Ach ja je bent ook maar een mens. Hier heb ik een mijn dochter van toen 7 naar buiten gestuurd, ik was echt woest ook na opstapeling van dingen. Huilend is ze naar buiten gegaan, na 5 min was ik weer een beetje gekalmeerd maar kon toen m,n dochter niet meer vinden, wij met de auto zoeken en was al helemaal in paniek tot ik later een telefoontje van schoonmoeder kreeg dat ze daar aangekomen was, 5 km verderop. Man man ik was echt ongerust.
Ik lees dat mensen denken dat ik bedoel dat opvoeden de taak van de school is. Zo is het niet hoe ik bedoel. Wat ik bedoel is, dat de dingen van school (afspraken, huiswerk niet nakomen, ongehoorzaam zijn op school) dingen zijn waarvan ik vind dat de school het kind op moet aanspreken. Even voor de duidelijkheid, we praten hier over een jongen van 14 (even uit mijn hoofd) geen 8-jarige. Op deze leeftijd kun je een jongere echt wel aanspreken op zijn gedrag en kunnen ze ook de consequenties van dat gedrag inzien. Ik wil dus niet zeggen dat de school de ouder niet moet inlichten, of dat de ouder niets tegen het kind hoeft te zeggen, echter, ik vind wel, dat als de school een bepaald probleem heeft met het kind, het hier prima op kan aanspreken. De consequentie is bijv nablijven, een flinke onvoldoende, een stevig gesprek met de leraar en in het ergste geval blijven zitten. Op deze leeftijd begrijpen ze dat nl prima en moeten ze de consequentie van hun gedrag aanvaarden. Daar leren ze naar mijn idee het beste van. Ik blijf erbij: op school hoort de leerkracht zich met het kind te kunnen redden, in ieder geval niet bij ieder wissewasje de ouders te bellen. School is school, thuis is thuis. en het gaat niet over dat je als ouders niet wat kunt zeggen tegen het kind, een gesprek is prima, maar als het kind op school al straf heeft gekregen voor brutaal zijn, vind ik dat het thuis niet nóg eens straf hoeft te krijgen.
Nee, maar je kunt het ook niet afdwingen. Je kunt wel verlangen/eisen zelfs, dat er in jouw huis NIET gelogen wordt. Leg hem uit dat de vertrouwensband hiermee geschaad wordt en jij enorm teleurgesteld bent hierom. Daar bereik je waarschijnlijk meer mee dan boos worden. En heeft hij geen zin, prima, gewoon laten gaan. Hij krijgt een 4 en dus een onvoldoende. Bij een onvoldoende kun je hem straf geven. Uiteraard moet je hem dat wel vertellen, dus: Als jij een onvoldoende hebt op je rapport, doordat je je niet inzet, mag je een maand niet (vul zelf maar in, computeren, tv kijken, wat hij het liefste doet) En niet straffen als je ziet dat hij écht zijn best wel heeft gedaan, maar het er niet goed in gaat, nee, alleen als je zelf echt het idee heeft: hij zit te lanterfanten.
Mamabri dat de ik ook regelmatig. Hij kan het wel maar denkt dat hij het niet kan. Het was opstapeling. Besef dat mijn actie ook niet speciaal de juiste was. Voelde direct al spijt. Maar ben ook mens van vlees en bloed. Wil ook niet boos op hem worden. Soms is het het machteloos heids gevoel om iets duidelijk te maken. Geloof mij als er een hem serieus meent ben ik het wel. Gister avond nog een een. Een op een gesprek met hem gehad om hem te motiveren. Mijn eis is dat hij zijn huiswerk serieus moet nemen voor zijn eigen toekomst. Als hij die onvoldoende blijft houden blijft hij weet zitten en moet naar het praktijk onder wijd. Daar pas ik voor. Waarom niet omdat dat erg is!! Maar omdat ik zeker weet dat het vmbo lwoo voor hem haalbaar is. Praat heel vaak met hem. Dat ik te vrede ben met wie hij is een hoe hij is en dat ik trots op hem ben. Hij moet deels wel leren dat er regels gelden ook voor hem. De meester belde mij terug op deze dingen na is hij de liefste jongen in de klas. Zijn groep is vrij druk veel zorg leerlingen. Waar van hij de (liefste is) niet mijn woorden maar die van zijn meester. Mentor. Ze kunnen goed met elkaar opschiet. Hij kon zoon geen straf meer geven omdat mijn zoon hem was gepeert. Dus hij moest mij wel bellen. En ik moest hem terecht wijzen. Hij had niet weg moeten gaan van school en naar de meester moeten luisteren. Daarom kreeg zoon van mij ook zijn kop. Hij had op b school moeten zijn en zijn taak moeten doen. Morgen gaan meester en hij praten. zoon zal zijn straf mokkend aanvaarden en straf op school.
