Schoolkeuze

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Merryl, 12 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Na de vakantie gaat ons oudste naar de kleuterschool. We hebben meteen voor de school die om de hoek zit gekozen, maar nu ik verhalen hoor ben ik heel erg aan het twijfelen. Kinderen van 4 gaan alleen hun gang op schoolreisje, worden opde gang gezet als ze stout zijn en moeten de juf iedere morgen een hand geven. Dan denk ik jeetje, het zijn kleuters. Zo zijn er nog meer van die vreemde dingen daar. Nu zit er 3 minuten verderop nog een school. Heb een ouder van die school gesproken en die is erg tevreden over de school. Nu is het erg kortdag om van school te wisselen, maar ik krijg toch een ander gevoel bij die school. Nu wisselen de school tijden ook.
    Kleuters zijn bij de andere school vrij op woensdag en op vrijdag gewoon de hele dag en op de school die we nu hebben op woensdag en vrijdag halve dagen.

Wat zouden jullie doen?

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Ben je al bij de andere school wezen kijken?
    Zu je evt nog voor de vakantie kunnen doen... Als je dan wil wisselen kan het meteen na de vakantie.

Overigens.. Vind ik een hand geven aan de juf niet heel raar.
    Maarop de gang zetten kan op onze school niet eens :)
    (Speelhoeken op de gang en een open-deur-beleid... Dus tja)

3. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Het belangrijkste is om te weten of de andere school een wachtlijst heeft. En dan zou ik er sowieso (heel snel) een keer een kijkje nemen.
    En als je daar een beter gevoel bij hebt en je kunt switchen, waarom niet? Ik zou het alleen niet van de schooltijden af laten hangen..

4. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    De school heeft geen wachtlijst. Heb net iemand gesproken en word morgen gebeld door de adjunct. We krijgen voor de vakantie nog een gesprek en rondleiding.

Hand geven is op zich niet vreemd, maar het zijn kleuters die moeten straks nog zoveel.

5. Mamalin83

Mamalin83 Bekend lid

2 dec 2012
    814
    0
    16
    Ik ken natuurlijk beide scholen niet, kan je er dus helaas geen advies geven over wat te doen. Maar misschien helpt het in je keuze om eens een afspraak te maken bij beide scholen, ga een gesprek aan met de directeur/directrice, loop eens rond door de school, kijk eens in de klassen. Misschien 'proef' zo al een beetje van de sfeer op school.

Ik snap je gevoel overigens wel hoor, ook hier zitten 2 scholen op dezelfde afstand. Welke is nu de beste voor je kind?? Je weet helaas nooit van te voren of je de juiste keuze hebt gemaakt, dat blijkt altijd later pas... Succes met het maken van een keuze!

6. Mamalin83

Mamalin83 Bekend lid

2 dec 2012
    814
    0
    16
    Aah, je krijgt al een gesprek zie ik. Succes!

7. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Met de andere school hebben we al een gesprek gehad. Dit was kort. Beide scholen zijn groot en die het dichtsbij is echt heel groot. Zijn 6 groepen 1-2. Zegt niks over de manier van lesgeven natuurlijk. Ik ben heel erg benieuwd naar de andere school.

8. Saskia78

Mja bij ons 5 kleuterklassen... Maar wel een fijne school evengoed :)

E onze dochter gaat teouwens ook op vrijdagmiddag naar school.
    Zijzelf heeft geen idee dat andere kinderen op vrijdagmiddag wel vrij zijn en vindt het doodnormaal.

De extra tijd die ze daarmee "verdienen" gaat op aan kunstzinnige lessen, aan Engelse les, muziekles en aan leuke uitstapjes naar dierentuin, kinderboerderij en theater.

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Een handje geven is niet raar. Juist bij kleuters. Het is voor mijn jochie de overgang van mama naar juf-tijd. En juf kan zo bij alle kinderen even checken of er nog bijzonderheden zijn, en of ze er allemaal zijn.
    Bij afscheid hier ook een handje, en dan met mama/papa/oppas de klas uit.

Op de gang gebeurd hier niet bij de kleuters. Soms, als een kleuter echt doorgaat dan moet het even op een krukje bij juf zitten.

Hier woensdag halve dag, en vrijdag halve dag met vaste 2e juf. Vrijdag een hele dag zou voor mijn kleuter wel heftig zijn. Die is echt toe aan weekend, zeker met nu 31-32 kleuters in een klas. Vanaf groep 5 pas de vrijdagmiddag erbij.

De keuze blijft lastig. Zijn er nog specifieke verschillen? Hoe gaan ze om met snelle/trage leerlingen, wordt er aandacht besteed aan sociale omgang door goede huisregels? Etc..

