Zoon straf op psz

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Sparky, 27 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Belachelijk dat ze hem (en evt andere kindjes) hiervoor gaan omdraaien en straf geven!

Ik heb verder geen ervaring met autisme en zijn beperkingen en ook geen verstand ervan. Maar ze kunnen hem toch niet anders behandelen dan de andere kindjes? Moeten toch gewoob 1 lijn trekken dus het zinnetje opzeggen.. dat hij er aan moet wennen oid snap ik..

2. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Wtf :(. Een psz of kdv moet wat mij betreft alleen straffen als het echt niet anders kan, bijvoorbeeld als een kindje steeds opzettelijk andere kindjes pijn doet. Niets zeggen tijdens zo'n rondje vind ik een onbenullige reden om andermands kind straf te geven, autisme of geen autisme. Ik zou de desbetreffende leidster er zeker op aanspreken en mocht het toch voor blijven komen, haar baas erop aanspreken. Dit gaat echt te ver :(.

3. Sparky

Sparky Niet meer actief

Ze zouden hem wel anders moeten behandelen, maar dezelfde regels en routine aanhouden als alle andere kinderen. Dat moet niet anders zijn. Hij vraagt alleen meer duidelijkheid, meer maar juist simpele logische uitleg.
    Volgens mij begrijpt hij überhaupt de zin van dit regeltje niet want zeg eens eerlijk, waarom zou een juf vragen waar je bent als ze heel goed weet dat je zo goed als naast haar zit. Dat is de logica van een autist. Het 'spelletje' om leuk te zeggen "hier ben ik" als de juf je naam noemt in de kring is zeer onlogisch.
    Hij kan het wel leren, op den duur zal hij merken dat het zo hoort en dan zal hij wellicht mee gaan doen straks op school. Maar begrijpen zal hij het niet denk ik want het is totaal niet logisch.

En op school zou hij ook een 'andere' behandeling moeten krijgen om hetzelfde resultaat te krijgen als andere kinderen. Gelukkig weten ze goed op de basisschool met autistische kinderen om te gaan. En néé, door een andere behandeling krijgt hij geen andere regels. Hij zal uiteindelijk hetzelfde moeten doen als de rest. Ze moeten alleen zorgen dat hij het begrijpt. En dan kan soms andere uitleg beter werken.

4. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Ze kunnen het natuurlijk proberen te vragen ... maar om hem te straffen omdat hij het niet zegt ;):x ??? Compleet onzinnig!

Hebben ze zo nog van die "geinigheden" of compleet belachelijke zaken waar ze voor straffen?

5. Sparky

Sparky Niet meer actief

Nou néé, ik hoorde namelijk van een kennis wiens zoontje er sinds kort ook zit dat ze haar zoontje niet willen straffen als hij weer eens kinderen pijn doet (en dit doet hij veel volgens zijn eigen moeder en volgens mijn zoon) terwijl zij zelf zegt dat ze hem gewoon aan moeten pakken als hij zulke dingen doet.
    Maar die pakken ze dus niet aan.

Dat ze tegen de leidster van speciaal peuteronderwijs hebben gezegd dat ze mijn zoon zijn gang laten gaan en hem niet laten helpen met opruimen omdat hij toch niet luistert is al net zo laks. Ze hebben van haar te horen gekregen hoe ze hem moeten laten opruimen want hij kan het prima maar je moet hem gewoon zeggen wat hij moet opruimen en wanneer. Dus V jij gaat nu even de trein aan opruimen. Dat snapt hij en dan doet hij het gewoon.

Maar dat ze hem dus maar gewoon lieten was mij niet bekend, dat heb ik van die vrouw van speciaal peuteronderwijs moeten horen.

Dit is al een tijdje geleden en hun hebben het er verder niet met mij over gehad. Dus of het gaat nu goed, of ze gaan gewoon verder op hun lakse manier.

Dat hij nu dan wel gestraft wordt als hij zo'n antwoord niet geeft komt dus echt rauw op mijn dak zeg maar. Ze zouden op zn minst kunnen vragen aan mij of ik dit met hem wil gaan oefenen in het belang van school. Maar er straf voor geven?

Eerst zei ze ook alleen dat hij voor straf zijn stoel om moest draaien dus dat ik dat wist als hij er over zou beginnen. Daarna volgde pas uitleg toen ik er naar vroeg.

Ik heb nu gewoon helemaal het gevoel dat ze het zich er heel makkelijk vanaf maken en veel belangrijke dingen niet met de ouders communiceren.

6. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dit is de eerste keer dat ik iets quote, dus ik hoop dat het goed gaat ;)
    Wilde even zeggen dat ik het een goede en mooie uitleg vindt!
    Je hebt gelijk. Het is ook een onlogisch spelletje als je er goed naar kijkt ;)

7. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Dankje voor je uitleg! Ik bedoelde mijn post ook qua regels e.d. maar indd meer uitleggen zou geen moeite moeten zijn..

8. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Offtopic: Hoe komt de psz erbij dat dit op een basisschool hoort?
    Ik werk in het onderwijs en heb dit nooit gedaan of gezien.
    Misschien moet je ze vragen wat een kind hiervan leert….want ik snap het echt niet:(

9. Sparky

Sparky Niet meer actief

Hier gebeurd het wel op de basisschool. En op zich vind ik het prima dat ze dat doen. Alleen is het niet iets wat je moet bestraffen als ze niks zeggen vind ik.

Ik hoorde van anderen dat het op de psz van hun kind ook gebeurd maar dat de kinderen dan de keuze hebben tussen wat zeggen en zwaaien ofzo. En als ze eens weigeren dat er dan ook geen consequenties zijn.

10. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Helemaal mee eens.

11. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Echt een bizarre aanpak, pdd-nos of niet, hier leert een kind niks van. Ik zou idd ook aangeven dat je het hier niet mee eens bent; oefenen met de namen opzeggen en dan 'hier ben ik' ok, maar geef kinderen ook de optie om hun vinger op te steken bv. En doen ze dat ook niet? Geef er dan een draai aan als;'waar is X? Oooh, ik zie hem al! Daar is X!' en dan verder naar het volgende kindje.

12. LiLaa

LiLaa VIP lid

9 feb 2011
    6.120
    0
    36
    Genieten van mijn mooie gezinnetje
    Op de roze wolk :-)
    Dit!

13. Mom2Boys

Mom2Boys Bekend lid

12 mei 2011
    555
    51
    28
    Vrouw
    Bespottelijk, dit kan toch niet! Echt niet normaal hoe ze met je zoontje omgaan!
    Dikke knuf voor jou!

Mijn oudste zoon wilde nooit meezingen in de kring op de psz en in groep 1 zong hij ook nooit mee! Alle leidsters en juffen hebben dit altijd verteld, maar er nooit een probleem van gemaakt. Zo is Dylan gewoon, werd er dan gezegd.
    Mijn zoon heeft overigens geen beperking en toch was het dus geen probleem.

Volgens mij heeft het ook met respect voor een kind te maken!

14. Janna

Janna Fanatiek lid

Ik denk dat de bedoeling van het spelletje is, dat de kindjes elkaar leren kennen en elkaars namen kennen. Op die leeftijd zullen veel kindjes toch nog zelf / naast elkaar spelen en niet per se samen. Bovendien kan de samenstelling van de groep op verschillende dagen nogal wisselen. Ik denk dat ze op deze manier een groepsgevoel willen stimuleren.

Bij mijn dochter op de pzs hebben ze ook een dergelijk spelletje in de kring, dat duidelijk die functie heeft. Alleen daar gaat het iets anders. Ik weet niet meer hoe het zinnetje precies is, maar daar moet het kind zijn eigen naam zeggen. Dat is al een stuk logischer.

15. pientje1

pientje1 Niet meer actief

Als je het er niet mee eens bent moet je ze er op aanspreken, anders loopt het misschien uit de hand.
    Wanneer gaat hij weer? Zou dan meteen een gesprek aanvragen.

16. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ehm... "ik ben hier"? Echt waar.... dat zeggen ze heus niet op elke school hoor. Echt belachelijk dat hij daarvoor straf krijgt, sowieso al. Zeker bij een EERSTE keer. OOK als hij niet autistisch zou zijn, zou ik dat belachelijk hebben gevonden.
    Dus idd: aangeven dat dit nergens over gaat en dat ze voor hem maar een vorm moeten vinden die voor hem wel werkt.

17. Sparky

Sparky Niet meer actief

Vrijdag gaat hij weer. Net met de juf van mijn dochter gesproken. Ze heeft nog nooit meegemaakt dat een kind daar straf voor krijgt. Ze staat zelf voor groep 2 en heeft zelf niet meegemaakt dat kinderen niks zeggen maar ze kon met 99%zekerheid zeggen dat er in groep 1 ook geen straf volgt als kinderen niks zeggen. Juist eerder dat ze het proberen te stimuleren op de langere termijn.

18. pientje1

pientje1 Niet meer actief

Morgen een gesprek vragen dan hoor! Of als er tijd is ze er meteen op aanspreken. Jij moet je kind met een goed gevoel kunnen wegbrengen.

19. Sparky

Sparky Niet meer actief

Ik ga het bespreken zodra ik binnen kom. Anders ben ik veel te bang dat het weer gebeurd.

Zoon is thuis sindsdien tijdens het spelen ook af en toe de stoel aan het omdraaien omdat iemand (knuffel, auto, trein) dan straf heeft. Het heeft dus wel indruk gemaakt op hem.

20. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    En hoe is het gegaan?

Deel Deze Pagina