Zoon van 4 valt moeilijk in slaap

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Lovieyou, 30 apr 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lovieyou

    Lovieyou Fanatiek lid

    3 sep 2021
    1.131
    864
    113
    Vrouw
    Eerder viel hij ook moeilijk in slaap, tot dat we een verzwaringsdeken aanschafte.. dit hielp hem enorm. Hij is eind januari 4 geworden en sinds hij naar school gaat valt hij heel moeilijk in slaap. Hij is nu vaak 1,5 tot 2,5u aan het draaien in zijn bed en de dag aan het verwerken. Ik begrijp dat dit gebeurd als hij naar school gaat, want veel is nieuw, maar nu heeft hij al 1,5 week vakantie en het wordt niet beter. Hij lag vandaag om 19u in bed en het is nu 21.15u en hij slaapt echt net net, omdat ik hem even heb gekriebeld over zijn hoofd en gezegd dat we nu echt moeten gaan slapen. Dat kriebelen helpt hem meestal wel als het zoals nu al wat later is.

    Herkent iemand dit? Is dit een fase die weer over gaat?

    Hij slaapt wel vaak tot 07.15/07.30u hierdoor, vanochtend was het zelfs ietsje later nog.
     
  2. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.630
    5.062
    113
    Vrouw
    Ik herken het niet. Dacht alleen misschien is het een idee om een rustig muziekje aan te zetten of iets van ruis? En als jullie dan zelf naar bed gaan het dan uitzetten. Wie weet helpt het hem!

    Succes!
     
    Lovieyou vindt dit leuk.
  3. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.583
    7.104
    113
    Is 19.00 misschien te vroeg?
    Onze derde slaapt met 9 jaar niet voor 22.00 uur. En is 07.00 weer helemaal blij wakker.
    Ik weet niet meer precies hoe lang hij sliep met 4 jaar maar lang geen 12 uur per nacht.
    Hij moest wel altijd om een uur of 8 naar zijn kamer, en mocht zich daar dan nog een tijdje vermaken, tot we het licht uitdeden, volgens mij om een uur of 9 of half 10.
    Dus ik zou eens proberen of later naar bed gaan wat is.
     
  4. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.586
    5.316
    113
    Vrouw
    Heel herkenbaar. Onze 4 jarig gaat rond 7 uur naar bed en dan slaapt hij pas rond half 9, soms later. Ik moet er ook bij blijven want anders slaapt hij helemaal niet. Ik heb helaas ook de oplossing nog niet gevonden
     
    Lovieyou vindt dit leuk.
  5. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.623
    4.697
    113
    Dit is gewoon een fase en gaat vanzelf weer over. Verwerken van de dag hoort erbij. En ieder kind doet dat op eigen wijze. Zeker geen muziek of lampjes neerzetten. Dat zorgt voor stimulering van de hersenen. Je wilt dat een kind tot rust komt en zelf in slaap valt. Zorg voor geborgenheid en een vaste routine. Het is niet erg als inslapen wat langer duurt.
     
    Lovieyou vindt dit leuk.
  6. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    2.929
    3.499
    113
    Ja ;)

    Of: nee, maar je gaat er minder last van hebben. Het kan mij niet schelen dat m'n zevenjarige vaak lang doet over inslapen, ik ben dan gewoon m'n avond aan het houden. Op een gegeven moment leren ze lezen en kunnen ze dat lekker doen.
    Je zou Slaapklets kunnen proberen, om samen de dag mee door te nemen. En onze babyfoon kan een muziekje afspelen, dat kan ook helpen. Verder toch vooral herhalen dat ze heus wel in slaap vallen als ze maar lang genoeg wachten.
     
  7. Lovieyou

    Lovieyou Fanatiek lid

    3 sep 2021
    1.131
    864
    113
    Vrouw
    Oh, ja ik ben ook mijn avond aan het houden.. maar het kan mij wel schelen. Ik zie namelijk overdag dat hij de slaap wel nodig heeft. Hij voelt zich gewoon beter als hij 11,5/12u slaapt. Zo in de vakantie slaapt hij dan soms wat langer door, al is t vaker gewoon 7.15u als hij om 21.00 of 21.30u in slaap is gevallen. Dan is hij gewoon niet te genieten en snel emotioneel.
     