Hier was de keus gebaseerd op de sfeer in de school, het montessori onderwijs en de verhalen van andere ouders over de scholen in de buurt. Nu school op 12 minuten fietsen..

Dus eerst de rondleiding maar afwachten. En verhalen van meer ouders horen?

10. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Verschil is dat de een christelijk is en de andere katholiek maar wel openbaar. De christelijke school is ook elke morgen bidden uit de bijbel lezen en liederen zingen. De katholieke school is wel de kinderbijbel lezen en pasen en kerst worden echt gevierd.

Alle kindjes waar ze mee in de klas heeft gezeten of zit gaan naar de christelijke school wat ons eerste keuze ook was. Dat vind ik dan wel weer heel erg jammer dat ze die niet meer zal zien, maar kinderen maken snel vriendjes.

11. Jvtje

Jvtje Fanatiek lid

Wat ik me als eerste afvraag: heb je die verhalen ook gecontroleerd? Een ouder met een slechte ervaring op school (en je vindt op élke school wel zulke ouders) kan heel wat onzin rondbazuinen over een school, maar dat zegt feitelijk nog niets dus.
    Toen mijn oudste nog naar de PSZ ging, heb ik ook wel eens een wachtende ouder (hier een brede school, psz zit dus in hetzelfde gebouw) horen verzuchten hoe slecht ze de school vond en dat ze deze school echt noooooit zou aanbevelen. Ja, als jonge ouder zonder enige ervaring met de scholen in de omgeving, maakte me dat ook wel even aan het twijfelen. Maar ik heb het naast me neer gelegd en ben afgegaan op wat ik zelf ervaren had bij de rondleiding op school, het gesprek met de directrice en gelezen had (schoolgids, beleidsplan, etc.) Ik heb er nog geen seconde spijt van gehad :)

Het is natuurlijk best mogelijk dat jij de verhalen van diverse ouders opgevangen hebt en misschien dat school het zelf ook wel zegt, dat weet ik uiteraard niet. Ik wil alleen maar zeggen dat ik "verhalen" niet zomaar zonder meer zou geloven (maar snap zeker dat het je wel aan het twijfelen brengt).
    Op een andere school gaan kijken kan sowieso nooit kwaad denk ik, maar laat je dan toch vooral leiden door je eigen ervaringen, je eigen gevoel bij de verschillende scholen en niet zo door verhalen :)

12. Saskia78

@merryl: dat hadden wij ook inderdaad.. Maar wij konden eigenlijk niet zo uit de voeten met vooral de ouders van de school bij ons huis.
    Gewoon de hele mentaliteit stond ons tegen.
    Plus manlief houdt niet van christelijk onderwijs... Dus de school bij ons huis viel gewoon af.
    Meeste kindjes van het kdv gingen echter wel naar die school dus uiteindelijk kwam ze in een klas waar ze echt niemand kende.
    1 kindje van kdv zat aan het einde van de gang ontdekte ik op de ouderavond vlak voordat de school begon.
    Maar die zoekt ze niet specifiek op of iets dergelijks... Ze heeft vooral vriendinnetjes in haar eigen klas. En 2 vriendinnen in die andere klas einde van de gang die ze bij de overblijf en na school ook actief opzoekt.

Afgezien van dat we wel wat problemen hebben met school.... Is het echt een fijne school. Alleen is ons kind gewoon lastig en kan haar huidige juf daar minder mee. Er wordt wel vanalles gedaan om het beter te maken maar juf kan de juiste snaar niet zo raken.
    Hopelijk gaat dat volgend jaar beter....

@deepfreeze: hier was ze er toch wel echt snel aan gewend.. Ik nadook verwacht dat ze er wel wat moeite mee zou hebben.
    Maar eigenlijk gaat het prima. Net als bij alle andere kinderen in de klas. Denk dat het dus misschien ook een beetje gewenning is en de wetenschap dat hij die vrijdagmiddag lekker met mama thuis is en zich daar dan dus ook echt op instelt.

13. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Jvtje ik begrijp wat je bedoelt, maar ik ga ervanuit dan een vriendin niet liegt tegen me. Haar dochter werd als 4 jarige voor straf op de gang gezet en stond vervolgens bijna thuis. Ze hoefde alleen de grote weg zonder stoplichten of voetgangers oversteek, over en dan was ze thuis. Langs een geoot stuk water. En is best een stuk lopen. Dus voor de juf het doorhad was het al bijna te laat. Slechte zaak.
    Zo zijn er dus meer van dit soort dingen geweest.

14. Saskia78

Nouja.. Ga gewoon kijken.. Vorm een beeld

E laat je niet tegenhouden door dingen als "alle kindjes die ze kent gaan naar een andere school"
    Of "maar dan moet ik 5 minuten verder lopen elke dag". :)

Volg je gevoel!

