Hoe doen jullie het met het huishouden

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Elin78, 11 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elin78

Elin78 Fanatiek lid

5 sep 2008
    1.520
    0
    0
    Wat ik me weleens afvraag, is hoe andere mama's en papa's het doen met het huishouden. Mijn zoontje slaapt anderhalf uur per dag en als hij wakker is, is het bijna niet mogelijk iets te doen, omdat hij momenteel in een fase is van overal opklimmen, ondeugend zijn. Kortom: kan hem geen seconde alleen laten. Als hij slaapt probeer ik snel een wasje te doen en de voorbereidingen voor het eten, maar dat is het dan wel. 's Avonds ben ik vaak zo moe, met als gevolg dat ik alles in het weekend moet doen. En het is hier doordeweeks soms echt een puinhoop.

2. meisje24

meisje24 Lid

28 dec 2007
    55
    0
    0
    Als ik iets doen bv stofzuigen dan zorg ik er gewoon voor dat ze bij mij is, ze kruipt er ook vaak achteraan. Verder doe ik de meeste grote dingen savonds en in het weekend. En met het koken laat ik haar in de keuken spelen met een lepel en pan.. en rammen maar ;)

3. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.029
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    De grote dingen zoals de ramen lappen, keuken schoonmaken en badkamer schoonmaken doe ik als ze slaapt of in het weekend als me man er ook is.
    Dweilen doe ik ook als ze slaapt.
    Stofzuigen, was ophangen, afwassen, afstoffen etc doe ik als ze wakker is.
    Maar moet zeggen dat ik ook niet zo'n stout meisje heb.

4. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.204
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Ik doe het meeste toch eigenlijk als hij slaapt. zoals stofzuigen/dweilen, de toiletten, vaatwasser. Maar ons zoontje slaapt in ochtend 1 uur en middag 1 uur dus heeft nog twee slaapjes. De was uit de wasmachine halen en in droger stoppen of ophangen of bijvoorbeeld het avondeten voorbereiden en doe ik als hij even voor de tv zit (hooguit 10 minuten per dag). Strijken doe ik 2 keer in de week een half uurtje s'avonds als hij slaapt.

Ik snap je probleem wel want hier ook zo een dondersteen die je niet 1 seconde uit het oog kan verliezen. Maar als hij hier speelt in de woonkamer veilig op de grond rommel ik ook in huis even beetje af stoffen of planten water geven dat soort kleine klusjes.

5. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Hier ook hoor Elin. Vaak slaapt Kyra niet overdags en ze is zoals je weet ook niet het meest brave kindje en 's avonds moet ik of artikelen doornemen/schrijven of is het écht nodig om op de bank bij te komen met een grote kop thee.

Het beste wat je dan kunt doen is selectieve oogkleppen opdoen en denken dat je liever een veilig/blij kind hebt dan een geweldig schoon huis. Op dagen dat ze niet heel eigenwijs is kan ik vaak toch wel eventjes stofzuigen en een stoomreiniger is ook heel wat makkelijker dan een dweil omdat de vloer dan heel snel weer droog is (wel is het dan erg belangrijk natuurlijk om te zorgen dat Kyra de stoom niet van dichtbij wil onderzoeken).

Oh en als je toch iets aan het huishouden kan doen, dan vooral de dingen die minder werk kosten maar maximaal effect opleveren. De randen van de vaatwasser zien er hier niet meer tip top in orde uit, maar het oogt (nadat ik Kyra's wervelwind heb opgeruimd) toch netjes.

6. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

ik doe alles als ze slaapt, maar de wasmachine vullen en droger vullen doe ik gewoon asl ze wakker is, meestal staat ze dan lekker in de weg, opvouwen doe ik svaonds, in een uutrje vouw ik alles op. dweilen en zuigen als ze slaapt, en afstoffen ook, omdat ze anders met de emmer water gaat klieren hihihi
    gelukkig helpt mijn moeder me ook geregeld, en in het weekend doe ik boven , want dan is mijn vriend beneden

7. kikker2

kikker2 Bekend lid

8 jun 2009
    760
    0
    0
    somewhere
    * ik doe het als mijn zoontje rondkruipt of in de box zit (hij is 17 maanden, maar heb er ook 1 van 4 die veel aandacht vraagt) wasopvouwen kun je doen als hij rondkruipt, gewoon op een strategische plek op het bed bijv. deuren waar hij niet mag komen dicht en wat speelgoed neerleggen, stofzuigen, stoffen net zo. Neem hem inderdaad mee naar waar jij bezig bent, zodat je hem in de gaten kunt houden, en natuurlijk kun je niet alles doen,maar alle beetjes helpen.
    * Begin gewoon met 1 kamer, en doe daar alles wat moet gebeuren, gaat hier wel goed.
    * Tot hoelang slaapt hij s morgens? als hij een uitslaper is, kun je zelf eventueel wat eerder opstaan en dan wat dingen doen.
    * Ik denk dat je ook wel een planning kunt maken,bijv. na het ontbijt, keuken of woonkamer opruimen(ik weet niet waar de kinderstoel staat;), hij speelt dan bijv. even in de kinderstoel (als je daar een gewoonte van maakt, zal hij daar ook aan wennen en gaat het steeds makkelijker).
    en tussen de middag zou je als hij op bed ligt, een 3 kwartier kunnen besteden aan huishouden en ook daar even een lijstje maken van wat er moet gebeuren, zodat je niet van hot naar her rent, maar georganiseerd de dingen doet en dan heb je nog 3 kwartier "vrije tijd":D
    ( ik stel altijd een tijd met het slaapje hoe lang hij er minimaal in moet blijven, zodat ik ook even op kan laden en aan dingen toe komen zonder hem, en ja dat is soms even brullen, maar hij is het al gewend dat ik niet meteen kom en gaat lekker liggen spelen, zo heb je zelf ook meer rust en voel je minder gejaagd om dingen af te krijgen.)
    * en een laatste tip, alles opruimen wat je gebruikt hebt, bijv. bedden en slaapkamers voor het ontbijt strak maken en ook voor het slapen gaan alle rondslingerende kleren opruimen,ontbijtspullen meteen wegwerken, koffie kopje meteen omspoelen, post op een vaste plek leggen enz. speelgoed van je kindje voor het slaapje opruimen, zodat hij na het slapen met frisse start rotzooi kan maken, en ook weer na het eten het speelgoed opruimen.scheelt je enorm veel wer'k

veel succes en laat even weten of je wat aan de tips hebt.;)

8. lob

lob Fanatiek lid

27 nov 2007
    2.646
    0
    0
    brabant
    Zoals je weet slaapt mijn zoontje ook niet veel overdag, en braaf alleen spelen doet ie ook al een tijdje niet meer dus ik herken het probleem wel.

Ik was en strijk 2 avonden in de week als ie op bed ligt.
    Stofzuigen, dwijlen, badkamer doe ik als vriend het weekend thuis is en hem meeneemt of vermaakt.
    Opruimen, stoffen en wc's doe ik wel gewoon als ie wakker is en rond kruipt.
    Verder doe ik ook nog best wat meteen na het eten. Vriend ruimt dan op, en zorgt voor zoontje en ik doe ook wat klusjes.

Grote klussen kom ik helaas niet aan toe.... ramen, keuken uitsoppen etc... is alweer even geleden :)

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik doe de badkamer 1 keer per week op zaterdag of zondag, mijn vriend stofzuigt 1 a 2 keer per week (Eva 'helpt' dan met haar stofzuiger), meestal op woensdag en zaterdag of zondag. De was doe ik wanneer het nodig is, meestal om de dag 3 kleine wasjes momenteel. Ik doe de was gewoon tussendoor, meestal stop ik er 1 in als de dames allebei nog slapen. Opvouwen doe ik ook tussendoor, als Lisa lekker ligt te slapen doe ik het samen met Eva op ons bed (vanaf dat Eva ongeveer 8 maanden is doe ik het samen met haar :)). Eva's kleding opruimen doe ik samen met haar. De keuken ruimen wij 's avonds altijd op, ik doe meestal 's ochtends de vaatwasser (Eva helpt dan) en eventueel iets nog wat beter schoonmaken. De wc doe ik ook even snel tussendoor, net als stoffen (Eva 'helpt' dan met haar eigen stoffer).

