Hallo, Wat zouden jullie in de volgende situatie doen? De situatie is als volgt. Dochter J. (net 5 jaar) is zindelijk geworden (na training) toen ze 2,5 jaar oud was. Het is vrijwel meteen altijd goed gegaan, zowel overdag als 's nachts. Toen ze bijna 4 jaar werd, is ze 's nachts weer in bed gaan plassen. Ik heb daar toen altijd luchtig over gedaan in de zin van, gewoon bed verschonen, niet te veel woorden er aan vuil maken. Ondertussen haalde J. ons toen overdag ook nogal het bloed onder de nagels vandaan. Heel pittig karakter heeft ze. Ze was ons dus behoorlijk aan het uittesten. Ik kan het wel verklaren doordat ze bijna naar school zou gaan, dus veranderingen e.d. Maar goed, uiteindelijk heb ik bijna 3 weken lang haar bed dagelijks zitten verschonen. Ik was toen zelf op den duur ook ten einde raad en we hebben haar 's nachts weer een luierbroekje aan gedaan... Inmiddels zijn we een jaar verder. Ze is nu net 5 jaar. En ze heeft dus een jaar lang elke nacht weer een natte luier gehad. Als zij 's ochtends lekker in haar bed lag mèt een luier om ging ze dus echt niet naar de wc lopen, terwijl ze wel wakker was. Ontzettend makkelijk! :x We zijn nu 4 weken geleden weer begonnen met: luier uit en 'als je moet plassen loop je naar de wc'. Logischerwijs ging dat de eerste 2 weken niet supergoed, vaak nat, maar ook droge nachten! Wel halen we haar om een uur of 22:00 eruit om te plassen. De 3e week en begin van de 4e week was ze notabene elke nacht droog!! Dus wij blij! Maar nu! Nu plast ze ineens alweer 4 nachten achterelkaar 1 tot 2(!) keer toe in bed! Ik snap er niks van? En ben het inmiddels ook behoorlijk zat! Wat moeten we nu doen? Volhouden zonder luier (en dan waarschijnlijk nacht na nacht haar bed verschonen) of nu toch maar weer een luier aan doen en het dan loslaten tot ze desnoods 7 jaar is?? Ik weet niet meer waar we goed aan doen.... Groetjes, Hanna
Onze dochter is 5 maar is ook echt nog niet droog a nachts. Als we het proberen is ze om 10uur al nat... Wij doen dus gewoon een luier aan hoor... Heb wel wat beters te doen als bedden verschonen S nachts
Onze dochter was met net 2 zindelijk. Maar "pas" met bijna 3 ook nachtzindelijk. De eerste twee weken van haar zindelijkheid was ze ook nachtzindelijk gek genoeg, daarna opeens niet meer dus is ze tot bijna 3 met luier gaan slapen. Vind ik zelf niet echt een probleem s Nachts. Ik zou s Nachts eens aan haar luier voelen. Als hij dan al nat is dan is ze er gewoon echt niet aan toe. Plats ze om half 7 lekker haar luier vol, dan zou ik hem lekker uit laten.
ik zou een luierbroekje aan doen. Is ze dan weer een tijd droog weer luierbroekje uitdoen. Onze dochter net 6 jr is ook niet zindelijk. Terwijl ze ook droge periodes gehad heeft. Lijkt bij haar ook samen te hangen met drukte etc.
Mijn dochter is ook sinds 2,5 jaar dag en nacht zindelijk. Ze is nu net 4 jaar. Als ze nu ineens in bed zou gaan plassen 's nachts, zou ik dat zeker niet normaal vinden. Tips heb ik niet voor je helaas, maar ik vind het wel een groot verschil tussen al lang nachtzindelijk zijn geweest en kinderen die gewoon later nachtzindelijk worden.
Mijn zoon was met 3,5 jaar overdag zindelijk. Nachtzindelijk een jaartje later ongeveer. Vorig jaar is hij weer begonnen met bedplassen. Na een week elke nacht eruit om het bed te verschonen ook weer een luierbroekje aangedaan. Hij is vorige maand 6 geworden en vond dat luiers nu echt wel voor baby's waren. Wilde ze niet meer aan. Nu slaapt hij zonder luier en maken we hem ook rond 22 uur wakker. Tot nu toe gaat het heel goed en is hij ook heel trots! (bij ons bleek dat zijn epileptische aanvallen 's nachts ervoor zorgden dat hij niet meer zindelijk was, maar dat wisten we toen nog niet) Het beste advies dat ik zou kunnen geven is (mits alle medische zaken zijn uitgesloten natuurlijk); laat het los. Haal de druk weg van het wel of niet droog zijn 's nachts. Lekker een luier omdoen en gewoon laten gaan. Het komt echt wel.
