Wanneer help jij je kind uit de Sinterklaasdroom?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Luppy, 29 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Mijn oudste kinderen zijn bijna 8 en 5,5 jaar oud. De oudste gelooft nog met hart en ziel in het bestaan van Sinterklaas. Bij zijn broertje beginnen de twijfels gek genoeg al wel op te komen, maar hij is ook veel meer een doordenkertje.

De oudste zit in groep 4, de ander in groep 2. De juf van groep 4 verkondigde onlangs in de klas dat Sinterklaas 'klinkklare onzin' is. Oudste was er nogal van ondersteboven, hoe kon ze dat nou zo zeggen? Wij hebben ons er op dat moment met een grapje vanaf gemaakt: 'wacht maar tot ie de klas in komt, dan piept ze wel anders'. Want de (christelijke) school viert uitgebreid Sinterklaas, dus hij komt heus wel. De juf is nieuw en volgens mij nogal gereformeerd, dus ik denk dat zij inderdaad vindt dat Sinterklaas iets duivels is of zo. Maar ik vind het niet zo leuk dat ze dat zo op school loopt te verkondigen. Misschien ga ik haar daar nog wel even op aanspreken, dat weet ik nog niet.

Maar ja, we moeten er misschien toch wel wat mee. Ik wil zelf degene zijn die uit de doeken doet hoe het zit, maar als we te lang wachten, zijn we daar te laat mee, denk ik. Aan de andere kant wil ik die van 5 nog wel even onwetend laten, omdat hij in een klas zit met andere kinderen die nog wel geloven in Sinterklaas. Ik ken hem goed genoeg, om te weten dat hij dan persoonlijk wel even een eind aan het sprookje zal maken in de klas.
    Ik denk niet dat de oudste het geheim kan bewaren voor zijn broertje.

En daarbij: we hebben nog een kleintje van bijna 2. Die krijgt het dit jaar voor het eerst bewust mee, dus ik wou het zo graag nog 1 jaar in stand houden hier in huis. Omdat het zo leuk is allemaal, die spanning, de opwinding, het zingen voor de open haard....

2. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Oei, dilemma. Maar......... het dilemma is wel opgelost als jij morgen naar de juf stapt en haar zegt dat ze dit in de klas niet mag zeggen. Dat de kinderen daar zelf mee moeten komen. Ik zou het schandalig vinden als ze dat van de juf te horen zouden krijgen. Wie denkt ze dat ze is........

3. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Mijn oudste zoon zit ook in groep 4, hij is 7 jaar.
    Ik ga het geheim van Sinterklaas na dit jaar vertellen, omdat ik het dan wel mooi geweest vind.
    Ik ga afspreken dat hij onze jongste zoon (bijna 5) nog even in het ongewisse laat, eens kijken of dat lukt.
    En anders is het jammer.
    Met al dat gedoe rondom Zwarte Piet enzo ben ik er ook wel een beetje klaar mee eigenlijk.

4. Tamio

Tamio Niet meer actief

Nouja zeg, in groep 4 geloven de meeste kinderen toch nog wel. Wat raar dat een juffrouw dat zo gaat lopen verkondigen. Mijn dochter geloofde vorig jaar al niet meer, een zus van een vriendin had haar uit de droom geholpen, maar tegen de tijd dat sint in het land was, werd ze er toch weer helemaal in meegesleept en geloofde ze weer. Ik denk ook dat je een jong kind niet zo snel van zijn geloof kan brengen. Je kan wel zeggen dat het niet echt is. Maar ze geloven toch wat ze zien. Dat heet magisch denken wat tot 6 jaar heel normaal is.

Dit jaar schipperde de oudste tussen wel en niet geloven. Nadat ik haar voorzichtig aan de tand heb gevoeld bleek ze niet meer te geloven maar bang te zijn dat ze dan geen cadeautjes meer zou krijgen van mij als ik wist dat ze niet meer gelooft. Ik heb daarom met haar afgesproken dat we het samen spannend gaan maken voor de jongste en haar ervan verzekerd dat zij natuurlijk ook gewoon nog cadeautjes krijgt.

5. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113
    Ik denk na dit jaar.
    Ze weet dat het "gewoon mensen" zijn.
    tenminste, ze zei dat.
    Maar toen we vroegen wie dan de cadeautjes bracht wae dat wel zwarte piet.
    Zwarte piet was gewoon een verkleedde persoon volgens haar maar sint bestond wel, al was dat ook gewoon een man.

6. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Bij ons doen ze in groep 4 ook al lootjes trekken, Dus ik ben voornemens het na deze Sint te vertellen. Ze zit nu in groep 3 en wordt bijna 7

7. Nedyse

Nedyse Actief lid

29 apr 2014
    237
    0
    16
    NULL
    NULL
    Bij ons op school doen ze in groep 5 aan lootjes trekken. Daarom heb ik het mijn zoon (nu groep 5) in de zomer verteld. Zo heb ik het ook met zijn zus gedaan. Ze reageerden allebei heel gelaten. Ze waren toen beiden net acht jaar.

Ik zou de juf er zeker op aan spreken. Dit is een taak van de ouders, niet van school. Ik vind het dan ook een vreemde gang van zaken.

8. Kyra73

Kyra73 Fanatiek lid

24 okt 2013
    1.568
    455
    83
    Wij hebben het de oudste pas verteld. Hij is net 8, maar zit al in groep 5 en daar doen ze aan surprises maken. Hij reageerde vrij goed en wist het eigenlijk wel zei hij (maar of dat echt zo is?) Ik vind het zelf wel jammer, want die gespannen gezichtjes op 5 december...

