Herkenbaar! Mijn dochter had er een handje van om voor ze het eten geproefd had al te roepen "IEEEHHHLL" Dus na een paar keer boos worden dat dit niet oke is en niet aardig is voor iemand die er zoveel werk in stopt ben ik gestopt met reageren op haar gewauwel en heb ik alles aan haar genegeerd en ben ik heel rustig de tafel gaan dekken voor iedereen behalve haar en gezegd "jij zegt zo vaak dat je het vies vind dat ik gewoon niet meer voor jou kook" Was inderdaad ook heel snel over. Nu zegt ze soms nog heel voorzichtig (NA het geproefd te hebben) dat ze het niet heel erg lekker vind maar vooral dat ze de rest van haar eten wel heel lekker vind en ik krijg regelmatig "lekker gekookt mamma!" te horen! Heerlijk! Heb de actie ook maar 1 keer uit hoeven voeren.
Echt straf geven wij niet. Alleen als ze elkaar bewust pijn doen, mogen ze even op de gang ( eigenlijk alleen naar de gang gaan, deur dicht, maak ik hem weer open en dan bespreken we waarom ik ze op de gang gezet heb). Wij zoeken bv aan tafel niet de strijd op. Eet je niet, prima, dan niet. Maar je blijft wel zitten tot we klaar zijn. Volgende eetmoment (fruit) bieden we weer gewoon aan, slaan dus geen moment over zodat de lunch of avondeten wel gegeten wordt. Alleen krijgen ze dan tussendoor geen koekjes of snoepjes, het is hun keuze. En dat snappen ze goed. Ik ben niet van het straffen want ik merk dat dat niet werkt. Geen consequenties aan iets hangen. UItleggen uitleggen uitleggen...waarom hetgeen wat ze doen niet acceptabel is.