zoon van bijna 2 zegt alleen boem - ehh - die

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mvrtjex93, 3 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mvrtjex93

    mvrtjex93 Fanatiek lid

    4 okt 2013
    1.083
    481
    83
    Goedemorgen , heel vroeg in de morgen :)
    Ja ik zit toevallig in mijn nachtdienst, en heb nu de tijd om even wat te typen. en neem aan dat ik nu het goede forum heb, :thumup: Zoals het onderwerp zegt praat mijn zoontje eigenlijk niet, Alleen die woordjes van boem - ehhh- die... hij zegt soms mompelend mama en papa maar niet gemeend na ons, gewoon in de ronde zeg maar, mijn zoontje is van juli 2018 dus maak me stiekem beetje zorgen, Is er reden om me eigen zorgen te maken dat hij nog helemaal niet praat, Ik hoor kindjes van zijn leeftijd echt wel wat woordjes zeggen, daarbij was ik zo benieuwd, zijn hier ouders die het zelfde mee hebben gemaakt, of nu in zitten.. Moet ik me eigen druk maken? of komt het dadelijk allemaal van zelf goed, Ik ben benieuwd, en verlang na reacties :oops:

    Alvast bedankt!
     
  2. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.453
    4.881
    113
    Vrouw
    Ons zoontje is vrijdag 2 geworden en praat al best goed. Terwijl onze dochter met die leeftijd nog een stuk minder praatte en nu soms nog onduidelijk. Maaarrrr dat gaat steeds beter, dus ja hier is het goed gekomen ;)
     
  3. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Onze oudste ging pas echt praten met 3.5 jaar. We zijn toen wel vanaf z'n 2e jaar wat onderzoek gaan doen.
    Audiologisch centrum en in het ziekenhuis is zijn hersenstam doorgemeten om te kijken of hij wel goed hoorde of misschien dood of slechthorend zou zijn.
    Beide kwam niets uit.
    Hij heeft in die tijd wel 4 dagdelen vve gehad ipv 2.
    Uiteindelijk is hij gewoon gaan praten en merken we nu totaal geen verschil met leeftijdgenoten.
     
  4. bijnamama23

    bijnamama23 Actief lid

    3 mei 2012
    266
    119
    43
    Heel herkenbaar! Mijn dochter is van augustus 2018 en zegt ook op 3 woorden na niks! Zelfs papa en mama niet altijd gericht! Ik heb al meerdere keren mijn zorgen geuit, maar volgens CB is het echt nog oké! Dus daar vertrouw ik dan nog maar even op en ik geef haar nog even de tijd!
     
  5. Lill

    Lill VIP lid

    24 aug 2008
    9.760
    6.568
    113
    Vrouw
    Ik had tot een paar weken geleden hetzelfde. Hij zei wel iets meer woorden maar ik zag leeftijdsgenootjes veel meer zeggen en zelfs liedjes zingen.
    Maar ineens is er een soort knopje omgegaan en leert ie zelfs 2 of 3 woorden per dag bij.
    Kan me voorstellen dat je je zorgen maakt, zou ik ook doen, maar ik denk dat het helemaal goed komt :) en anders evt toch bij het cb of een huisarts je zorg uiten
     
  6. floppie888

    floppie888 Bekend lid

    3 sep 2014
    793
    549
    93
    Met 2 jaar kan een gemiddeld kind een korte (3 woorden) zin zeggen. Maar niet elk kind is gemiddeld. Mijn eigen zoon was bijna helemaal stil tot 1,5 jaar en toen begon hij ineens met hele verhalen te praten.

    Begrijpt hij wel wat jullie zeggen?

    Ik zou het nog even tijd geven, als hij over een half jaar nog geen nieuwe woordenschat heeft zou ik in overleg gaan met de huisarts.
     
  7. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Net als alle ontwikkeling is de spraakontwikkeling super individueel en wijdverspreid. Sommige kindjes praten met 2 al lange zinnen en sommige zeggen helemaal niks.

