Vader leert zoon persoonlijke hygiëne

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door BrechjeDK, 21 mei 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BrechjeDK

BrechjeDK Lid

24 sep 2020
    31
    72
    18
    Vrouw
    Toen mijn broertje 7 of 8 was, ik weet het niet precies meer, is m'n vader een aantal keer bij hem in de douche gesprongen voor "een gesprek". Achteraf vertelde mijn moeder dan dat hij toonde aan mijn broertje hoe hij zijn voorhuid moest naar achter schuiven om te wassen, en hij lette er de eerste paar keren op of mijn broertje dat zelf goed deed. Ik heb daar nooit wat kwaads in gezien, en ik ben er zeker van dat er ook alleen maar goede bedoelingen achter zaten. Maar het is natuurlijk wel een volwassen persoon die zijn piemel laat zien aan zijn zoon.

Een aantal vriendinnen hebben nu zoontjes in dezelfde leeftijdscategorie en sommige mannen springen blijkbaar nog steeds mee onder de douche en mijn vriendinnen vinden het "fantastisch" dat hun man zo open is tegen hun zoon, maar er zijn er ook die het "walgelijk" vinden om dat te doen en dat een boekje met plaatjes ook volstaat.

Is dit één van die dingen die nu niet meer kunnen?

2. LeentjeWolkje

LeentjeWolkje Actief lid

22 jul 2020
    170
    291
    63
    Vrouw
    Als ik met mijn man naar de sauna ga en we wassen ons achteraf onder de gemeenschappelijke douche, dan zie je genoeg mannen om je heen hun voorhuid toch even naar achter trekken om ook daar te wassen? Mijn man doet dat ook gewoon als ie naast me staat. Heeft toch niks met seks of intimiteit te maken, maar met hygiëne? Wij wassen onze vagina toch ook gewoon? Voor mij is het prima als een man aan zijn zoont toont hoe het moet. Ik zou zelfs zeggen: mooi zo, die openheid.

Of mis ik iets hier?

Aszz, tumtummetje, Maan14 en 6 anderen vinden dit leuk.
  3. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.289
    17.351
    113
    Dus een volwassen man legt zijn zoon uit - als mannen onder elkaar - wat goede hygiene is. Helemaal prima, toch?

Ik vind het oprecht bijzonder dat er mensen zijn die dat als “walgelijk” bestempelen en het liever middels een boek met plaatjes aan hun kind uitleggen ;)

Zeebra, RLSD, nizzie86 en 5 anderen vinden dit leuk.
  4. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Ik vind het ook belangrijk om daar open in te zijn, als een van beiden het niet prettig meer vindt dan is het tijd voor meer privacy - maar op deze leeftijd even laten zien hoe je je goed kan wassen (en bv ook kijken of het lukt bij zoon, of hij het goed doet, de voorhuid niet te strak is etc), lijkt me juist heel goed.

Andersom ben ikzelf bv heel open over menstruatie en wat daar bij komt kijken. Dochters vinden dat nu heel normaal, in de supermarkt bv zeggen ze ook gewoon;’Moet je nog maandverband, mama?’

Liekje81 en VrouwtjeTheelepelje vinden dit leuk.
  5. VrouwtjeTheelepelje

15 okt 2020
    52
    67
    18
    Vrouw
    Ik snap de "gevoeligheid" er achter wel, maar het is net nódig dat dat in de gaten wordt gehouden. Een voorhuid die niet goed naar achter kan, kan later problemen opleveren. Dus een vader die mee onder de douche springt om te tonen hoe het moet, en die later ook de boel wat opvolgt: hoeveel beter kan het zijn? En inderdaad: in de sauna zie je toch ook veel mannen even de voorhuid even naar achter doen om zich daar te wassen... niks mis mee.

6. Loesje1988

Loesje1988 Fanatiek lid

24 nov 2019
    1.525
    1.563
    113
    Vrouw
    Een vader zal zijn zoon dit toch moeten leren. Je kan zoiets moeilijk alleen uitleggen zonder demonstratie denk ik.

Gebeurt toch maar 1 of 2 keer? Neem aan dat ze het dan wel weten

7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.861
    19.268
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik zou niet weten wat daar mis mee is.

8. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.850
    3.365
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hihi - dit is enigszins zo'n topic als deze; https://www.zwangerschapspagina.nl/threads/teken-de-petitie-tegen-het-npo-programma-%E2%80%9Cgewoon-bloot-%E2%80%9D.712739/

hoewel wat je hier beschrijft volgens mij helemáál normaal is! Dan gaan je vriendinnen helemaal uit hun dak bij vaders en dochters van die leeftijd denk ik ;) . En dat gebeurd hier ook nog zolang ze het prima vinden. Samen douchen tenminste of in elk geval die openheid van in de badkamer komen als ze aan het douchen zijn.

Maar je hebt veel verschillende meningen omtrent dit onderwerp. Ik wil graag veel dingen bespreekbaar en normaal maken- zodat ze er over dúrven praten. Menstruatie perikelen etc ook, niet te geheimzinnig etc over doen. Zorgt alleen voor schaamte of gênante situaties die helemaal niet gênant hoeven zijn. Of in elk geval dat gevóél niet hoeven geven.

