Zoon van 5 verveelt zich thuis

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Porsche, 6 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Porsche

Porsche Niet meer actief

Hoi allemaal,

Onze zoon van vijf verveelt zich thuis..
    We hebben enorm veel speelgoed maar dat is meer voor zijn broer en zus die jonger zijn.
    Hij vind Lego heel leuk maar hij vind het natuurlijk niet leuk om dat iedere dag te doen
    Nu met Het fijne weer zijn ze veel buiten.

Maar wat kan ik nog meer in huis halen zodat mijn zoon weer uitgedaagd thuis word
    Hij heeft een enorme fantasi wereld..
    Hij knutselt ook graag..

Ik loop een beetje vast qua ideeën

Alvast bedankt

2. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik zou t hem zelf vragen? Wat vindt hij (op school? bij andere kinderen thuis?) leuk om te doen..
    Misschien eens samen naar de Action voor leuke knutselspullen, of speelgoedwinkel.

Mijn dochter houdt erg van tekenen..
    Strijkkralen?
    En ook speelt ze graag met buitenspeelgoed; skeeleren, fietsen, steppen. (En springtouwen, met dr swingwheel, stoepkrijt kan nu ook wel weer, maar ws meer voor meisjes)

Verkleden..?

Met echt speelgoed speelt mijn dochter sowieso ook weinig, dat is niet echt aan haar besteed. Hooguit 1x per week dat ze daar iets mee doet.
    Voor dr verjaardag heeft ze een furby gehad, die slaat wel goed aan. Maar is meer voor erbij, als een soort huisdier.

Verder.. boekjes, soms een puzzel en gezelschapsspellen vindt ze ook leuk (maar moet je zelf ook zin in hebben).
    Mini loco?

3. meid

meid Fanatiek lid

14 okt 2010
    1.259
    0
    0
    tja ik weet het niet... mijn zoontje, ook 5jr is zich thuis ook behoorlijk aan het vervelen.
    hij kan ook zeker wel heel leuk spelen, maar soms verveelt hij zich ook echt.

ik zelf denk dat het een beetje mee te maken heeft dat het tijd word voor groep 3.
    het is een pienter mannetje, en in groep 2 is het nog erg veel spelen en heb het idee dat ie een beetje 'klaar' is met spelen.
    en hoop als hij straks in groep 3 zit en het allemaal wat serieuser gaat worden, weer lekker zin heeft om meer te 'spelen' thuis.

tips...ehmm waar ik mijn zoon blij mee maak, is, van die avi boekjes [leren lezen], kaart spelletjes, dammen, koekjes enz. bakken. click, maakt hij vliegtuigen of andere voertuigen van, kapla, playmobil.

4. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    tsjah...mijn dochter speelt nog graag met speelgoed zoals little people en duplo....maar buiten in de tuin rommelen en spelen is ook leuk.

Verder kleuren, knutselen en iets koken/bakken vind ze ook super leuk.

Misschien hem gewoon mee nemen en laten kiezen wat hij leuk zou vinden mits het niet te duur word.

5. Porsche

Porsche Niet meer actief

Bedankt voor de reactie
    Al herken ik wel heel erg dat onze zoon ook echt toe is aan groep 3.
    Hij leest en schrijft al dus daar ben ik spelender wijs ook mee bezig

Maar hij loopt soms rond en zegt dan mama ik verveel me ik weet niet waar ik mee wil spelen pfff lastig hoor

6. meid

meid Fanatiek lid

14 okt 2010
    1.259
    0
    0
    ja lastig idd, en dan is hier vaak zijn broertje de dupe ervan...want die word dan gepest of in de weg gezeten met het spelen...hihi...

en misschien niet heel -opvoedkundigverantwoord- hij is ook gek op de tablet, nintendo, computer....maar helaas dat mag niet elke dag van mij, ik zeg soms ook wel tegen hem, joh ga lekker spelen, je bent 5 en dan hoor je nog lekker te spelen..

7. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Heeft hij niet gewoon behoefte aan gezelschap?