    Ik zou het wel oppakken met het consultatiebureau of de huisarts. Want vanaf 2 jaar wil je zeker wel testjes doen. Soms doen we dat zelfs al vroeger. In de meeste gevallen komt er natuurlijk niks uit en komt alles vanzelf goed. Maar nu een probleem missen, dat over 6 maanden ontdekken en dan met enige vertraging (want altijd wachttijd voor alles) pas oplossen - dán loop je dus onnodig veel achterstand op.
     
  8. marieke12345

    marieke12345 Actief lid

    11 okt 2013
    438
    105
    43
    Mijn dochter ging pas na haar tweede verjaardag echt praten. Ook ik maakte me zorgen maar bij het cb gaven ze aan dat het belangrijker was dat ze dingen begreep die we tegen haar zeiden, dan dat ze ze zelf kon zeggen. Zo weet je dat het taalbegrip er wel is. Het zelf praten komt dan gewoon later.
    Ik werk op een kdv en het verschil tussen net twee jarigen qua praten is zo groot! Uiteindelijk gaan ze allemaal met vier jaar pratend bij ons weg;)
     
  9. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.030
    25.506
    113
    #9 KleineLai, 3 jun 2020
    Laatst bewerkt: 3 jun 2020
    Mijn zoontje is bijna 3 en zegt nog geen woord. Niet in communicatie althans. Hij kan wat kleine woordjes maar erg weinig.
    Hij is nu pas sinds 3 maanden begonnen met herhalen van woordjes en klanken. Eergisteren heeft hij me voor het eerst Mama genoemd :) <3

    Als je je zorgen maakt zou ik langs het CB gaan, die kunnen je doorsturen om een gehoortest te doen, of evt. logopedie om hem te helpen.

    Is hij gefrustreerd dat hij niet kan duidelijk maken wat hij wil? Zo ja, dan zou ik sneller proberen hem te helpen met leren praten dan wanneer hij het allemaal wel prima vindt. Dan komt het (hoogstwaarschijnlijk) allemaal gewoon vanzelf.

    Verstaat hij wat jullie zeggen? Doet hij dingen als jullie het vragen?

    Sommige kindjes zijn gewoon wat langzamer dan anderen. Dat is niet erg :)
     
  10. Dastoch3

    Dastoch3 Bekend lid

    1 mrt 2020
    582
    513
    93
    Vrouw
    Mijn zoon is nu 3.5 en zei tot z'n 3de helemaal niets. Nu begint hij klanken te maken.
    We zitten nu midden in de onderzoeken van het audiologisch centrum.

    Als je je zorgen maakt kun je altijd het vb of de huisarts eens bellen.
     
  11. mvrtjex93

    mvrtjex93 Fanatiek lid

    4 okt 2013
    1.083
    481
    83
    Ons zoontje begrijpt ons wel goed, hoort ons goed hoort zelfs de trein buiten terwijl we 2 straten verder wonen gaat die door de brandgangen heen kijken dus daar maak ik me niet echt druk om
     
    Poolvos vindt dit leuk.
  12. Gootje1988

    Gootje1988 Fanatiek lid

    5 apr 2017
    4.844
    2.838
    113
    Onze dochter gaat nu hard met woordjes leren. Ook kleuren leert ze nu. Wel spreekt ze het niet altijd goed uit spring = wing en auto = toetoet
    Als ze dankjewel mama zegt dan is het mama ma ma ma mama :roflmao:
    13 juli is ze jarig
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  13. mvrtjex93

    mvrtjex93 Fanatiek lid

    4 okt 2013
    1.083
    481
    83

    Wordt ze 13 juli 2?!
     
  14. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.874
    7.641
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Mijn eerste zoon praatte pas echt goed met 4 jaar. De jongste begon met echt woorden vanaf zijn 1e verjaardag en praatte met 2.5 al heel goed en is nu 4.5 en zit op het niveau van een 6 jarige met praten.