Trouwens ben geen monster heb gezegt als jij minimaal een 6 voor Engels haald de rest ook gewoon voldoende staat. Wij samen iets gaan doen. Iets naar zijn keuze. Wokken of bowlen. Juist om hem te motiveren.
Ieder wissewasje? Penseel zegt dat haar zoon zijn huiswerk niet had gedaan, brutaal deed tegen de meester en wegloopt bij pleinstraf. Dat vind ik nogal wat en ik vind het niet meer dan logisch dat de ouder in zulke gevallen wordt gebeld!
Ja, een puber grootbrengen is nu eenmaal wat lastiger dan een baby Ze krijgen steeds meer een eigen mening en leren zich steeds beter staande te houden in de "grotemensenwereld". Het is ook belangrijk dat ze hun eigen fouten maken en daarvan leren, dat hebben we allemaal gedaan nl. En je kunt er als ouder zijnde wel constant bovenop willen zitten, maar dat gaat niet werken. Hier thuis hebben we een aantal basisregels, die voor iedereen gelden, dus ook voor mijn man en mij. Niet liegen, als je er niet bent een briefje op tafel waar je wel bent neerleggen, groeten wanneer je thuiskomt/gedag roepen als je weggaat, niet vloeken en schelden, niet uitschelden, niet schreeuwen tegen elkaar zijn er een paar van. Als een van ons bovenstaande doet, zegt een ander daar wat van. Respect voor elkaar hebben en rekening houden met elkaar is hier in huis erg belangrijk. Een mening geven ook, mits dat op een normale manier gaat. Deze vorm van communiceren werkt hier heel goed. En je zal mij niet horen zeggen dat mijn oudste dus nooit boos is, want dat is hij uiteraard heus wel, maar hij zal dat dus niet scheldend en tierend uiten
Is geen kritiek hoor. Tips inderdaad. Maar je kan echt niet tegen een mentor zeggen dat je vindt dat je zoon zijn pleinstraf niet uit hoeft te voeren, omdat hij heel koppig is en hem toch peert. Dat kan gewoon niet.
Tja, en wat verwacht de school vervolgens dan dat je als ouders doet? Je 14 jarige bij de oren pakken of zo? Uiteraard zeg je daar wat van, heb je een gesprek met je kind hierover, dat dit niet kan, maar dan nog: ik blijf erbij dat het iets is tussen leraar en kind. Jij stuurt je kind naar school en mag verwachten dat de leraar een bepaald overwicht heeft op je kind en ervoor zorgt dat hij bij niet luisteren op school gestraft wordt, dmv bijvoorbeeld nablijven. Dus nee, een leraar hoeft niet voor ieder ding te bellen, dat moet hij in eerste instantie proberen op te lossen met het 14!! jarige kind.
De mijne doet dat dus wel. Gisteren avond toen ik hem terug riep voor zijn Engels k.zooi! Dan roep ik hem terug van ik accepteer deze woorden niet in huis. Ik zelf let wel op mijn woorden. Maar mocht ik mij pijn doen of mijn teen flik stoten kan ik er wel wat lelijks uit gooien. Leuk nee maar even stoom afblazen moet kunnen. Ik accepteer van zoon ook bepaalde dingen wel. Zijn mening telt. Er zijn wel momenten zo als gisteren en vandaag dat ik toch echt even moet ingrijpen. Ik ben het met je eens de keuze was van mij uit niet de beste keuze. Maar ik voelde mij zelf best boos worden. En dan kan ik beter zeggen even rondje dan dat we samen echt botsen. Maar toch ik had direct spijt en nog. Heb zelf ook niet het beste voorbeeld wat betreft opvoeden gekregen daarom denk ik er extra overna mocht het eens( niet gaan zo als pedagogisch verantwoordelijk ) Ben verder stapel gek op mijn kereltje maar er zit een gebruiksaanwijzing op! maar die heb ik ook. Hij is 14.5 en heeft een eigen mening hij wilde zijn schoolplicht niet doen waarom niet. Omdat de andere het ook niet deden volgens hem. Als dat zo is kan hij dat A bespreken met zijn meester en komt hij er niet uit ben ik altijd bereid om de telefoon te pakken en het voor te leggen aan de docent. Dat is iets wat hij nog moet leren. Als hij 18 is woord het ook niet geaccepteerd als hij moet werken dat hij spontaan weg loopt bijzijn werkzaamheden! Nou hoop ik dat hij wel op een soort begeleid werken komt omdat hij nog niet goed hier mee kan om gaan en ik zie het in de toekomst ook niet zo snel veranderen. Moet ook zeggen in de afgelopen