9. Beausecret

Beausecret VIP lid

26 apr 2016
    5.484
    6.100
    113
    Vrouw
    Samen douchen is prima zolang ze zich er comfortabel bij voelen! Hoe jij het omschrijft vind ik wel een klein beetje naar klinken: om te kijken of hij het goed uitvoerde, maar dat is misschien een ongelukkige zin via een forum.

10. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.716
    2.519
    113
    Jemig zeg, het is z'n vader. Waar hebben we het over.
    Het is goed alert te zijn, maar sommige mensen slaan echt door.
    Juist superfijn dat de vader dit zo goed uitlegt.

linnim en Chelsey88 vinden dit leuk.
  11. roever

roever Niet meer actief

Pffff.....

Hij kan t beter van z’n vader leren dan van n vreemde vent!
    Allemachtig!

men ik neem aan dat die kinderen toch ook wel al geleerd is dat hun lichaam alleen van hunzelf is?!
    Net zoals er zoveel aan je eigen kids geleerd en uitgelegd word!

onnozele wereld....

Chelsey88 vindt dit leuk.
  12. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Ik kan het zelf niet voordoen maar zeg elke dag even tegen zoon ‘even je piemel uit z’n huisje :D en je billen goed wassen.
    Zit zo in zijn systeem nu en dat is ook de bedoeling.

Dat boek begrijp ik niet. Bedoel je een boek over seksualiteit? Dank niet dat daar in staat hoe je je geslachtsdelen wast :rolleyes:

ButterflyPassion en spruitje80 vinden dit leuk.
  13. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.690
    1.862
    113
    Volgens mij kan het ook prima zonder demonstratie, maar met demonstratie is ook niks aan de hand. Niet direct reden om de kinderbescherming in te schakelen.
    We kunnen ook doorslaan met z’n allen, waakzaamheid is goed.
    Als paps nou elke dag mee wil onder de douche of het het elke dag wil checken dan zou ik het anders vinden.

14. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Precies dit.
    Mijn man heeft dit mijn zoons ook geleerd en uitgelegd.
    Mijn oudste zoon heeft nu wat meer behoefte aan privacy (hij is 14), helemaal prima.
    Mijn jongste springt nog regelmatig bij mijn man onder de douche.
    Nog nooit een seconde over nagedacht.

15. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.474
    4.930
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Lijkt mij echt niks mis mee!
    Ik verbaas me dat er mensen zijn die dit blijkbaar niet vinden kunnen.
    Het is een piemel hoor mensen! En de helft van de bevolking heeft er eentje.
    Een vader lijkt me de uitgewezen persoon om hier zijn zoon over te vertellen.

Mop81, Jessi79 en Sado vinden dit leuk.
  16. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Misschien als de piemel in kwestie al heeel lang niet gewassen is :roflmao: dan wordt het walgelijk

Shay25, Lynx en Sado vinden dit leuk.
  17. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.885
    2.893
    113
    Noord-Holland
    Als de vader het niet uitlegt, wie dan wel. Het lijkt mij heel normaal. Net als dat mijn dochters weten wat een menstruatie is en welke producten je kunt gebruiken en hoe je jezelf schoon houdt.

Mijn moeder vond dat vroeger niet nodig om uit te leggen allemaal.. nou dat is best ongemakkelijk om als puber zelf uit te vinden. Dan kan je toch beter een vader hebben die zn zoon goed uitlegt wat en hoe :)

18. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.125
    2.961
    113
    Vrouw
    Serieus... mijn zoon van 10 gaat nog met mij in bad of met en vader omdat hij dat leuk en gezellig vindt :roflmao:
    Mijn oudste zoon, 18 had laatst de eerste sexuele ervaring met zn vriendin. En hij had problemen met zn "jonge heer" althans hij bloede steeds op 1 plekje..
    Hij zat in bad en riep mij of ik even kon kijken of dat normaal is, ik zei al ik roep papa wel ff, maar hij zei, je staat hier nu toch kijk ff dan. Ik zie daar echt niets geks aan
    Ben blij dat mijn kinderen zo open en eerlijk zijn. Hij is bij de huisarts geweest en moet even langs de uroloog, blij dat hij daar niet mee rond blijft lopen maar het vraagt.

Tijger4, MariekeRox, suus1983 en 4 anderen vinden dit leuk.
  19. LeentjeWolkje

LeentjeWolkje Actief lid

22 jul 2020
    170
    291
    63
    Vrouw
    Ik heb hetzelfde gevoel bij mijn dochters, er is tussen ons geen enkele vorm van preutsheid (wel naar anderen toe, gelukkig!). Het moet tussen vaders en hun zonen ook gewoon kunnen. Maar ik begrijp langs de andere kant de vraag wel. Het lijkt of veel van die dingen die vroeger konden, nu "not done" meer zijn. Kijk maar naar de bezorgdheid rond dat kinderprogramma over naakt zijn. Vroeger liepen de (jonge) kinderen gewoon naakt op het strand van Scheveningen! En dat is jammer, maar ik vrees dat het altijd zo is gegaan in de geschiedenis: als een slinger.

20. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    @BrechjeDK ik was eigenlijk nog wel benieuwd of je ook het gesprek bent aangegaan met die vriendinnen die het walgelijk vinden. Waarom vinden ze dat? Zijn ze zelf misschien heel preuts opgevoed? Heb je doorgevraagd?

Deel Deze Pagina