Middagslaapje beter stoppen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Lauwra, 2 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lauwra

Lauwra Fanatiek lid

5 nov 2009
    1.220
    0
    36
    Met belangstelling las ik het topic over 'wanneer stoppen met middagslaapje'.
    Wat ik daar niet in las: had je geen kind dat moe en sacherijnig is?

Onze zoon is bijna 2 en het is sinds april gerommel met de slaapjes (22 maanden oud was hij toen dus).
    Hij gaat pas heel laat slapen: half 3/3 uur. Soms wat eerder.
    Houd ik hem op dan is hij of dezelfde dag of de volgende ochtend enorm sacherijnig. Maar slaapt hij dan gaat hij s avonds heel laat slapen, het bekende 'probleem' veroorzaakt door middgaslaapjes.;)

Hij heeft het nog wel nodig denk ik, maar zowel s middags als s avonds heel lang wakker liggen vind ik vervelend, ik kan er zelf niet zo goed tegen merk ik. Hij zelf heeft er niet zoveel last van hoewel hij het soms wel zat is.

Een rust momentje vind ik wel goed, ook voor mezelf:D want deze eigenwijze peuter puber vraagt erg veel aandacht op het moment!

Maar wat is nou wijsheid? Vind het irritant dat hij zo laat op de middag nog een dutje doet, je kan nergens meer heen eigenlijk.
    Ik laat hem max 2 uur slapen, als dat korter is zit ik een hele poos met een huilend overstuur kind op schoot die helemaal moet bijkomen!
    Tips gevraagd dus;)

2. sophia2016

sophia2016 Bekend lid

10 apr 2016
    866
    3
    0
    Hier toch wel tot 4 jaar middag slaapje

Midchien dan toch aan toe geven hem die 2 uurtjes te laten slapen en dan avond wat later naar bed als dat haal baar is

Of misschien proberen te vermaken en dan om half 7 naar bed tot volgende dag

Mijn zoontje nu net 1 zat tussen 1 en 2 slaapjes in

Nu houd ik hem ochtend wat langer wakker en gaat die tussen 11 en 12 slapen ssoms wat later dan zo max 2 a 3 uur en dan avond op tijd na bed

Gisteren dus in auto half uur geslapen helaas om 19u moest me kids halen

En toen pas avond half 11 gaan slapen dat vind ik ook niks heb ik niks aan me avond meer ik snap jou wel hoor

En zo kleintje kost veel tijd

Ik zou dan denken liever uitgerust kind middag voor me eigen dan avond wat later na bed

3. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Als hij geen middagslaapje doet, hoe laat gaat ie dan naar bed?
    Ik rekte de middag ook wel eens door zoontje aan het eind van de middag in bad te doen, was ie weer even zoet en zo aten we op een voor ons normaal tijdstip en ging ie 18.30/19 uur naar bed.

Sliep ie wel 's middags dan ging ie rond 20 uur naar bed maar kon dan wel wakker liggen tot 22 uur, maar bleef wel rustig liggen.

Ik bekeek het ook wel per dag en het lag er ook aan wat de planning van de dag was, tis gewoon even rommelen ja die overgang van wel/geen middagslaapje...

4. Celika

Celika Fanatiek lid

15 jul 2013
    1.893
    381
    83
    Vrouw
    Dicht bij de zee
    Dit zou ik zo geschreven kunnen hebben.
    Dit gaat bij ons ook al een tijdje zo, laat ik hem niet slapen dan slaapt hij S'avonds erg onrustig en is de volgende dag niet te genieten.
    Nu laat ik hem maar wel gewoon slapen in de middag en dan maar wat later naar bed in de avond dat werkt beter voor hem en hij heeft dan nergens last van.
    Het is gewoon erg "lastig" met het bepalen wel of geen slaapje meer in de middag.

5. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Of mijn kinderen niet moe en chagrijnig waren toen ze stopten met hun middagslaapje?

Nee, hier nooit geen chagrijnige of vermoeide kinderen gehad. Toch wel een teken dat ze er echt aan toe waren om te stoppen dus.
    Beide kinderen zijn echt flink actief en pas moe rond bedtijd 's avonds.

Aiden is gestopt met middagslaapje toen hij net 3 jaar was.
    Finley toen hij net 2 jaar was.

6. Clau83

Clau83 Niet meer actief

Mijn zoontje lag in die periode soms om 18:00uur al in bed voor de nacht. Als ik hem wel tussen de middag liet slapen dan was ie 's avonds om 22:00uur nog wakker en dat is echt niet te doen. Ik heb toen het middagslaapje afgeschaft en het kwam in het begin regelmatig voor dat ie eind van de middag in slaap viel op de bank maar op den duur raakte hij eraan gewend en bleef ie wakker.
    Ik liet hem dan ook maar een uurtje slapen.

7. Molensteen

Molensteen Fanatiek lid

17 nov 2014
    4.059
    21
    38
    Vrouw
    Tijdje met 2/2,5 geen slaapje gehad maar wel om 1800 nog net niet met hoofd in de soep vallen.
    Daarna weer slaapje.
    Tis wellichtnfase
    Nu 3 jaar en kan makkelijk 2 uur nog slapen

8. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Zoontje is bijna 2 en hier gaat 't nu ongeveer zo. Als ik 'm ophoudt is hij na 't avondeten helemaal op maar dan kan ie lekker naar bed. Slaapt ie 's middags dan gaat hij wel rond 20.00 naar bed maar nog lang niet slapen idd. Maar omdat hij niet vervelend is maak ik er ook geen probleem van, hij valt vanzelf in slaap.
    Beiden heeft hier geen invloed op 't wakker worden 's morgens, 't is altijd tussen 7.00-7.30.

En op de dagen dat ie niet slaapt kijkt hij wat meer tv, meestal begin en eind van de middag. Dan houdt hij 't wel vol.
    Maar om dat slapen niet voor drama's zorgt leg ik 'm hier 5-6 dagen per week toch nog gewoon in bed.

9. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Mijn oudste ging door met haar middagslaapje tot ze bijna 3,5 was. Waren we eerder gestopt dan hadden we ongetwijfeld een terrorpeuter in huis gehad. Op het kdv stopte ze al wel iets eerder - zo rond 3 geloof ik- maar daar was ze natuurlijk meer on her best behavior omdat het niet thuis was;).

Mn jongste is nu 20 maanden en doet sinds kort 1 slaapje van 1 uur a 1,5 uur. Ik denk dat ze hier nog wel even mee door zal gaan. Ik heb liever wat onhandigheid dan een heel chagerijnig kind.

Overigens slaapt mijn jongste bijna altijd in de buggy. Op deze manier heb je toch je handen vrij om nog iets te gaan doen tijdens de slaapjes.

10. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    778
    68
    28
    Mijn jongste dochter is nu 2,5 en doet sinds een maand of 2 geen middagslaapje meer.
    Is eigenlijk vanzelf gegaan. Ik heb het nog een tijdlang geprobeerd door haar wel gewoon op bed te leggen. Lag ze 10 min te kletsen en vervolgens kwam ze uit bed en riep ze dat ze niet hoefde te slapen. Nadat dit een aantal keren is gebeurd ben ik maar gestopt met het middagslaapje.
    Op het kdv slaapt ze nog wel tussen de middag. Dat is 2x per week een uurtje ofzo.
    Heel soms valt ze tijdens het avondeten in slaap, maar dat is alleen als ze echt heel moe is..
    Verder is ze standaard elke dag rond 6u wakker en ze gaat er rond 19u 's avonds in.

Deel Deze Pagina