Heeft iemand ervaring met cluster 4 onderwijs? Het gaat dan om kinderen met ernstige gedragsstoornis. Ik ben daar totaal niet bekend mee, maar als ik de informatie lees, krijg ik daar een heel naar beeld bij. Een klas met een stuk of 10 kinderen die agressief kunnen zijn, vloeken, niet te handelen zijn. En dat allemaal bij elkaar. Ik begrijp wel dat dat niet de bedoeling kan zijn, maar ik vraag me af hoe het dan wel gaat. Een afspraak maken om kennis te maken kan niet zomaar, maar ik wil graag weten hoe of wat, voordat we een evt traject ingaan voor ons kind naar bijzonder (basis) onderwijs. Je begrijpt, ik maak me erg zorgen, ook dat er straks geen weg terug is....
Volgens mij is het op de meeste scholen best mogelijk om een keer te gaan kijken als je overweegt je kind daar te plaatsen.. Ik denk nl dat het erg verschilt per school.
Je hebt vaak weinig (lees: geen) keuze in school, behalve als je je kind zelf kan brengen. Gemeentes betalen alleen het taxivervoer naar dichtsbijzijnde school. Het CIZ geeft indicaties af dus zij bepalen of je kind überhaupt voor speciaal onderwijs in aanmerking komt en het cluster. Of heb je de indicatie al? Cluster 4 scholen hebben over het algemeen de moeilijkste kinderen qua gedrag. En ja daar is agressie, gevloek etc. Daar zijn de scholen wel op ingericht. Kleine klassen, meer en speciaal geschoold personeel, speciale ruimtes (denk aan rustige ruimte om af te koelen). Ik heb met name met 1 cluster 4 school ervaring (via mijn werk) en daar vind ik het klimaat niet denderend, maar dat heeft m.i veel te maken met visie en instelling van de grote meerderheid van het personeel. In het verleden met een andere cluster 4 school te maken gehad, waar het wel ontzettend fijn was, zeker ook voor de kinderen.
Bedankt voor de reacties! Mijn kind reageert dus heel slecht op spanning in elke vorm. Een juf die boos is op een ander kind, een kind of juf die boos is op hem. Maar ook een glas dat om valt, een kind spat huilt of schreeuwt. Binnenkort is het grote overleg en dan zo snel mogelijk de scholen bezoeken die in aanmerking komen. Gelukkig is vervoer geen probleem, anders zou ik daar ook. Of afhankelijk van zijn. Ik vind het nu al verschrikkelijk dat ik zo weinig zeggenschap heb, over de plek waar mijn kind een belangrijk deel van zijn jeugd gaat doorbrengen.
Mijn zoon zit sinds dit schooljaar op het cluster 4 voortgezet onderwijs, je kan me altijd een pb sturen om iets te vragen. (Hij heeft het daar trouwens ontzettend naar zijn zin, voor het eerst in jaren gaat hij met "plezier" naar school)