zoon van 11 speelt nog met knuffels

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door tamtam78, 21 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.502
    6.204
    113
    zuid-holland zuid
    mijn zoon van 10 is ook gek op zijn knuffels en pakt ook uit school meteen zijn knuffels, er gaat er ook weleens stiekum 1 mee in zn tas. Het is niet zo’n prater alleen, het is nogal een binnenvetter. Mijn man is heel goed met poppenspel en stemmetjes en we gebruiken nu soms de knuffels om tot een gesprek te komen. Eigenlijk doen we nu met het hele gezin stemmetjes en spelletjes met de knuffels:). Ik ben blij dat we hem op die manier wat meer aan het praten krijgen en dat hij niet alleen maar zwijgzaam op de bank hangt. Zou dat een optie voor jullie zijn, dat je erin mee gaat?
     
    olleke, hummeltje5, Zeebra en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.516
    4.576
    113
    Je mag natuurlijk prima grenzen aangegeven. Hij werkt irritatie op en daar mag je hem best op wijzen. Zeker als hij gaat communiceren via de knuffel of geen gesprek op normale wijze of toonhoogte aan kan gaan. Ik zou er als ouder dus niet volledig in meegaan maar aangegeven dat het iets voor hemzelf is. Asn tafel of als jij met hem praat of een vraag stelt mag je een gewoon antwoord verwachten.

    Gaat het verder goed met hem? Zit hij op sport of een hobby? Heeft hij echte vrienden en wat spelen ze dan? En hoe doet hij het op school en in de buurt?

    Kijk of hij sociaal emotioneel wat achter loopt. En hoe het met hem gaat.
     
  3. tamtam78

    tamtam78 VIP lid

    12 jul 2008
    5.302
    38
    48
    Vrouw
    huisvrouw en schoonmaakster
    Gelderland
    Hij speelt er alleen boven mee. Zijn zusje van 9 speelt wel is mee. Ik vind het niet nodig dat wij mee gaan spelen het is toch iets van hem.
     
  4. tamtam78

    tamtam78 VIP lid

    12 jul 2008
    5.302
    38
    48
    Vrouw
    huisvrouw en schoonmaakster
    Gelderland
    Sport is hij al een tijdje mee gestopt. Hij zat op Judo. Hij is motorisch niet zo sterk, dus hij vind sport ook niet leuk.
    Hij heeft 1 goede vriend uit zijn klas de andere jongens zijn "te stoer" in zijn ogen. Daar speelt hij buiten school ook mee.
    Hij speelt graag alleen, maar we sturen hem ook naar buiten en dan speelt hij met buurkinderen vooral meisjes. Er wonen weinig jongens van zijn leeftijd in de buurt en die zijn niet zo speels meer.
    Sociaal emotioneel loopt hij ook achter. Dat zeggen ze op school ook en daar gaat hij ook ondersteuning voor krijgen.
     
  5. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.502
    6.204
    113
    zuid-holland zuid
    Het klinkt toch een beetje eenzaam als ik het zo lees. Is een gemengde teamsport zoals korfbal niet iets voor hem? Of misschien een heel andere “club” ; muziekles kan ook een hele fijne uitlaatklep zijn.

    Mijn oudste zoon is ook het gevoelige en niet-stoere type. Dan is het soms lastig om aansluiting te vinden als iedereen om je heen bezig is met voetbal en schietspellen.
     
    zigzag vindt dit leuk.
  6. tamtam78

    tamtam78 VIP lid

    12 jul 2008
    5.302
    38
    48
    Vrouw
    huisvrouw en schoonmaakster
    Gelderland
    Een balsport vind hij niks en voor de rest wil hij niks. Hij vind het ook niet erg om alleen te zijn, omdat hij zich wel vermaakt. De klas waar hij nu in zit heeft hij weinig aansluiting met de andere jongens ik hoop dat dat op de middelbare beter gaat
     
  7. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.516
    4.576
    113
    Dat zal op de middelbare waarschijnlijk nog lastig zijn. Je ziet dan dat het speelse wat sommige kinderen op de basisschool nog hebben er direct af gaat. Ze komen dan echt in een andere fase met om zich heen alleen maar oudere tieners. De middelbare scholen die ik ken doen ze bijvoorbeeld echt niet meer aan tikkertje (als voorbeeld). Maar gaan bezig met uitgaan, met vrienden ergens heen en bij meiden jongens en uiterlijk etc. Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Maar ik zie daar veel minder plaats voor rustige gevoelige types. En zeker niet voor knuffels of ingebeelde vrienden. Er zullen jongeren zijn. Maar die komen daar absoluut niet voor uit.

    Ik zou zeker met hem kijken naar iets waar hij wel aansluiting kan vinden. Een hobby, sport of muziek. Iets totaal anders als bordspellenclub, leesclub of jongens die gamen etc.

    Hij lijkt zich terug te trekken in zijn veilige kinderwereld omdat anderen hem ontgroeien en hij het sociale aspect lastig lijkt te vinden. Dat zal de komende jaren alleen maar verder worden vergroot. Alleen zijn en niets willen kan ook angst zijn. En wellicht kan je daar als ouder bij helpen. Misschien professionele ondersteuning (assertiviteitstraining of cursussen sociale vaardigheden voor jongeren).

    Het is mooi dst ze op school iets gaan doen. Maar ik zou daar als ouder zelf ook mee bezig gaan. Laat het niet alleen bij school liggen.
     
    hummeltje5 en cowgirl80 vinden dit leuk.
  8. tamtam78

    tamtam78 VIP lid

    12 jul 2008
    5.302
    38
    48
    Vrouw
    huisvrouw en schoonmaakster
    Gelderland
    Wij doen er zeker wat aan.
    Hij is bij verschillende hulpverleners geweest die hem handgrepen hebben gegeven. Hoe hij zijn grenzen aan moet geven etc.
     
    Amberxx vindt dit leuk.
  9. Saadia

    Saadia Actief lid

    3 apr 2009
    148
    11
    18
    @tamtam78 ik herken heel veel van wat je schrijft in mijn zoon. Misschien kunnen we er via pb verder over praten?
     
  10. tamtam78

    tamtam78 VIP lid

    12 jul 2008
    5.302
    38
    48
    Vrouw
    huisvrouw en schoonmaakster
    Gelderland
    Ik vind het goed
     
  11. roever

    roever Niet meer actief

    Toen ik 11/12/13/14? Was zat ik nog steeds elke dag te tutten en vlechten in t haar van m’n pony...
    Terwijl al m’n klasgenoten zich al druk maakte om kusjes, verliefdheid etc..
    So what!
     
    olleke vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina