8 jaar minder eten

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Kache, 20 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Sinds een paar weken valt het op dat mijn zoon minder eet. Niet slecht hoor, hij was altijd een stevige eter die door ons begrensd moest worden. had een vaste 'hoeveelheid' die hij iedere dag vroeg (en at!).

Maar de laatste weken eet hij minder avondeten ('mama, je hebt te veel opgeschept'), laat hij wat van zijn middag snack staan en nu komt hij al een paar dagen thuis van school zonder dat zijn fruit en brood op is.

Hebben jullie kinderen ook eens zo'n fase gehad?
    Wanneer zouden jullie het zorgwekkend gaan vinden?

(hij is overigens de laatste jaren steeds slanker geworden, bij hetzelfde eten, dus vraag me af wat minder eten gaat doen voor zijn gewicht :()

2. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    hij is autistisch....dan denk ik meteen dat ie TE overprikkeld is om de prikkels in zijn mond erbij aan te kunnen. Dat is natuurlijk een van de mogelijkheden. Dat is bij onze oudste altijd zo ( ook autisme ). Te veel prikkels en spanningen en angsten, overvraging dan gaat ie meteen slechter eten.

Het kan natuurlijk ook iets medisch zijn. Heeft ie andere opvallende dingen : veranderende ontlasting? is harder of zachter.

Opmerkingen van anderen naar hem toe kunnen ook een eigen leven gaan leiden. Zoals : je bent te dik of een achteloze opmerking van iemand anders over dat iemand bijna gestikt was in een hap eten of wat dan ook.

Het kunnen zo ontzetten veel dingen zijn.
    Je kunt bij de dokter beginnen om eerst al het lichamelijke uit te sluiten. maar als dat te belastend zou zijn voor hem dan zou ik daarmee wachten totdat je betere aanwijzingen hebt dat het lichamelijk is en dan eerst je concentreren of het psychisch is.

Succes!!

3. mama201

mama201 Bekend lid

25 feb 2015
    973
    1
    16
    Mijne is ook bijna 8 en eet op school haast niks 2 boterham zonder korst en laat nog bijna alles staan alleen banaaan eet die op

Thuis wisselt het enorm

4. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Snap je helemaal ;). Maar mijn zoon eet echt nooit slecht tenzij hij ziek is, daarom valt het nu zo op... Hij is het type dat 3 boterhammen voor de lunch eet omdat hij dat altijd doet, of hij nu honger heeft of niet, zo 'hoort' het. Dat hij dus nu opeens grenzen lijkt aan te geven daarin vindt ik opvallend. Maar tja. Weet maar eens precies wat er in autistisch brein/lijf allemaal gebeurd...

Er sudderen wel al weken allerlei ziektekiemen hier in huis, hij is al 4x ziek geweest de afgelopen 2 mnd. Ik zou dan juist zeggen dat hij wat in te halen heeft ;), maar ja. Misschien is hij toch nog niet helemaal fit, of zit er idd een vreemde autistische gedachte achter.

Volgende week op controle bij psychiater, weet ik ook wat zijn gewicht nu is. Zal het eens bespreken. Misschien heeft het ook nog te maken met medicatie, deze is 2 maanden geleden opgehoogd.

Blijft lastig bij zulke kinderen!

5. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    ai ja, ophogen kan er ook mee te maken hebben.
    Welke heeft ie? Methylfenidaat? Dat staat er om bekend dat het de eetlust remt. Kan je dan weer krijgen met ophoging.
    Risperdal wekt juist eetlust op, hoewel ik een jongen ken die juist geen eetlust ervan kreeg.

Ai, hoe dan ook het blijft moeilijk om er achter te komen.
    Succes met je zoektocht! Hopelijk kom je er snel achter of gaat het gewoon vanzelf over en eet ie snel weer zoals vanouds :)

6. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Hij heeft risperdal, maar hij is dus gestaag slanker geworden sinds hij het gebruikt. Van randje overgewicht naar net iets onder gemiddeld gewicht nu (zeg maar van p95 naar p50). Dus zou best eens kunnen dat het een 'omgekeerd' effect heeft bij hem. Hij is na start nooit meer gaan eten, heb ook bij geen enkele verhoging toename van eetlust gezien. Hij at gewoon standaard iedere dag dezelfde hoeveelheid (en dat was niet weinig of zo, 5 boterhammen, 2 stuks fruit etc), nu al 3 jaar lang.

Ik kijk het nog even aan gezien de ziektekiemen en ben benieuwd wat psych zegt...

7. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Opeens werd hij minder hangerig en ging weer gewoon eten als een bootwerker, binnen de grenzen die wij aangeven ;).
    Dus... hij zal gewoon een tijd niet fit geweest zijn door alle virussen.

Dat het nu opeens van medicatie zou komen, was onwaarschijnlijk zei psych mij.

8. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    Fijn dat ie weer gewoon eet :) :)

Deel Deze Pagina