jaren heeft hij ook veel geleerd.Vorig jaar gooide hij de stoel door de klas dit keer liep hij weg zonder extra te schelden.! Hij luistert wel na wat ik zeg van in bepaalde situties moet je weg gaan. En in bepaalde situatie.s moet je even doen wat je niet leuk vind. Wij moeten allemaal wel eens dingen doen die wij niet leuk vinden ik zeg tegen hem dat is ook zoals je volwassen bent. En ik zeg dan tegen hem je mama is soms niet je beste voorbeeld ik zeg fouten maken mag. Ik zeg maar leer wel van je fouten ik probeer hem te laten na denken. Over wat er fout ging. En zo als nu ging ik deels de fout in en ik moet eerlijk bekennen het is meer uit emotie als moeder ik dacht dat er heel wat gebeurt was hij weer geschorst was wat we opgebouwd hadden weer zagen verdwijnen. Waar hij dit jaar hard voor gewerkt heeft op school( gedrag) zijn onderzoeken volgende week afspraak bij ha om verder die autishme te laten onderzoeken bij het ggz. Hij heeft het wel/niet wel/niet als hij het heeft heeft hij het ook nog in die vorm die niet met een slag te zien is. Maar dat starren dat koppige wat hij kan hebben. Pff soms moeilijk Ik mag nog in mijn handen klappen het kan erger voor de rest luistert hij redelijk. In huis maak ik hem nu redelijk zelfstandig hij mag koken hij moet zijn bed af halen hij heeft van de week geleerd zijn gordijnen op te hangen. Heb aan geboden tweedehands twee zitter te nemen zijn kamer iets te veranderen dat het iets gezelliger woord. Ik zeg vind je het leuk om een klein koelkastje te hebben op je kamer. Ik zeg je eigen fles cola in je kamer. Lijkt mij super stoer voor iemand van 14!! ZIJN antwoord was mama je weet toch dat ik niet tegen veranderingen kan.??oke Dan ben je ook weer uit gepraat.
Dat klopt. Het probleem is op dat moment dat je hem beter even moet laten gaan anders gebeurt er wat er vandaag gebeurden dan is hij NIET meer te bereiken en is als een wild paard weg gelopen van school. Het niet omkunnen gaan moet die emotie op dat moment. Ik gaf de tip aan de mentor had hem even te laten. Hij was 2 uur eerder vrij. rooster uitval en had het idee zo JOEPIE lekker naar huis. Tot mentor vertelde dat hij nog zijn taak op school heeft. Dat beviel mijn kind niet. En van het een kwam het ander. Als hij weg gaat laat hem dan maar even gaan daarna kan je hem weer bereiken meester zij het zelf al van Zoon weet wel dat hij fout zat. Ect ect kinderen opvoeden hwhaha pff. En dat te bedenken dat mijn dochter qua karakter heel pinnig kan zijn een echte meid. HELPPP>> Is de ene uit de pubertijd krijg je de ander.
Hij kan wel zeggen dat anderen ook niet komen als ze niet willen, maar is dat werkelijk zo? Ik kan mij dat nl niet voorstellen, voor je het weet heb je de leerplichtambtenaar op de stoep staan. Heb ik zelf met de oudste problemen mee gehad, niet omdat hij niet naar school wilde, maar omdat hij teveel ziekteverzuim had. Tja, meerdere keren héél erg ziek zijn en vervolgens ook nog eens goed onderuit gaan met de fiets en een flinke hersenschudding aan overhouden, dus weer een week plat liggen is hier reden om de LPA in te schakelen. Uiteraard werd daar niets mee gedaan, want je kunt een zieke niet naar school/stage sturen. Hij zal toch naar school moeten, dat moet je hem inderdaad duidelijk voor houden. In het leven zijn er nu eenmaal dingen die moeten, net wat jij ook zegt. Schelden gebeurd hier echt niet, of ik heb voorbeeldige kinderen (en dat is heus niet zo ) maar ze wisten/weten dat dat voor mij voldoende is om een week huisarrest te geven. Grappige is dan weer wel, dat ze (de oudste 2 dus) die nog nooit gekregen hebben van mij, blijkbaar was de dreiging erg genoeg of zo Verder heb je het prima opgelost hoor, al zou ik dus echt nooit mijn kind naar buiten sturen, eerder naar hun kamer. tja, en als jij denkt dat hij echt wat mankeert zou ik daar toch hulp bij inschakelen. Mijn oudste zoon heeft ook nu nog 1 a 2x per maand een uur begeleiding. Terwijl ik met hem, de problemen die jij omschrijft nooit heb gehad.