Het komt vaker voor dat kinderen die vroeg zindelijk zijn, weer een terugval krijgen als ze naar school gaan. Ze gaat goed, heeft nu enkel weer even een terugval. Kan zijn dat ze bijvoorbeeld wat onder de leden heeft en daardoor moe is en het even weer wat minder gaat. Ik zou wel doorzetten nu, of het even helemaal loslaten nu en in het voorjaar weer verder, als alle virussen weer uit de lucht zijn een beetje. Tot 7-8 jaar is het niet vreemd dat een kind nog in bed plast, na 8 jaar wordt het wel bijzonder en kun je er hulpmiddelen voor vergoed krijgen volgens mij ook.
Ik weet dat het te maken kan hebben met spanningen ( school) , maar deels is ze ook wel gemakzuchtig dat ze het laat lopen 's morgens als ze nog wel lekker ligt in bed. Moeilijk want echt zindelijk is ze ook niet als ze zonder luier ook niet elke ochtend droog blijkt te zijn,want dan plast ze niet bewust in bed ( ik vind het met luier nml wel bewust als ne ipv naar de wc te gaan in je luier plast). Dochter had ook zo'n vriendinnetje, was niet elke ochtend droog dus luier aan. Maar daar liep Ze gerust mee tot 10 uur en ging dan dus niet naar de wc. Ze vond het wel makkelijk zo. Haar moeder heeft gekozen voor zonder luier en dan maar wassen. Ze was daarna wel vrij snel echt droog. Ik zou denken aan luier inleveren als ze wakker is, droog is beloning en nat een gevalletje van helaas morgen beter. Maar ik zou het niet doen als ze teleurgesteld is en er verdrietig van wordt. Bij 10x droog is iets leuks doen of iets lekkers kiezen voor het weekend. Of zonder beloning afspraak maken: wakker is luier uit, maar dan kan ze hem nog vol plassen net voor ze wakker is. Hoewel je wel voelt of er net in is geplast of niet... Zou misschien ook nog een optie kunnen zijn. een keertje een nat bed zou ik niet erg vinden, maar elke nacht eruit zou ik minder leuk vinden. Ik slaap graag en als ik eenmaal wakker ben duurt het lang voordat ik weer in slaap val. Daar zou ik niet voor kiezen.
Hier een zoon van 5 die snachts gewoon een luierbroekje aan heeft, Tot nu toe is hij ook nooit droog smorgens en snachts telkens zijn bed verschonen dat heb ik maar opgegeven hoor! Hij word gewoon echt niet wakker snachts. Ik maak er geen probleem van, en hij zelf ook niet gelukkig.
Mijn dochter van 4,5 slaapt ook met luierbroekje. Van 3,5 tot 4 was ze 's nachts zindelijk, maar sinds ze naar school gaat, drinkt ze overdag minder en 's avonds meer en slaapt ze een stuk langer, waardoor ze haar plas niet ophouden. Ze redt het wel zonder in bed te plassen als we haar om 6.30 laten plassen (slaapt normaal tot 7.30), maar dan komt ze daarna niet meer in slaap met als gevolg dat ze te weinig slaap krijgt en dit overdag duidelijk merkbaar is. Vooralsnog laten we haar dus maar met luier slapen, totdat ze met een uurtje minder slaap de dag kan doorkomen en haar plas kan ophouden.
Onze dochter had met 4 jaar een terugval overdag... Na de eerste week, met haar naar de dokter om lichamelijke problemen uit te sluiten. Daar kwam niks uit... De tweede week geen aandacht er aan gegeven. In de derde week kwam ze elke dag met 3 natte broeken terug van school. Nadat ik haar elke dag gewoon gevraagd heb waardoor het kwam en ze enkel maar haar schouders optrok, had ik er genoeg van. Aan het einde van die week, heb ik haar de natte broeken in haar armen gelegd en gezegd dat ze ze zelf maar met de hand kan wassen... (vond ik van mezelf wel hard, maar was toen echt ten einde raad!). Tja, sinds die avond hebben we geen natte broeken meer... Het was dus pure luiheid! Ik stel me de vraag omdat het bij jullie ´s nachts is, of ze misschien niet bang is het bed uit te komen?
Terugvallen zijn inderdaad heel normaal en komen bij veel kindjes voor. Vaak hangt dit samen met drukkere periodes of veranderingen (bijvoorbeeld naar school gaan). Mijn advies zou zijn om toch vol te blijven houden. Luierbroekje aan, luierbroekje uit is voor een kind niet te snappen. Laat haar in ieder geval nog plassen als jullie naar bed gaan en zorg voor succesjes en beloon haar daarvoor.