En nee, kinderen die zelfstandig naar huis lopen dat is niet de bedoeling.
    Overigens.. Wederom in vergelijking met mijn school...
    Ze spelen gewoon op de gang en de deurkruk zit gewoon bovenaan de deur. Al zou een kleuter willen.. Zonder hulp komt hij niet buiten.

15. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Gaan we zeker doen. Het is inderdaad verleidelijk om te kiezen voor een school op een paar meter afstand. Zeker denkend aan koude winters, maar je gevoel is belangrijker hierin.

Deur hoort inderdaad of dicht of een hoge klink.

16. Jvtje

Jvtje Fanatiek lid

Nee, van een vriendin verwacht je zoiets inderdaad niet :) (in je openingspost had je het over 'verhalen gehoord' en daar reageerde ik op ;) ). Dat ze een kind voor straf op de gang zetten, zeker een kleuter, vind ik al niet echt kunnen, maar dat er vervolgens zo slecht toezicht op is, dat het kind gewoon naar buiten kan lopen, van het schoolplein af en zo naar huis... :$

17. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Klopt ik had misschien duidelijker moeten zijn. Heb nu een andere moeder gevraagd wat haar ervaring tot nu toe is. Weet dat een buurvrouw haar drie kinderen van school heeft gehaald omdat ze pedagogisch niet echt goed waren voor haar kinderen.
    Nee dat op de gang zetten stuit mij ook tegen de borst. Ook hebben we nog niks gehoord van de school. Ze zou op een reserve lijst komen, maar er is dus wel plek, maar dat hebben we nog niet op papier. De scholen sluiten over 3 weken en we weten nog niks. Zou op zijn minst een gesprek moeten krijgen over hoe het daar gaat en wie mijn dochter is.

18. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    Mijn dochter geeft haar juf elke ochtend een handje, heb dat eigenlijk nooit raar gevonden. Wat straf betreft weet ik eigenlijk niet hoe ze het doen.
    Het gevoel moet goed zitten bij een school denk ik, ik heb ook getwijfeld, wij hebben een school gekozen die wat verder ligt, naar absoluut de juiste keuze gemaakt.
    Wat betreft de halve dagen, dit ligt natuurlijk echt aan je situatie. Mij lijkt het niet praktisch, mijn dochter is alleen de woensdagmiddag vrij, maar ik ken moeders die erbij zweren

19. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.166
    8.893
    113
    Hier wordt ook iedere ochtend de juf een handje gegeven en niet alleen door de kinderen, maar ook door de ouders. :D Ik vind het wel 'grappig'. Er wordt overigens niet heel raar gereageerd als je het niet doet, het gaat er meer om dàt je de juf even goedemorgen zegt.

Kindjes op de gang gebeurd hier ook wel eens. Vind ik ook geen drama, als het maar met de juiste gedachte gebeurt en als het maar veilig is. Thuis zet ik mijn dochter ook wel eens op de gang, ook als peuter al. Dit omdat ze anders niet stopt, ze heeft dan echt even 'afzondering' nodig en dan is het heel snel weer goed. Als je een klas van 30 kleuters hebt, dan moet je op een gegeven moment ook wel een grens stellen.

Verder hier ook geen gesprek over wie/hoe onze dochter is, we moesten wel een formuliertje met een paar vragen invullen en die aan de juf geven.

Maar als je geen goed gevoel bij een school hebt, dan moet je verder kijken! Want een goed gevoel is het belangrijkste. Als je dat hebt, dan zijn dingen die je zelf anders zou doen misschien wat minder belangrijk omdat je het dan anders plaatst. (Als je begrijpt wat ik bedoel...? Ik zou ook anders reageren als er hier te pas en te onpas kindjes op de gang zouden staan, die de school uit konden lopen, enz. of als de sfeer in het algemeen gewoon slecht is oid... Maar hier een goede juf en een goede sfeer, dus dan vind ik het toch anders als er eens een keer een kindje naar de gang moet.)

20. Saskia78

Mja volgens mij is er bij ons weinig straf..
    Wel op je kop krijgen door de juf.. Mar niet in de hoek of op de gang ofzo.

Nou scheelt het... Onze juf is echt wel behoorlijk streng.
    Gevolg is dat alle kleuters braaf doen wat ze moeten doen.
    Uitzonderingen daargelaten maar ik heb nooit gehoord dat er meer nodig was dan een keer bestraffend toespreken of uit een bepaalde speelhoek moeten (om vervolgens in een andere speelhoek of aan een tafel met puzzel of ander werkje gezet te worden dus.) omdat de rest niet kan spelen dan.

Deel Deze Pagina