9. disaro

disaro Fanatiek lid

18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    Wat raar van een juf om het te vertellen en ook op wat voor manier.
    Maar mijn oudste was met 9 jaar zijn laatste jaar en kwam er zelf achter.
    Mijn dochter is 8 en gelooft zeker dit jaar nog, misschien volgend jaar maar vertellen.
    Van mij mogen ze zolang mogelijk geloven heerlijk vind ik dat.

10. tuc

tuc Niet meer actief

Nou jaaa wat een rare juf zeg!

Hier weet ik dat ze in groep 5 er iets mee doen dat duidelijk wordt dat de sint niet "echt" bestaat. Onze oudste is wat dat betreft nogal gevoelig dus tegen die tijd overleg ik met de leerkracht wanneer ze dat gaan doen en dan doen wij het net daarvoor thuis.

11. Gosh

Gosh Actief lid

31 aug 2014
    313
    0
    0
    Mijn zoon is net zes en zit nu pas in groep 2. Toch ben ik van plan om het na dit jaar te vertellen. Ik weet dat hij goed geheimen kan bewaren en ben daardoor niet bang dat hij het voor klasgenoten zal "verpesten" Ik voelde mezelf ontzettend stom en was erg teleurgesteld in mijn ouders toen ze het mij vertelden. Ik was toen 7 maar had oudere vriendinnen die het min verteld hadden. Eigenlijk was ik van plan mijn kind niet in Sint te laten geloven, maar je wordt toch wel een beetje gedwongen want je wil het ook niet voor anderen "verpesten" Ik ben er iig nu wel klaar mee en geloof dat het ook zonder het "erin geloven" een leuk feest kan zijn, net als bijvoorbeeld Kerstmis.

12. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik vind dat echt niet kunnen van die juf!!

Groep 4 is wel de leeftijd waarop veel kinderen er denk ik achter komen.. Maar of ik het haar dan zelf ga vertellen..?
    Mijn dochter is 5,5 en zit nu in groep 3. Volgend jaar groep 4 dus, is ze 6j10m in december. Nog erg jong dus..
    Ik denk dat ze zelf dan nog heilig gelooft, maar een groot deel van de klas misschien niet meer (best veel oudere klasgenootjes).. Dus dan zal ze mogelijk wel met vragen gaan komen, dingen horen. Maar ik denk niet dat ik het dan al zelf ga verklappen, ligt eraan wat ze vraagt. Hopelijk doen ze op school dan ook nog geen surprises.

Zelf ben ik er ook achter gekomen in groep 4, net na pakjesavond, maar ik was toen net 8.

13. tjiptjap

tjiptjap Bekend lid

24 okt 2014
    950
    0
    0
    Als, zoals je aangeeft, je oudste het geheim niet kan bewaren zou ik het niet vertellen.

Ik was vier toen mijn zus het vertelde aan mij en mn jongere broertje (en de verstopte cadeautjes liet zien), daarna nooit meer geloofd.

14. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Wij gaan het richting de zomer vertellen aan de oudste. Ze zit nu in groep 4 en vanaf groep 5 gaan ze lootjes trekken etc. dus dan willen we het haar gewoon zelf vertellen voor die tijd.

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.820
    113
    Belachelijk van die juf zeg. Dat is gewoon niet aan haar. Mijn oudste is net 7, maar zit nog in groep 3, dus zeg ik dit jaar nog niks. Ik denk dat we het volgend jaar aan hem vertellen. Zijn broetje en zusje zijn er ook nog, maar ik denk dat hij het juist heel leuk vindt om een geheimpje voor hun te hebben.

16. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik zou de juf ook snel aanspreken! Niet te lang wachten.

Hier ben ik benieuwd hoe het gaat. Dochter is dus 6,5 - maar zit in een groep 3,4,5 klas. Dus een deel geloofd en een deel niet.
    Er kwamen al vragen afgelopen maand 'bestaat de tandenfee?' En bestaat de kerstmand? - maar Sinterklaas is nog niet voorbij gekomen. De oudste is wel héél nuchter... Dus ik ben heel benieuwd!

17. tompoes

tompoes Bekend lid

12 okt 2014
    979
    0
    0
    Centrum
    De Sint bestaat dus wel, of heeft bestaan. Vroeger deelden ze dus cadeaus uit aan arme kindjes, zoals ik het begrepen heb. Misschien dat de juf het zo kan vertellen dat ze de verjaardag van Sint vieren? Door het 'na te spelen'?

18. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Mijn dochter is net 7 en zit in groep 3. Vorig jaar had ze al veel vragen waarop ik vaak antwoord met "wat denk jezelf"? Maar ze gelooft er nog wel in. Ik ben benieuwd of ze er zelf achter komt dit jaar en anders geniet ik dit jaar nog even nu ze allebei nog geloven.

19. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Nou...dat hebben de kinderen in de klas gedaan...groep 4 zit ze nu..ze is 7,5

En mijn dochter was zo blij dat ze het nu wist...want ze vond het altijd zo eng... arm kind. :)

20. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    zo kreeg ik dus de vraag... o bestaat God dan ook niet? Net als Sinterklaas?

Tja wat een vraag...ze zit namelijk op een christelijke school waar ze allemaal dus geloven.

Uitgelegd dat er mensen zijn die denken dat God bestaat en sommige mensen niet... ( ik geloof niet)

Maar ze slaat de spijker natuurlijk wel op de kop. Want welk verschil is er eigenlijk?

Deel Deze Pagina