speelafspraakjes op slaapkamer laten spelen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door sydneys, 11 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sydneys

sydneys Niet meer actief

Kan je 4 jarigen ook al samen op de slaapkamer laten spelen?

We hebben niet zo een hele grote woonkamer en ook niet zo heel kindvriendelijk. Er zijn spullen waar niet bij gespeeld mag worden, zeker niet op de tv meubel. Liefst loopt iedereen daar met een boogje omheen.
    Zoontje weet dat perfect en hij ondervind hier geen last van als hij alleen is, nog ruimte genoeg om te spelen en gek te doen maar als hier vriendjes zijn moet ik dat regelmatig benoemen. Voel me dan echt een politieagent en vind het ook niet leuk voor de kinderen. Ik merk bij vriendjes thuis dat hun echt alles mogen gebruiken om op te spelen, dus ook met auto's bij de tv meubel enz,...
    En als ik niks moet zeggen voel ik me ongemakkelijk. Ben maar een paar keer op de trap gaan zitten om hun wat prive te geven in hun spel. We hebben geen aparte keuken waar ik me dan kan bezighouden.

Nu heeft ons zoontje een grote slaapkamer waardoor ik aan het denken ben om als hij een speelafspraak hier heeft hun daar te laten spelen met stiekem de babyfoon aan. :roflmao:.
    Zo kunnen hun spelen hoe ze willen en kan ik beneden mijn ding doen. Wel beneden voor wat lekkers en gewoon buiten spelen.
    Kan dat al bij 4jarigen of zijn die daar nog te jong voor?

2. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.617
    1.157
    113
    kan best hoor. gebeurt hier soms. bij t ene vriendje kan dit wel en bij de ander niet. die gaat de hele boven verdieping af en zit in mijn kleren kasten. dat was natuurlijk niet de bedoeling :roflmao:

3. mariellevanr

mariellevanr Niet meer actief

Kan best. Zou wel desbetreffend kind eerst 1 of twee keer beneden laten spelen om te zien hoe ze met elkaar omgaan. Als het goed gaat samen dan kan het best boven met babyfoon.

4. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Hier deden we dat met vier ook wel eens, beetje afhankelijk van wie er kwam spelen. Ging heel goed! Soms even kijken of ze niet álles uit de kasten trekken, en duidelijk afgesproken dat ze bv niet op onze slaapkamer mogen spelen.

Nu spelen ze vaak boven, heel fijn :)

5. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Afhankelijk van de combinatie kan dat best.

Bij mijn oudste zoon moet ik echt altijd in de directe omgeving van hem zijn, om te helpen sturen als dat nodig is.
    Bij de jongste is dat helemaal niet nodig en die kan gewoon lekker spelen.

Ik zou dus eerst even aankijken hoe het onderling gaat en daarna kan het prima.

6. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Kan prima als je de ruimte niet hebt in de woonkamer.

Hier wordt tot dusver alleen beneden gespeeld. Het meeste speelgoed staat dan ook bij ons in de ruime woonkamer. Verder spelen ze veel buiten. Hun slaapkamers zijn nog steeds hoofdzakelijk om in te slapen.

Als ze wat ouder zijn, wil ik het speelgoed wel meer naar hun slaapkamers verplaatsen zodat ze met vriendjes boven kunnen spelen. Heb dat nu liever niet, omdat ik dan ook nog boven eens kan schoonmaken en opruimen telkens. Vind het trouwens ook wel gezellig dat ze lekker in de woonkamer spelen :)

7. Nescio

Nescio Niet meer actief

Hier doen we dat nooit, omdat ze ook geen speelgoed boven hebben. En de keren dat ze eens met een vriend(in) boven was, stond alles op zijn kop.

Hier spelen ze in de woonkamer, die is ruim en ze mogen in principe overal bij. Maar ongemakkelijk voel ik me ook wel soms haha

8. NSpreeuw

NSpreeuw Actief lid

26 apr 2017
    112
    15
    18
    Vrouw
    Hier mogen ze op zich wel op dochter haar kamer spelen, maar dat komt niet zo vaak voor. Wel ben ik heel duidelijk, ook naar het speelafspraakje, alleen op die kamer elders op de bovenverdieping niet.
    En als ze beneden spelen zit ik gewoon aan de eettafel of ik rommel wat om in de woonkamer of keuken, ik ga me niet ergens anders ophouden zodat de kinderen kunnen spelen. En daarnaast is er ook nog een klein broertje wat ik in de gaten moet houden, dus eigenlijk kan ik ook niet ergens anders gaan zitten ;)

9. Proudmama2012

Proudmama2012 Bekend lid

16 jul 2012
    904
    128
    43
    Tilburg
    Hier mag het. Ligt ook aan het kind denk en de voorwaarde is alleen op eigen kamer spelen. Nog niet mee gemaakt dat ze zich er niet aan houden.

10. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.996
    4.008
    113
    Kan prima hoor. Mijn dochter is 5 maar vind het tegenwoordig ook heel interessant om op haar kamer te spelen. Sowieso dat haar speelafspraakjes haar kamer zien. Ik zeg altijd wel heel duidelijk dat ze ook echt alleen op haar kamer mogen spelen. Er staat bij ons ook nog altijd een babyfoon aan boven en omdat ik tch nog traphekjes blijf controleren hou ik het sowieso wel wat in de gaten.
    Een meisje heb ik liever niet boven, die heeft gewoon eigenlijk continu toezicht nodig anders bedenkt ze de raarste dingen. Maar verder gaat het eigenlijk prima.
    Wel lekker rustig beneden eigenlijk ;)

11. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik heb daar zelfs nooit over nagedacht, hier gebeurt dat gewoon. Ik zou eigenlijk ook niet goed weten waarom niet? Wat verwachten jullie dan dat er mis gaat?

12. tuc

tuc Niet meer actief

Ja hoor hier ook. Ze vinden het altijd superleuk om boven te spelen. Wel moeten ze netjes opruimen van mij.

13. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Hier spelen ze vrijwel altijd boven. Zeker als er meerdere kindjes komen spelen, heb ik ze liever boven (of buiten).

14. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Hier gaat het met 1 kind niet goed, die haalt echt alles uit de kasten. Ik ging na 10 minuutjes even kijken en toen zat hij op mijn bed met mijn ipad, terwijl ik uitdrukkelijk had gezegd dat ze niet op mijn kamer mochten spelen. Heb het een tijd later weer geprobeerd, maar hij houdt zich gewoon niet aan afspraken, dus daar moet ik bij blijven.

15. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.937
    5.243
    113
    Home
    Ja hier spelen ze ook samen boven ( 4 jaar ) maar sommige dingen ruim ik van te voren even op.
    Ik blijf wel regelmatig controleren wasje doen etc

16. MaMa

MaMa Fanatiek lid

21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Hier wordt ook wel op z'n kamer gespeeld
    dan doe ik meestal de was op dezelfde verdieping
    vooral leuk omdat op z'n kamer het meeste speelgoed staat
    Soms vraagt hij om een bepaalde doos speelgoed mee naar beneden te tillen.

17. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.859
    19.260
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Onze zoon mocht dat ook wel op die leeftijd. Inderdaad met babyfoon aan. En dat hoeft toch niet stiekem?

18. gitaartje

gitaartje Fanatiek lid

12 nov 2013
    1.983
    1.251
    113
    Ik denk dat je ze ook wel boven kunt laten spelen. Regelmatig even een kijkje nemen.
    Maar boven zullen ook dingen zijn die niet mogen. Ik denk dat het dus ook belangrijk is om duidelijk aan te geven wat wel en niet mag. Dus voordat ze gaan spelen: jullie mogen daar en daar spelen, maar ik wil niet dat er op de tv-kast gespeeld word.

19. liefkleintje

liefkleintje VIP lid

16 jun 2011
    5.789
    1.139
    113
    Vrouw
    Hier nu nog niet, maar omdat onze woonkamer niet zo groot is en we een zolder over hebben wil ik daar een ruimte maken om te spelen.

Maar waar spelen jullie kids graag mee boven ?
    Ons meisje (bijna 4) vermaakt zich slecht.

Deel Deze Pagina