  8. Lovieyou

    Lovieyou Fanatiek lid

    3 sep 2021
    1.131
    864
    113
    Vrouw
    Ja? Ik vind dat echt te laat voor hem. Hij heeft de slaap wel echt nodig want als hij om 21.00/21.30u slaapt en om 7.15u wakker wordt is hij vanaf de middag echt niet te genieten en snel emotioneel.. donkere kringen onder zijn ogen.

    Hij sliep ook altijd gewoon 11,5/12u en daar doet hij het goed op.. maar nu sinds de laatste tijd heeft ie gewoon moeite, terwijl hij wel moe is.
     
    riean vindt dit leuk.
  9. Lovieyou

    Lovieyou Fanatiek lid

    3 sep 2021
    1.131
    864
    113
    Vrouw
    Dat je er bij moet blijven lijkt me helemaal lastig! Wat doe je dan als je er bij zit?
    Wij moesten dit ook tot 1,5 jaar geleden zo ongeveer.. Dan zaten we soms 1,5u in een donkere kamer een podcast te luisteren met oordopjes. Maar op een gegeven moment vonden we dat echt te ver gaan. Hij was t ondertussen gewoon gewend en zag dit als zijn ritueel. Nu kunnen we gewoon pyjama aan, tanden poetsen, boekje lezen, water drinken, kus en lekker toedekken, nog "love you, love you, hou van jou, tot morgen" etc haha en dan gaat hij slapen.
     
  10. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    2.929
    3.499
    113
    O maar dan ben je al heel ver! Het wordt vast beter als hij meer gewend is op school :)

    Forummen :roflmao:
     
    Lovieyou vindt dit leuk.
  11. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.586
    5.316
    113
    Vrouw
    Ik lig er naast met mijn rug naar hem toe… heel ongezellig, en meestal luister ik dan muziek of kijk ik op m’n telefoon. Als ik naar hem kijk dan gaat ie alleen maar kletsen.
     
    Lovieyou vindt dit leuk.
  12. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.321
    3.558
    113
    Eerder naar bed al geprobeerd? Misschien is hij oververmoeid waardoor hij steeds moeilijker in slaap valt?
     
  13. Lovieyou

    Lovieyou Fanatiek lid

    3 sep 2021
    1.131
    864
    113
    Vrouw
    Ja dat hebben we idd ook geprobeerd, want dat was in het verleden ook wel eens zo en dat hielp dan goed. Maar nu zonder resultaat.
     
    Olifantje1991 vindt dit leuk.
  14. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.331
    26.044
    113
    Heeft de verzwaringsdeken nog het juiste gewicht? Misschien is hij te licht geworden ondertussen?
     
  15. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    15.295
    26.674
    113
    Vrouw
    Dat heb ik ook een hele tijd met mijn oudste gehad toen hij 4/5 jaar was.
    Dan ging ik op een stoel in zijn kamer zitten met mij e-reader. Alleen dan werd hij rustig en viel in slaap.

    Het is vanzelf over gegaan.

    Bij de jongste was er ook een heel sterkte behoefte aan lichamelijk contact. Dus daar moest je naast gaan liggen (heeft ook heel vaak, en dat gebeurt nog steeds regelmatig, in ons bed geslapen.).
    Niet zelden sliep ik (of mijn man) eerder dan hij.
    Ook dat is min of meer vanzelf over gegaan. Er zijn periodes dat hij goed zelf in slaap valt. Dagen dat hij eerst heel lang zelf leest. En dagen dat hij echt weer dat contact nodig heeft.
    Wij zijn dan van de go with de flow en voldoen aan die behoefte. Waarbij we wel scherp op moeten blijven letten of het echt de behoefte is van dat moment of dat het uitgespeeld wordt of routine wordt.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina