Vraagje ivm potjestraining

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Dolce82, 5 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dolce82

Dolce82 Bekend lid

19 dec 2013
    809
    10
    18
    België - Limburg
    Ons zoontje is intussen ruim 2j9m en we hebben vandaag nog eens vol goede moed een poging ondernomen om hem zindelijk te krijgen.

We hebben hem reeds van vanmorgen zonder pamper laten lopen en voormiddag ging het niet heel goed, hij stond dan bvb ergens te staan, verloor een paar druppels, maar wilde dan onder geen enkele voorwaarde op het potje. Na enkele keren toch wat aandringen deed hij een eerste keer echt pipi op het potje, wat wij dan ook enorm toejuichten :).
    Intussen is het nog een 2x gelukt en telkens is hij erg fier.

Alleen valt me op dat hij tussendoor nog druppeltjes verliest. Ofwel voel ik dat aan zijn onderbroekje dat vochtig is ofwel zie ik het zoals daarstraks als hij in bad ging en een spoor van druppeltjes na liet.
    Is dat normaal als ze pas op het potje gaan? Hij is een kind dat niet makkelijk lang ergens kan zitten dus effe blijven zitten op het potje is ook geen evidentie...
    Het lijkt me dat hij soms ook wel voelt van "oei, ik ben pipi aan het doen" en dan het op houdt. Eens op het potje komt het dan niet snel genoeg naar zijn zin waardoor hij vaak weeral aan het rondlopen is als het alsnog in zijn broek is...

Tips zijn alleszins welkom!

2. Elmyra

Elmyra Niet meer actief

Ik ben met mijn dochter (2 jaar en 8 maanden) ook net begonnen. Heb ook een topic geopend 'zindelijkheid'. Daar heb ik al wat goede tips gekregen voor de dingen waar ik tegenaan loop.

Het gaat hier best goed. De eerste keren duurde het bij mijn dochter ook eerst eventjes voor de plas kwam en zij zit ook niet graag stil. Dus we namen een boekje mee naar de wc. Zo bleef ze even rustig zitten tot de plas kwam. Inmiddels (2 weken bezig) komt de plas vrij snel nadat ze op de wc is gezet. Wellicht helpt voor jullie een boekje mee oid ook, en dan op de wc, daar zijn niet zoveel afleidingen als in de woonkamer. Hier ook potje geprobeerd hoor voor mijn gemak (heb nog twee kleintjes en daar kon ze zelf op gaan zitten) maar daar parkeert ze haar billen welgeteld 1 seconde en dan is ze weer 'klaar'. Vandaag heeft ze ook weer alle plasjes op de wc gedaan! We werken met stickers sinds woensdag overigens dat heeft ook goed effect hier.

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    De meeste kinderen moeten leren om even te blijven zitten hoor :)

Neem een boekje mee inderdaad. Of een spelletje op de iPad. Zing samen liedjes. Neem rozijntjes mee. Zet het potje in de woonkamer voor de tv. Probeer alles om ze te leren even te blijven zitten.

4. Daysleeper

14 mei 2011
    21
    0
    1
    NULL
    NULL
    Is het voor jullie een optie om te wachten tot hij zelf aangeeft geen pamper meer nodig te hebben? Mijn beide kinderen besloten zelf zindelijk te willen worden en al deze 'problemen' ken ik niet. Ook niet op de klok naar de wc, als ze groot genoeg zijn voelen ze het zelf en geven ze aan als ze moeten. Alleen voor bed en als we weg moeten laat ik ze even naar de wc gaan voor de zekerheid.
    Oudste was even ruim 3 geloof ik, de jongste is er nu met 2 jaar en 4 maanden mee bezig. Ik heb me er niet mee bemoeid.

5. Dolce82

Dolce82 Bekend lid

19 dec 2013
    809
    10
    18
    België - Limburg
    Gisteren is hij naar de opvang geweest (ons verlof zat erop :)) en heb ik hem in een pamperbroekje laten gaan en daar gevraagd om hem gewoon op de vaste momenten op het potje te zetten aangezien ik ook wel snap dat ze er daar niet zo kunnen mee bezig zijn dan wij thuis.
    's Avonds thuis zijn pamper uitgelaten en ging hij nog wat buitenspelen. Plots kwam hij naar me toe, had een ongelukje gehad. Hem er nog eens op gewezen dat hij als hij voelt dat hij pipi moet doen snel naar zijn potje moet.
    Na zijn bad hem terug een pamperbroekje aan gedaan. Toen kwam hij plots 2x spontaan naar ons toe en zei "pipi doen", hem erop gezet en ja hoor, 2x een goed plasje :p.
    Vanmorgen bij het opstaan had hij (zoals altijd) een goed volle pamper. Heb hem op het potje laten gaan en ook nu plaste hij er weer flink op.
    Ik heb dus wel het gevoel dat we op de goede weg zijn, maar het zal nog wat tijd kosten, zeker voor hij ook in de opvang of in school in september consequent 'droog' zal zijn. We zien wel :). Ik wil hem, zoals jij zegt, eigenlijk zelf de tijd en de kans geven om de klik te maken.

6. Skyscrapper

Skyscrapper Fanatiek lid

11 mei 2013
    2.604
    3
    38
    #6 Skyscrapper, 12 aug 2017
    Laatst bewerkt: 12 aug 2017
    Ja dat herken ik wel toen onze jongste met het potje begon. Dat trotse hoofd van die eerste plas! haha. Ook hij druppelde nog wel eens ervoor, tijdens of erna. Hoe langer hij oefent, hoe beter het gaat ;) Vooral toejuichen dat ze goed hun best doen, haha des te trotser zijn ze en gaan ze het nog leuk vinden ook.
    Ik zou ook proberen hem zoveel mogelijk zonder luierbroekje te laten lopen. (eventueel snachts nog wel) ook oefenen om met hem met een onderbroekje aan een korte uitstap (bv een boodschapje in de supermarkt halen) te maken. Bij ons ging dat ook steeds makkelijker zo. Wij zijn nu op het punt dat zoonlief (laat zindelijk) zichzelf kan redden op een grote wc,nu heeft hij nog een beetje hulp nodig, zodat hij zich ook straks op school kan redden.

7. Dolce82

Dolce82 Bekend lid

19 dec 2013
    809
    10
    18
    België - Limburg
    Klopt wat je zegt. Want we zijn intussen een weekje verder en het gaat alsmaar beter. Hij gaat wel liever op de wc hier dus heb ik zo'n toiletverkleiner gekocht. Gaat goed, maar natuurlijk soms ook nog weleens een ongelukje.
    Gisteren een namiddagje binnenspeeltuin gedaan, dat durfde ik toch niet zonder pamperbroekje. En maar goed want zijn pampertje was toch goed nat. Bij het naar huis gaan daar wel nog snel naar het toilet gegaan en daar deed hij ook flink een plasje:).

Ik zou het ook fijn vinden mocht hij droog zijn tegen dat hij terug naar school moet maar we zullen zien. Ik probeer me niet te hard erop te focussen en hem zelf het tempo te laten bepalen.

Deel Deze Pagina