Toucheren - Inwendig onderzoek.

Discussion in 'Zwangerschap' started by lievebeeb, Jul 4, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. lievebeeb

lievebeeb Actief lid

Mar 17, 2010
    382
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo Meiden,

Ik ben 39 weken zwanger, en heb zo af en toe wat krampjes.
    Nu vroeg ik me af, ik moet morgen naar de verloskundige, gaat zij dan een inwendig onderzoek doen als ik aangeef dat ik krampen heb gehad?

Of doen ze dit pas na 40 weken?
    Ik zie hier namelijk behoorlijk tegenop, dat gewroet in mij.
    En zou me hier dan geestelijk op voor willen bereiden.. zeg maar :D

Iemand een idee?
    Bedankt,

Liefs, Lievebeeb

2. PamPapilio

PamPapilio Fanatiek lid

Dec 16, 2008
    4,736
    1
    0
    Anna Paulowna
    Ik denk dat de verloskundige je niet gaat toucheren.. iig dat is mijn ervaring. Veel vrouwen hebben voorweeen en het verschil tussen weeen en voorweeen voel je eigenlijk wel!

Bij een enkeling komt er ontsluiting zonder dat ze het echt doorheeft maar dat is volgens mij heel zeldzaam..

Bij mij voelde ze alleen wanneer ik echt belde en er echt een regelmaat in zat.. dat heb ik een paar keer gehad maar meestal stopte t vlak voor ze kwam al :)
    Achteraf allemaal voorwerk! :)

3. lievebeeb

lievebeeb Actief lid

Mar 17, 2010
    382
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oké bedankt.
    Als ik het dus goed begrijp is het geen "standaard" onderzoek net als bloeddruk / buikcheck ed. :D

Ik heb namelijk een soort gevoel van, aan het eind gaan ze dat elke keer doen..

4. Mayon

Mayon Niet meer actief

Dat dacht ik ook, maar mijn verloskundige deed het niet. Pas toen ik al gebeld had dat het om de 5 min kwam, kwam ze naar ons huis en ging kijken.

5. Rowenavb

Rowenavb Actief lid

May 21, 2008
    490
    0
    16
    Flevoland
    Misschien wel! Dat weet je niet van tevoren. Maar als je er nou gewoon vanuit gaat dat ze het gaat doen,kan het alleen maar meevallen toch!

Bij de vorige zwangerschap heb ik zovaak een inwendig onderzoek gehad dat het me nu niks meer uitmaakt gelukkig hihi!

Succes meid!

6. PamPapilio

PamPapilio Fanatiek lid

Dec 16, 2008
    4,736
    1
    0
    Anna Paulowna
    Over het algemeen willen ze niet zomaar toucheren dacht ik.. er komen toch altijd extra bacterieen mee en het is geen prettig onderzoekje..

Maar je kan er idd op rekeken valt het altijd mee ;)

7. Sterre82

Sterre82 VIP lid

Sep 23, 2008
    8,211
    3
    0
    In de wolken
    Die van mij heeft het nooit 'zomaar' gedaan eigenlijk. Alleen toen ik echt weeen had.

8. Foxter

Foxter Niet meer actief

Mijn vk heeft het ook nooit zomaar gedaan, pas toen mn vliezen waren gebroken en ik weeen had.
    Ennuh, ik vond het helemaal niet zo naar. Behalve toen ze het tijdens een wee deed om te voelen wat de wee deed.

9. w0nder

w0nder Niet meer actief

Ik ben wel in de 29e week getoucheerd door de gynaecoloog, omdat ik vaak last van harde buiken heb en ook omdat mijn buik heel strak voelt steeds ;)
    Ik had een ctg-onderzoek gehad, urine-onderzoek (gekeken werd naar blaasontsteking), uitwendige echo en inwendige echo (of baby al ingedaald was).
    Ik zou er wel rekening mee houden als ik jou was. Toucheren vond ik niet pijnlijk ;)

10. Bri

Bri Niet meer actief

Mijn verloskundige heeft me alleen getoucheerd toen ze bij mij thuis was en ik haar had gebeld i.v.m. weeën.
    Op het spreekuur is zij er nooit over begonnen (en ik ook niet); terwijl ik er totaal geen angst voor heb en ook geen bezwaar tegen als het nodig is. Ik heb nooit zo'n problemen met inwendig onderzoek. Het voelt niet echt fijn, maar ik vond het ook niet pijnlijk.