Eigenlijk doe ik alles even snel tussendoor ;). Als er 's avonds nog wat ligt doet 1 van ons het, aangezien Lisa nu nog bij 1 van ons ligt de hele avond.

Maar Eva is wel heel braaf en makkelijk :). Lisa is momenteel de stoorzender ;)

10. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.232
    0
    0
    Velsen
    Ik heb een ritme: Als ik opsta 'sochtends doe ik gelijk een was in de wasmachine, die draait alvast, dan douche ik en daarna haal ik Luca uit bed, soms duurt t hem wat lang, nou ja dat is jammer. Dan ontbijten en erna krijgt hij papier en kleurpotloodjes en ruim ik de ontbijtboel af en ruim ik de vaatwasser uit en in.
    Dan afhankelijk van Luca haal ik hem uit zijn stoel of laat ik hem nog even zitten kleuren, en ga ik stofzuigen. Als dat klaar is gaan Luca en ik wat gezellig samen doen.
    Als Luca om één uur naar bed is, haal ik de was uit de machine en hang ik hem op en vouw ik de schone was. Daarna kan ik soppen en boenen als het nodig is.
    Wel vind ik het belangrijk dat ik om half 3 of zo lekker iets voor mijzelf kan doen, anders word ik gek.

11. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Mijn zoontje helpt met de was /badkamer / wc schoonmaken en ik laat hem puzzels maken in zijn stoel als ik de vaatwasser uitruim. Verder doet mijn man veel in de avond. Strijken doe ik ook 's avonds (voor de tv)

De twee uur die mijn zoontje slaapt in de middag besteed ik liever even echt aan mezelf (zeker nu). Even computeren, taarten bakken, slaapje doen etc.

Wij zijn nog op zoek naar een hulp.... altijd lastig (zeker omdat ik een vent heb die het maar lastig vindt; een vreemde in zijn huis)

12. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik heb een werkster, haha. Ideaal, zij doet 1x per week de badkamer, wc, keuken en beneden stoffen, zuigen, dweilen. Af en toe doet ze nog iets extra, bijv. de ramen of zo, als ze tijd heeft.

En verder doe ik op mijn vrije dagen na het ontbijt even snel de benedenverdieping, keuken opruimen en kruimels schoonmaken, stofzuigen. En op vrijdagochtend doe ik boven de slaapkamers, bedden verschonen etc. Dat weten de kinderen, die gaan na het ontbijt al helemaal uit zichzelf zelf spelen.
    Na de lunch stofzuig ik even snel rondom de eettafel, zodat de kruimels niet het hele huis door zwerven.
    Na het avondeten ruimen we gelijk de afwas op, dan de kids in bad en naar bed en daarna ruimen we samen even beneden de boel weer op. Overdag is het hier echt een puinhoop, maar daar probeer ik me maar niet al te druk over te maken, ik heb ook geen zin om de hele dag op te lopen ruimen achter de billen van mijn kinderen aan. En zelf opruimen willen ze best, maar ze denken er zelf echt niet aan.
    Woensdagavond werk ik het schone wasgoed allemaal weg.
    Dat was het wel zo'n beetje. Als de werkster niet komt, doe ik het schoonmaakwerk zelf op zaterdagochtend, terwijl mijn man de kids een beetje bezighoudt of boodschappen met ze gaat doen of zo.

13. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Hier ook een heel ondeugend dreumesje die als je je even omdraait alweer op een stoel staat te balanceren etc.
    Ik doe het ook allemaal wanneer ze slaapt! Dan heb ik mazzel dat ze ongeveer 3 uur slaapt achter elkaar.
    Stofzuigen doe ik nog wel als ze wakker is, maar ze vind het super leuk om mij te helpen waardoor het enorm lang duurt! En daarbij dan kan ik niet de trappen stofzuigen dus dat moet dan wel weer als ze slaapt!

14. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ik doe bijna alles terwijl zoonlief wakker is. Zelfs de ramen van mijn schuifpui aan de buitenkant lappen terwijl hij in de woonkamer speelt... maar mijn zoontje loopt nog niet, en is ook geen 'sloper'. Meestal kruipt hij wat rond, en speelt hij met zijn speelgoed.
    Het enige dat ik altijd lastig vind, is stofzuigen en dweilen. Dat kan niet als hij slaapt, want dan wordt hij er wakker van. En het hele huis stofzuigen terwijl hij rondkruipt is ook niet heel handig. Dus wat ik meestal doe, is hem nog even in bed laten liggen als hij wakker wordt uit zijn middagslaap. Geef ik hem een berg speelgoed in bed, en ik ga als een gek stofzuigen en dweilen. Tegen de tijd dat hij het zat is, ben ik alweer klaar 8)

Oh ja, de douche schoonmaken terwijl je eronder staat...dat is ook een goeie. Ik geef de badkamer twee keer per week even een opfrisbeurt als ik 's ochtends ga douchen en kindlief nog in bed ligt.

Is een werkster geen optie? ;)

15. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    Onze dochter is iets ouder, maar ik doe veel als zij slaapt of 's avonds of laat haar helpen met schoonmaken.

Ramen lappen buiten is dolle pret met z'n tweeën. Oké de ramen worden niet veel schoner, maar toch.
    Afstoffen kan ze goed mee helpen.
    Koken net zo, zij met plastic kommen en houten lepels meehelpen.
    en met was ophangen geeft zij de knijpers aan (of speelt lekker met de knijpers)

16. zandkasteel

zandkasteel Fanatiek lid

12 mrt 2010
    1.003
    0
    0
    Waterland
    heb je geen box?
    ik doe Kirsten altijd in de box als ik het huishouden doe of als ik boven bezig ben doe ik haar in haar bedje met wat speelgoed en dan de radio aan en swingen maar.:)

17. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Ik heb m´n box vorige maand weggehaald maar vind het zonde (nu wil hij er dus niet meer in). Nummer 2 blijft tot 2 jaar maar in de box als ik aan het schoonmaken ben;).

18. EmyD

EmyD Niet meer actief

Wat ik ook vaak doe is de badkamer schoonmaken terwijl onze dochter in bad zit. Ze kan zich prima vermaken met een laagje water en een hoop speeltjes in bad. En moeders is in de buurt en gaat als een razende in 20 minuten door de badkamer heen..

19. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Ik doe alles als Robyn nog wakker is. Het enige wat ik doe als ze in bed ligt is dweilen en de was ophangen. Was opvouwen doen we meestal samen, en als ik de rest van het huishouden doe gaat ze me helpen of is ze lekker aan het spelen.

20. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.191
    113
    Grote dingen als bv badkamer poetsen, keuken grondig doen, ramen zemen doe ik als ze slaapt of als ze met papa op pad is. Dweilen doe ik ook als ze op bed ligt.
    Mijn dochter slaapt trouwens niet overdag dus met slapen bedoel ik 's avonds.
    Tja met was doen, schoonmaken, vaatwasser, boodschappen en stofzuigen laat ik haar helpen. Vind ze geweldig. Ik geef haar een droog doekje en ze poetst achter me aan.Ze heeft ook haar eigen stofzuigertje.
    Als ik ga koken mag ze altijd gewoon spelen, gaat ze toch boeven zet ik haar in de kinderstoel bij me in de keuken of voor de tv

Deel Deze Pagina