    Het is zo verschillend , geeoon rustig afwachten, het kan ineens heeeeel snel gaan.
     
  15. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.870
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Heeft hij wel communicatieve intentie?

    Om te leren praten, moet je eerst leren communiceren.

    Leidt hij jullie met de hand naar dingen die hij wil of roept hij jullie?
     
  16. mvrtjex93

    mvrtjex93 Fanatiek lid

    4 okt 2013
    1.083
    481
    83

    Ja hij laat wel tonen wat die wil wijst met z’n vinger na dingen of komt met dingen na me toe gelopen , hij zegt dan ook die die die... maar meer komt er niet uit , als die valt zegt die boem , en anders is het eeeh als die iets wil of hij wil dat je mee loopt, maar verdere ontwikkeling nee hij zegt 1 x in de week een keer ma. Ma zeg maar maar dus niet gericht naar mij ofzo
     
  17. Gootje1988

    Gootje1988 Fanatiek lid

    5 apr 2017
    4.844
    2.838
    113
    Ja.
     
  18. Boordevol

    Boordevol VIP lid

    26 jun 2009
    6.072
    4.181
    113
    Ik zou zoals poolvos adviseert wel inderdaad een balletje opgooien bij het cb of de huisarts. Dan kan in elk geval het een en ander alvast uitgesloten worden. Als je al geholpen moet worden heb je vaak wachtlijsten. Dan ben je er in elk geval op tijd bij.
     
  19. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.498
    24.374
    113
    Mijn zoon zei rond de 2,5 jaar voor het eerst mama. Daarvoor zei hij geen enkel woord. Wij hebben bij het 2 jr consult op het cb aan de bel getrokken en om een vve-indicatie gevraagd. En we zijn daarbij ook met logopedie gestart. Bij hem speelde frustratie ook een grote rol. Hij wilde zo graag praten, maar het lukte gewoon niet. Dan probeerde hij wat te zeggen en bewoog zijn hele lichaam mee om er maar de juiste klanken eruit te krijgen. En we wilden er eigenlijk ook vroeg bij zijn mocht het een taalontwikkelingsstoornis zijn.

    Inmiddels (volgende week wordt hij 4) klets hij de hele dag door. Grote woordenschat ook. De vve indicatie en logopedie hebben hem goed geholpen. En nu heeft hij nog steeds logopedie vanwege een aantal klanken die hij nog niet kan, en waardoor hij bij sommige woorden wat minder verstaanbaar is.

    Ik zou me dus nog geen grote zorgen maken, maar wel alert blijven en evt. al in een vroeg stadium er naar laten kijken en bespreken op het cb. Zo ben je er op tijd bij als het wel problemen in zijn ontwikkeling blijken te zijn, en als dat niet het geval is dan is dan is er ook geen man over boord.
     
  20. Palmpje

    Palmpje VIP lid

    8 jul 2017
    8.604
    6.567
    113
    Vrouw
    Mijn zoontje wordt eind volgende maand ook 2 jaar en zegt momenteel een stuk of 15 woordjes. Heel soms 2 woorden zinnetjes maar dat is sporadisch, en dan is het mama die, of mama da (=daar) Weet niet eens of dat ook geldt als 2 woorden zinnetjes. Laatst kwam ik een test tegen via de website kindentaal.nl en daaruit komt dat voor nu alles oke is. Hij kan namelijk wel alle lichaamsdelen aanwijzen en hij voert opdrachtjes uit. Sta er elke dag weer van te kijken hoeveel hij al begrijpt. Rond zijn 2e verjaardag hebben we als het goed is weer een standaard controle op het cb en dan hoor ik wel aan wat zij er van vinden. Tot dan probeer ik me niet te veel zorgen te maken..
     

Deel Deze Pagina