Mijn oudste dochter van 5,5 jaar heeft sinds een tijdje nieuw gedrag. Als ze boos is, als ze een spelletje verliest, als ze een moeilijk gesprek uit de weg wil gaan, als ze zich verongelijkt voelt etc, loopt ze naar haar kamer toe en doet ze de deur dicht. Dat snap ik op zich wel, ze wil van de situatie weglopen. Hoe kan ik hier nu eigenlijk het beste mee omgaan? Is het goed om er achteraan te gaan en haar 'open te breken', figuurlijk gezien? Of haar juist in haar sop te laten gaarkoken, haar rustig te laten worden en afwachten tot ze weer uit haar kamertje komt? En daarna de situatie met haar bespreken? Ik heb geen idee hoe hierin te handelen?
Ik laat mijn dochter eerst wel weglopen...maar als ze dan weer terug komt praat ik er wel met haar over. Gewoon even vragen waarom. Wil ze er niet over praten dan vind ik dat ook goed.
voor mijzelf werkte als kind dan gewoon even die afkoel-periode gunnen. dan gaat het een stuk makkelijker als je er later over praat, anders kan het heel veel weerstand oproepen en ben je uiteindelijk nergens
Ik gun haar wel de afkoelperiode...ga er dus niet hysterisch achteraan maar als ze terugkomt gaan we niet meteen maar verder waar we gebleven waren maar wil ik het er wel over hebben. Vanaf een jaar of 4 ben ik dit gaan invoeren/proberen voorzichtig..maar vanaf 5 jaar ongeveer moet dit ook echt van mij. Ze mogen van mij best leren dat je niet zomaar weg kan lopen als het je te moeilijk wordt en terugkomen wanneer het jouw uitkomt.
Dit. Tijdens het spelen met haar zusje komt het wel eens voor dat de jongste wat oploopt door lompigheid van de oudste. Dit doet ze niet expres, maar ze heeft er wel een handje van om dan boos weg te lopen. Dan moet ze van mij terug komen om sorry te zeggen, of om te vragen hoe het met haar zusje gaat.