Het is dus idd geen standaardcheck; ik zie geen enkele reden om al te gaan voelen of er ontsluiting is als jij dat niet wilt (en nog geen duidelijke weeën hebt). Dus zelfs als ze het zou voorstellen, mag jij met een gerust hart zeggen dat je het liever niet wilt.

11. Pooh28

Pooh28 Actief lid

Jun 12, 2009
    228
    0
    0
    Duitsland
    Ik zou mij er niet al te druk om maken, een inwendig onderzoek is helemaal niet zo erg.
    Hier krijg je bij elke controlle vanaf het begin een inwendig onderzoek en ok ik voelde mij er eerst ook ongemakkelijk bij, maar het doet geen pijn en het wordt tenslotte ook niet voor de lol gedaan maar om te kijken of met jou alles nog goed is.

12. PamPapilio

PamPapilio Fanatiek lid

Dec 16, 2008
    4,736
    1
    0
    Anna Paulowna
    Elke controle? ook in t begin van je zwangerschap?! :( Woon je in nederland of ergens anders? want daar heb ik nog nooit van gehoord ;)

13. Bri

Bri Niet meer actief

Vind ik nogal bizar, eerlijk gezegd, om bij iedere controle in je zwangerschap een inwendig onderzoek te moeten ondergaan.
    Ik zie dat je in Duitsland woont, is het daar echt zo gebruikelijk?

Ik heb niets tegen een inwendig onderzoek, het doet mij geen pijn en ik voel me er niet ongemakkelijk bij, maar als het niet nodig is hoeft het niet te gebeuren.

14. lievebeeb

lievebeeb Actief lid

Mar 17, 2010
    382
    0
    0
    NULL
    NULL
    Op zich heb ik er geen bezwaar tegen.. wat moet dat moet zeg maar.
    Maar liever niet.. ben blij dat ik niet in Duitsland woon :)

Bedankt voor de reacties, ga er gewoon vanuit dat het niet moet.. anders ga ik vanaf nu met tegenzin naar de verloskundige.

15. Pickle

Pickle Fanatiek lid

May 7, 2010
    1,293
    5
    38
    @Duitsland: ik heb weleens gehoord dat ze daar erg vaak de lengte van de bmm checken, zodat het tijdig ontdekt wordt als er een vroeggeboorte dreigt. Daar zal dat inwendige onderzoek steeds dan wel voor zijn.

16. daphnek

daphnek Actief lid

Apr 14, 2010
    132
    0
    0
    NULL
    doetinchem
    ik ben vandaag getoucheerd....nou ja toucheren volgens mij heeft ie de boel losgemaakt want was wel even vervelend, maar ik heb dan ook al 3 cm ontsluiting dus hij heeft het extra even geprikkeld volgens mij! :)

maar normaal valt het wel mee hoor!
    ik vond het alleen vervelend tijdens een wee

17. Pooh28

Pooh28 Actief lid

Jun 12, 2009
    228
    0
    0
    Duitsland

Het is hier idd gebruikelijk dat je dit bij elke controle krijgt.
    Goed ze zijn hier mischien af en toe wat overdreven voorzichtig, maar de zorg hier in de zwangerschap is erg goed.

18. Pooh28

Pooh28 Actief lid

Jun 12, 2009
    228
    0
    0
    Duitsland
    Haha ondanks elke keer inwendig onderzoek ben ik juist blij niet in Nl te wonen, ik voel mij hier toch prettiger/veiliger als zwangere:)

19. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

Mar 29, 2011
    4,322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Het is bij mijn verloskundige ook niet standaard maar toen ik op het laatst aangaf steeds krampen te hebben, heeft ze bij mij ook wel even getocheerd. Ook toen ik dacht dat mijn vliezen waren gebroken s'avonds..

20. Ukkie2

Ukkie2 Niet meer actief

ik ben alleen met 38 weken getoucheerd....maar kon me niks schelen. ze ging met strippen waar ik al heel dankbaar voor was. want vond het erg zwaar op het eind. (bleek later door vergifitiging te komen..)
    ik vond het neit vervelend hoor...

Share This Page