En dat in zijn sop gaar laten koken en hem even met rust laten herken ik wel hoor, dat hebben wij hier vaak genoeg met zoon gehad. Na een uurtje gaat het dan wel weer en kun je rustig praten, het komt dan ook beter binnen. En een dochter in de kleuterpuberteit is erger dan een zoon in de normale puberteit vind ik Een dochter in de gewone puberteit is trouwens ook niet alles hoor, ik waarschuw je vast Die kunnen mokken tot en met en maken een gigabende van hun kamer, althans die van mij dan. Nu ze uit huis is, houdt ze haar huis best netjes Komt allemaal goed!!
Kan best docent zou het gaan onderzoeken hij zit echt in een klas met meerdere zorg leerlingen. Wat het met hem is ik weet het ook niet. Ben al bij diverse dingen geweest. Hij heeft op speciaal onderwijs gezeten. Daar is aller eerst niet ontdekt dat hij dyslexie heeft. Nu dus waarschijnlijk toch een vorm van autisme dat moet verder uit gezocht worden. Ben al bij diverse dingen met hem geweest en als hij normaal doet zoals gewoonlijk en er geen gekke dingen gebeuren dan is er ook niet veel aan de hand. Of het is toch deels van wat ik zelf heb mijn persoonlijkheid.s stoornis. Het is geen borderline wel kenmerken mijn diagnose is veranderd !! Vorig jaar al officieel ben wel een emotioneel mens maar tot een bepaalde hoogte. Daar bij heb ik heel lang gedacht dat het aan mij lag. Van hij zal wel dingen mee pikken mijn opnamen drie jaar terug de scheiding met 3.5 ! bepaalde dingen die dan toch mee spelen. Ik zal niet ontkennen dat er ergens een kern van in zit. Dan zou ik mijn kind onrecht doen!! Welk deel ligt bij hem wel deel ligt als deel in de opvoeding en omgevingsfactoren. Denk alles bij elkaar.
Dat denk ik ook. En dat kun je ook niet helemaal achterhalen hoor. Hier was (en is momenteel) ook van alles gaande, mijn zoon was ook 3,5 toen zijn vader en ik gingen scheiden. Is het het één niet, dan was er wel weer wat anders, en dan echt jaren lang. En in jouw geval, dat je opgenomen bent, dat zal best een flinke impact geweest zijn voor hem, dat geloof ik direct. Maar daar kun je niets meer aan veranderen. Vooral vooruit kijken, ipv achteruit
Ik kan niet wachten met dochter haha o hou mijn hart vast haha. Ze heeft een pech haar broer ging haar voor met haar ben ik toch echt al heel anders met hem. Iets consequenter. Ja en nee. ect ect met hem heb ik echt wiel moeten uit vinden. En in hele andere periode als met haar. Met hem was er veel stress rond om zijn geboorten ik kan dat niet meer terug draaien. Denk ook dat het deels daar van af komt ik voel mij nog steeds ( schuldig dat ik hem een paar maanden bij mijn vader en stiefmoeder moest achterlaten) terwijl op dat moment ik een wrak was een echt wrak. Wil zo graag mijn kinderen behoeden voor een moeilijke en rot jeugd omat ik er alles van weet. Moest zelf het wiel uit vinden. Ect ect. Zag van de week mijn diploma ik heb mijn vmbo wel afgemaakt en ik moet bekennen het was niet een van mijn beste jaren om te leren. Ouders die dag en nacht ruzie hadden ik het huis uit gevlucht daar voor al volwassen moeten woorden terwijl je nog kind ben ik gun het hem zo erg dat hij onbezorgd jong kan zijn. En het doet mij verdriet dat dit stukje hem niet bespaard blijft. Het is waar als je je jeugd mee neemt in je eigen opvoeding en leven. Onbewust is de weg zwaarder anders. Waarom hou ik zijn vader ( lat in de beurt) omdat ik hem en haar zo graag een leuke jeugd gun. Hun hebben hun vader niet gekozen dat heb ik gedaan. Hij helpt mij dan wel maar is zwak. En zoon mist denk toch wel eens een vader figuur waar hij tegen op kan kijken waar hij wat aan heeft. Ect ect.
Regulier vmbo. Het zijn leerfabrieken. Kinderen zoals mijn kind verzuipen in het hele grote vmbo. hij zou gebaat zijn op een school veel rust regelmaat en aandacht. Niet dat massale maar die scholen zijn allemaal gefuseerd. Leer fabrieken geen zweer geen saamhorigheid. Dat zijn de bezuinigingen geweest grote leerfabrieken. Terwijl er kinderen zijn die er in verzuipen en je hebt geen andere keuze de school aan de andere kant van de straat is precies het zelfde.