Hier ook zo'n klein fantastje.
    Ze speelt heel erg veel met d'r playmobil en knutselt/tekent ook erg veel maar het liefst heeft ze gewoon andere kinderen om zich heen :)

8. Porsche

Porsche Niet meer actief

Ja dat zou ook kunnen hier is nu carnavals vakantie
    Dus hele week vrij en geen vriendjes in de buurt ...
    Ik zelf speel veel mee of zit er veel bij maar ja dat kan ook niet altijd..

9. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ja, een hele week geen vriendjes wordt mijn dochter ook niet blij van. Daarom vind ik de (2) hele dagen bso in de vakanties ook zo fijn..
    Verder dagje zwemmen, dagje oma.
    Meestal regel ik daarnaast ook nog een schoolvriendinnetje of nichtje.

Ze kan zich nu (tov voor dr 4e verjaardag) erg goed zelf vermaken, vind ik. Maar ze heeft wel echt die sociale contacten nodig.

10. Tamio

Tamio Niet meer actief

Een hele week alleen thuis spelen wordt mijn dochter ook niet blij van nee. We moeten inderdaad leeftijdgenootjes uitnodigen en veel de deur uit gaan. Deze vakantie heeft ze 4 dagen kindercarnaval gevierd met vriendinnen, woensdag haar verjaardag gevierd, donderdag zijn we naar een sporthal met springkussens geweest. Vanmiddag gaat ze ponyrijden bij oma, morgen komt er een vriendin spelen waarmee we naar de speeltuin gaan en zondag komen haar nichtjes op bezoek.
    Lukt niet altijd om de vakantie zo vol te plannen maar ik zorg toch altijd wel dat we veel de deur uit gaan in de vakantie. Hier buiten zijn helaas zelden leeftijdgenootjes te vinden doordat we een vrij grijze buurt hebben.

11. Zaino

Zaino Nieuw lid

7 mrt 2014
    2
    0
    0
  12. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Playmobil is ook leuk. En een nieuw spelletje? Skip Bo Junior is leuk en uitdagend.

Mijn dochter heeft vooral behoefte aan samen spelen. Niet met mij, maar met vriendjes en vriendinnetjes. Wij hebben nu vakantie, dus naast een middagje carnaval hebben we ook andere dingen gedaan. Zwemmen, afspreken met een vriendinnetje, buiten spelen met buurtkindjes, naar de kinderboerderij/speeltuin/bibliotheek en logeren bij opa en oma. Ik merk dat als we meer ondernemen ze haar speelgoed leuker vindt en dan speelt ze vele malen beter.

13. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Mijn neefje van 8 is al jaren zot van Lego.
    En van alle soorten auto's, grote auto's, race-circuits, ...

Hem doe je dus geen groter plezier dan af en toe een doos(je) nieuwe Lego :).

Ik weet dat hij op zijn vijf ook stilaan begon geïnteresseerd te raken in natuur-toestanden, maar dat heeft ie van zijn vader en zijn oom (mijn partner) ;).
    Op zijn 6 kreeg ie dus bijvoorbeeld een (kinder)verrekijker.

Beyblades doen het ook al jaren goed overigens ... Maar zijn wel nefast voor kinderbroeken ;).

14. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.138
    8.869
    113
    Ik denk dat heel veel kinderen zich in de vakantie vervelen... Ik herken het tenminste wel. Hier maken we daarom dus ook gebruik van de BSO in de vakantie, daar is ze over het algemeen zelf nog het meest blij mee, want dan kan ze met haar vriendinnen spelen.

Wat het hier altijd goed doet is tekenen en knutselen. Ik probeer in de vakantie dus altijd iets nieuws te hebben om te knutselen, al is het maar een velletje stickers. Vandaag hebben we bv. een paraplu ingekleurd (of tenminste: we zijn er mee begonnen). En ik heb haar vandaag geschminkt, maar geen idee of een jongen dat ook leuk vindt. ;)

Verder probeer ik iedere dag minstens één keer naar buiten te gaan. Bv. wat boodschappen doen, naar de bieb of de kinderboerderij, naar de speeltuin, bij iemand op visite, enz. Soms maak ik ook een speurtocht. En/of af te spreken met vrienden die ook kinderen hebben ofzo. Of we plannen in het weekend iets als met z'n allen zwemmen of naar de dierentuin ofzo.

Verder bakken we bijna iedere vakantie wel een taart of koekjes of maken we lekkere broodjes ofzo. Dat vindt ze ook altijd erg leuk. Ook staat de tv op vrije dagen vaak wel wat meer aan dan op schooldagen.

En ik probeer spelen te stimuleren, maar dat lukt vaak niet zo erg... Af en toe met de Lego of de Playmobil ofzo... Ik probeer zoveel mogelijk af te wisselen, maar alleen (of met je moeder of bijna drie jaar jongere zusje) spelen is nou eenmaal niet zo leuk als met je vriendinnen...

15. adi

adi Niet meer actief

Ik heb altijd geleerd dat verveling juist zorgt voor de ontwikkeling van de fantasie en creativiteit bij de kinderen. Huidige generatie kinderen zijn over het algemeen daar heel slecht in, ze hebben veel speelgoed en worden alsmaar vermaakt. (oh wee als het kind zich verveelt)

Niet slecht bedoeld overigens, ik betrap mezelf ook daar op. Maar er is niks mis met verveling, laat hem zelf zijn spel verzinnen/ zijn fantasie laten werken. Het is juist een uitdaging om een fantasiewereld te creëeren met 'niks'. Dat is net zo belangrijk voor de ontwikkeling als lezen en schrijven (als het niet belangrijker is)
    Gewoon buiten laten, bomen/takken/stoep/zand/grasveld enz kunnen een heel fantasiewereld worden voor een kind.

16. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ja, dat klopt.
    Maar volgens mij betekent alsmaar vermaakt worden, dat je (te)veel met je kind samen speelt/doet.

Als ik in de vakantie een vriendinnetje voor dr regel of haar meeneem naar de speeltuin of zwembad oid, verwacht ik dat ze zich daar(mee) vnl zelf vermaakt. Ik bied alleen wat andere omgevingen aan.
    Daarbij zijn de activiteiten hooguit een paar uurtjes per dag. De rest van de tijd moet ze zich alsnog zelf thuis (veel alleen) vermaken. En dat doet ze (sinds dr 4e) imo best wel goed.

Een beetje vervelen is niets mis mee. Maar een kind dat een hele week of langer weinig uitdaging krijgt door goed speelgoed, leeftijdsgenootjes oid, is denk ik ook wat veel van het goede..(?)

17. Tamio

Tamio Niet meer actief

Ja dat merk ik ook. Als we er regelmatig uit gaan dan kan ze zich thuis veel beter vermaken. Ze kunnen allebei heel goed alleen spelen (en samen ook heel goed ondanks het leeftijdsverschil) maar niet een hele week alleen maar thuis.
    De oudste kan met weinig speelgoed toch een heel fantasiespel maken, daar heeft ze niet veel voor nodig.

18. Porsche

Porsche Niet meer actief

Thanks voor de adviezen dames!

Nou gelukkig is de vakantie om en kan het " gewone " leven weer beginnen.

Hij mist idd zijn vriendjes en vandaag ter afsluiting naar een groot speelparadijs geweest Hihi...

19. Saskia78

Hier vrijdag 4 miniatuur Dino's gehad.
    Echt maar een paar cm groot.
    Maar ze speelt er echt al heel het weekend mee..
    Toch wint dat het niet van buiten spelen :)

Heb ze nu op de bar gezet met een stuk cruesli in het midden.
    Ben benieuwd wat ze daarvan vind.
    Ze gaat dan meteen op in de geënsceneerde situatie
    Vind ik altijd heel grappig om te zien :)

20. Saskia78

"Nee mam! Er lagen enkel kruimels!
    GRAPJE"

Deel Deze Pagina