7 jr en snoepjes/koekjes 'stelen'

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door bunchy, 10 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.673
    515
    113
    hoe gaan jullie hier mee om?
    Ik merk soms dat de snoepjestrommel erg snel opgaat of betrap m erop.. soms samen met zusje.
    Ik herken het erg van mijzelf van vroeger. Soms doe ik of ik het niet in de gaten heb 'oostindisch blind', als ik hem betrap op heterdaad dan word ik boos. Maar diep van binnen merk ik dat ik het niet zo erg vind. Ik deed het zelf ook, wil ook niet overal boven op zitten en vind dat het ook bij kind zijn ergens past maar dat is misschien geen goede gedachte?
    Graag jullie reacties en hoe jullie hiermee om gaan?
    Ik heb op 10 jarige LF bij mijn moeder weleens geld weggenomen uit haar portemonnee om snoepjes te kopen (5,- max). Mijn moeder reageerde hier ziedend op. Terecht. Vind ik anders dan snoep. Zij zij ook 'eens een dief, altijd een dief' en dat vind ik nu achteraf bezien bizar! Als kind greep me dat erg aan..

2. Sleepless

Sleepless Bekend lid

1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Hier zijn ze nog iets te jong om snoepgoed te 'stelen' uit de keuken maar ik ben het met je eens dat het echt kindergedrag is. Ik zou het corrigeren maar ziedend zal ik hier nooit om worden. Ik vind het logisch dat kinderen grenzen opzoeken, experimenteren en vervolgens is het aan mij als ouder om daar gepast op te reageren en ze te leren dat dit gedrag niet gewenst is. En verder zou ik ook uitleggen waarom het niet gewenst is (je mag geen dingen pakken zonder het te vragen, eerlijkheid is belangrijk, teveel snoepen is ongezond etc).

Maar ik begrijp dus dat je diep van binnen niet echt boos kan zijn; toch alleen maar mooi als je kinderen wat ondeugend zijn en typisch kindergedrag laten zien :D, daar zijn ze tenslotte ook kind voor ;)

3. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    Ik zie dat mijn dochter en buurmeisje samen ook wel doen over 1 of 2 jaar! (Ze zijn nu 5)
    Het zijn van die acties waar je stiekem om moet lachen (of in ieder geval achteraf) en tevens mooie leermomenten in de opvoeding. Dus niet om lachen in hun bijzijn, maar ff een serieus gesprekje over voeren ;)

Hier hadden de dames laatst ook iets uitgevreten waar we het wel even over gehad hebben. Geen grote misdaad oid maar wel iets pakken wat niet van hun was zonder te vragen en erover jokken. Dochter was best onder de indruk van onze preek.

Ik heb ook een keer een dubbeltje 'gestolen' uit mijn moeders beurs en terwijl ik het deed wist ik al dat het fout was. Weet nog dat mijn moeder niet echt boos was (had het zelf opgebiecht) maar de boodschap dat ik dat beter niet meer kon doen was wel overgekomen ;)

4. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.673
    515
    113
    Doen jullie ook weleens alsof jullie stout gedrag niet zien?
    Als ze zien dat ik het opmerk reageer ik uiteraard wel..

5. Sleepless

Sleepless Bekend lid

1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Oja! Kan zijn omdat ik het diep van binnen gewoon schattig vind om te zien, dat ondeugend gedrag of wanneer ik gewoon te moe ben om er iets van te zeggen :rolleyes::D

Mamaa6, jojo85 en Fuddey vinden dit leuk.
  6. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Heel herkenbaar. Hier kinderen in verschillende leeftijden en allemaal hebben ze er moeite mee om er netjes een te nemen:)
    Mijn oudste vertelde pas dat ze samen met haar zusje wel eens 'verstoppertje' deed. Dan verstopten ze zich om de beurt in de kelderkast. Daar stond de voorraad snoep. En dan lekker snoepen. Slim hè?

7. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Ja en vooral omdat ons zoontje voor de rest best een braverik is. Dus als hij eens iets stouts doet dan zien we het wel eens door de vingers. Laatst nog vond ie dat er niet genoeg schuim in het bad kwam. Ik was net buiten de badkamer en zag door een kier van de deur hoe hij papa's doucheschuim pakte (hij moest er speciaal voor op zn stoeltje klimmen). Maar zo schattig roept ie dan wel: ik ga er nog een beetje schuim bij doen hoor!!!!! Niks stiekem dus, maar ik grijp dan dus even niet in want eigenlijk vind ik het onwijs grappig.

8. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Oohh mijn kleine meid van bijna 2 is ook een jatterd. Ze kan nu de koelkast open maken. Als je even niet op let zit ze weer te eten. Laatst had ze al een danoontje open getrokken en een lepeltje gepakt.. Nu staan er ook vaak druiven in de koelkast, die vind ze echt heerlijk, en dan staat ze weer te kauwen. Pas ook een mandarijntje gevonden waar een hapje uit was. Ze had in de schil gehapt en maar gauw weer terug gelegd met het stukje schil ernaast :roflmao: De oudste is niet zo'n stiekemerd gelukkig.. Heb haar iig nog nooit op stiekem snoepen kunnen betrappen. En ja ook wij zien 'stout' gedrag best nog wel eens zogenaamd niet. Eigenlijk vooral als we geen puf meer hebben om er nog serieus mee aan de gang te gaan of omdat het er even zo schattig uit ziet

9. Regina88

Regina88 Niet meer actief

Zout strooien op koekjes en snoepjes en dan met de camera klaar staan. Mooi dat die foto op de snoeptrommel komt met de tekst: do you feel lucky?

:D

Ik zou het niet zo erg vinden, zolang het maar niet ten koste gaat van de gezonde maaltijden.

10. sydneys

sydneys Niet meer actief

Is denk ik echt kindergedrag. Zoontje hier heeft dat nog niet ontdekt.

Mijn moeder legde vroeger opzettelijk koekjes binnen handbereik voor mij zodat ik ze 'stiekem' kon opeten. Zo kon ze buiten de was op haar gemak ophangen. Ze was er altijd gerust in dat ik maar op 1 plaats bleef en niks uitspookte want dat was het moment om dat koekje stiekem op te eten. Veel te druk voor andere dingen. :roflmao:

littleladybug vindt dit leuk.
  11. In your eyes

In your eyes Niet meer actief

Ik heb ze hier een keer laten betalen voor wat ze hadden gepikt (5 cent uit de spaarpot) en daar waren ze zo van geschrokken dat ze het nooit meer hebben gedaan :roflmao:

12. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Hier een dochter (inmiddels 11) die dat ook deed/doet. De ander (12) niet eigenlijk, die heeft blijkbaar meer 'geweten' ontwikkeld :D.
    Ik vind het ergens heel grappig en ergens heel lastig. En dan vooral het feit dat ze het bleef/blijft doen (het is inmiddels wel minder) ondanks steeds uitleggen en consequenties.
    Maar mijn broer deed het vroeger ook heel erg! Zelfs met dingen waarvan hij kon wéten dat het op zou vallen als hij het pakte zonder te vragen.
    Blijkbaar heeft gewoon niet iedereen een goede zelfbeheersing :roflmao:. Dus ondanks dat je wéét dat iets niet mag is de wil ernaar toch groter.
    Ik denk dus inderdaad dat het bij je ontwikkeling hoort. En het ene kind heeft gewoon meer die behoefte aan grensoverschrijding en uitproberen dan het ander. Maar als ouder is het natuurlijk niet altijd even leuk.

13. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Je bedoelt dat ze
    Je bedoelt dat ze ongevraagd snoep pakt uit een koekjestrommel thuis??

Ik vind dat echt niet 'stelen'..
    Eten in ons huis is net zo goed van mij als van mijn kinderen..:rolleyes:

Wij hebben geen regels dat ze moeten vragen om eten, ik ben daar principieel op tegen (mede om bovenstaande zin).
    Wij pakken allen gewoon datgene wat we willen opeten. En kinderen talen totaal niet naar snoep en koek. Dat spul is nooit 'speciaal' geweest, het lag er gewoon altijd. En nu ligt het nog steeds, vaak totdat bezoek komt om het op te eten.

14. bloemetje1

bloemetje1 Fanatiek lid

13 apr 2009
    1.298
    132
    63
    ik heb in de kast 1 snoeplade,
    de kinderen weten dat ik op vrijdag lekkers haal,dat wil zeggen 2 rollen lekkere koekjes,1 zak kinder chips ze zijn dol op die beren chipjes of kaaschipjes,en 1 zakje snoep.
    ze mogen wat pakken als ze zin hebben en ze weten dat als het op is ze weer tot vrijdag moeten wachten tot weer nieuw lekkers komt!
    overigens in de koelkast staan altijd danonntjes of vruchtenyoghurtjes ook voor iedereen 1 per dag voor de hele week,koop dan zo een groot verpakking bij de liddl.
    verder snoepen ze ook veel tomaatjes en eten veel fruit.

Deel Deze Pagina