurt laat ik niet zelf eten.. dat wordt idd een bende. Als het op is, krijgt ze van mij wel het bakje en de lepel en dan gaat ze zelf ook nog ''eten". Zo kan je het wel oefenen. Op een gegeven moment zullen ze er wel beter in worden.
Hier eet ze alles zelf. Met een vork, lepel of handen. Ook yoghurt eet ze zelf. Toen het nog niet zo goed met de lepel lukte gaven we een rietje of dronk ze het uit de beker. En tja, het wordt wel een kliederboel. Maar goed, vindt het ook bij het leerproces horen. Wij hebben trouwens een plastic zeil onder de kinderstoel en een stuk van de tafel liggen. Niet heel mooi maar wel praktisch met de boel opruimen. Anders zit het in de naden van de laminaatvloer en dat is niet handig..
gewoon laten oefenen, het wordt toch een rommeltje. dl kon al heel snel netjes eten, alleen ontbreekt de langdurige concentratie daarvoor nog steeds (nu 1,5 jaar).
Mijn zoon van 1.1 eet regelmatig zelf zijn yoghurt. Griekse yoghurt is wat dikker dus knoeit minder. ander eten varieert: soms voer ik wat hapjes, hij pakt ook zelf met de hand en soms ook met vork of lepel. Of ik prik het aan de vork en hij doet het zelf in de mond. En daarna moet ik idd even opruimen. Maar hij doet het al heel aardig.
Ik laat haar zo'n beetje alles wel zelf eten. Van brood tot aardappel en van fruit tot koekjes. Maar yoghurt uit een bakje dat niet elke dag. Ligt een beetje aan het moment, soms moeten we weg en dan is het niet handig als ik na het eten eerst haar in bad moet doen. Dan geef ik het haar zelf, is dit niet het geval dan mag ze van mij lekker kliederen en geef ik haar tussen het proberen door een hap. Ik heb ook weinig keus anders eet ze helemaal niet, of ze krijst de boel bij elkaar Het hoort erbij, en ik verwacht niet dat als ik het haar niet laat proberen dat ze het dan ineens spontaan kan. Dan maar een keer extra in bad en schone kleren aan maar oefenen hoort er gewoon bij. Gelukkig gaat dat steeds beter hoewel er nog regelmatig van de grond gegeten kan worden als ze klaar is. Ik heb wel altijd een hydrofiel doek en vochtige doekjes in de aanslag liggen om smijt partijen etc snel op te kunnen ruimen.
Ik laat mijn dochter vanaf een jaar zelf eten. Ja, alsof er een bom ontploft is maar het is heel goed voor de fijne motoriek.
Wij laten haar half zelf eten. Vaak heeft ze nog een eigen lepel en kan ze daar een beetje mee aanrommelen. zo niet dan doe ik vaak het hapje op dr lepel (met of zonder haar 'hulp') en doet ze hem zelf in dr mond. dit laatste doet ze ook met brood en vork.
Ja ook hier was het een rommeltje maar inmiddels kan ze eigenlijk al heel keurig eten. Ze moeten het al doende leren en ach, doekje er over/stofzuiger er langs en het is ook zo weer opgeruimd
Beide kinderen werden rond de 13 maand eigenwijs: als ik ze voerde sloegen ze de lepel uit mijn handen en zat het eten op de muur. Als ik ze zelf liet eten alleen op de grond. Dus vanaf die tijd eten ze zelf. De eerste weken eten ze wel iets minder maar ze hebben geen honger gehad (niet eerder wakker of bij het ontbijt extra honger)
Wij laten sinds kort ons zoontje ook alles zelf eten. Als we hem proberen te voeren is het 1 groot drama sinds kort. Nu hij zelf mag eten is hij opeens zó trots. Ja, het is een troepje, maar het zij zo