Zoontje 3,5 jaar plast maar 1 keer per dag kan toch niet goed zijn?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door vruchtje24, 28 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.195
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Hoi allemaal,

Sinds een paar dagen plast ons zoontje nog maar 1 x per dag en de eerste keer pas s'avonds rond etenstijd:$. Dit kan toch niet goed zijn? Ik maak me er serieus zorgen over.

S'nachts is hij nog niet zindelijk en draagt een luier. Die doe ik rond 8 uur als hij wakker is meteen af en die luier is gelukkig wel nat. Hij is nooit een goeie drinker geweest, maar drinkt uiteraard wel. Ik zeg meerdere keren per dag kom we gaan even plassen en dan zegt hij "nee hoor mama ik hoef niet echt niet". Pushen heeft geen zin. Mijn man zegt niet teveel aandacht aangeven, maar toch......

Gevraagd of hij ergens pijn heeft en hij zegt van niet. Dat merken we ook niet als hij plast rond etenstijd.

Herkenbaar is dit een vraag voor de huisarts?

2. Wardi

Wardi Bekend lid

6 mei 2008
    830
    0
    0
    Mama : )
    Far far away...
    Tegenovergestelde van mijn zoontje...

Ik weet niet of het ongewoon is...ik zou het bijna wensen hier! haha Maar als je je echt zorgen maakt dan zou ik even een belletje doen naar de huisarts, waarom niet?

3. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

Het is wel weinig maar je hoeft je geen zorgen te maken. Mijn zoon is evenoud en hij heeft dit ook soms. Ik maakte me er ook drik over maar ja als ik naar mezelf kijk... Soms plas ik ook maar 1 keer en ik srink genoeg hoor hij ook. Dus tsjah de ene dag plast hij veel en de andere dag bijna niet.

4. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik zou wel even bijhouden hoeveel er in gaat. Als hij slechts 2/3 glazen drinkt, ca 450cc en hij plast een keer een grote plas en dan snachts in de luier dan gaat er waarschijnlijk wel ongeveer hetzelfde in als wat er uit komt.
    Als hij echt veel meer drinkt en zn nachtluier is verder ook niet overdreven verzadigd dan zou je denken dat hij vocht vast houdt? Zweet hij veel? ( ook snachts) Daarmee kunnen ze ook heel veel vocht kwijtraken.

5. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.195
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Ik denk dat het probleem ook echt ligt aan het feit dat hij (te) weinig drinkt. We bieden het aan maar kunnen hetja bieden het er niet in proppen . Geen idee waar het aan kan liggen . Hij geeft niet aan ergens pijn te hebben

Er gaat eigenlijk weinig in dus ook weinig uit. Zweten doet hij niet.

6. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Hoeveel drinkt hij per dag? Ik dacht dat 500cc wel een beetje het minimum was?
    Voor de niertjes is het wel belangrijk dat ie voldoende drinkt.
    Misschien proberen in een andere beker met leuk plaatje erop? Een sportbeker met rietje? Of anders een knijpfruitje tussendoor? Eet hij wel veel fruit? Yoghurt als toetje mag je ook meerekenen qua vocht...Waterijsje?
    Hij moet natuurlijk niet uitgedroogd raken.

7. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Ik zou idd toch vocht extra te geven. Eventueel hem meenemen naar de winkel om een leuke beker uit te zoeken :) van cars of chuggington ofzo. Misschien liever een tuitbeker als hij maar drinkt. Ook hem eventueel het drinken laten uitkiezen. Bij zelf een ranja uitzoeken, melk, chocomelk etc. De grens is 500cc maar doe je dit erg lang dan is dit niet goed voor de nieren. Slechte nieren maken weinig urine. Als hij langdurig te weinig drinkt is een dokter raadplegen wel verstandig

8. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    #8 lovewinnie, 29 dec 2012
    Laatst bewerkt: 29 dec 2012
    Goede nieren produceren Per dag minimaal 500cc urine om de nier functie optimaal te houden. produceer je langdurig minder kan dit duide op problemen met de nieren maar ook natuurlijk het te kort aan vocht.?

Een blaas groeit net als de rest namate je ouder wordt. Wat in een blaas past kwa vocht kun je dit rekensommetje gebruiken. Leeftijd +2x 30 ml.

Is je zoontje 3 dan wordt het 3+2=5x30= 150ml. Dit is wat er ongeveer zit in een volle blaas van een 3 jarige. Hij moet dan wel heel vol zitten dus waarschijnlijk zit er minder in. 150x 2 ( plasje nacht en overdag) is max 300ml.

Verder moet de urine doorzichtig tot licht geel zijn. Is dat zo dan krijgt hij voldoende vocht binnen. Is de urine donker En ruikt het erg dan drink je te weinig of kan het duide op problemen met de nieren.

Plast hij weinig en is de urine niet doorzichtig of licht geel dan zou ik zeker even naar de huisarts gaan.

9. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.195
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Bedankt lovewinnie & druif voor jullie reacties

Leuke bekers al geprobeerd ook drinken uitkiezen maar ik denk en vrees dat hij niet aan 500ml vocht komt. Ik vind ook moeilijk in te schatten morgen even goed aantal cc opmeten.

Vandaag voor het eerst geplast om 17 uur te gelijk met "grote boodschap". Urine niet heel donker. Gewone plas niet kort of extreem lang. Gewoon een goeie plas. Daarna om 19:15 weer geplast . Drinkt naarmate de dag vordert beter

10. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Hoe lang is hij overdag al zindelijk?

Mijn dochter is 's nachts (al lang) zindelijk, maar vooral de laatste maanden houdt ze 's ochtends - dus na een droge nacht - haar plas heel lang op. Ik vergeet t soms ook, maar als t aan haar ligt gaat ze pas om 10, soms 12u 's ochtends eens plassen.
    De rest van de dag plast ze wel een aantal keer, meestal ook best grote hoeveelheden. Als ik haar dwing, doet ze t wel, maar met tegenzin (en ik wil ook niet dat t haar daardoor nog meer gaat tegenstaan..)
    Ze is ook geen grote drinker, overdag. Ze vraagt er ook weinig om. 's Avonds drinkt ze juist wel wat meer en ook 's nachts heeft ze altijd nog een beker water bij haar bed waar ze uit drinkt. Je zou denken dat ze dus juist 's ochtends wel moet plassen..
    Tja, ik vind t ook apart en het lijkt me niet zo goed.

Het kan te maken hebben met de spieren te krampachtig aanspannen. Zo erg dat ze de aandrang niet meer goed voelen.. Heb ik gelezen..

11. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier hebben we ook wel eens dat soort dagen. Niet elke dag, maar wel eens. Ze drinkt hier ook niet zo veel..
    Hier is ze nog jonger, 's nachts ook niet zindelijk en 's ochtends wel een natte luier. Ik weet zeker dat ze iig tot een uur of 13 nooit hoeft te plassen.
    Kan je niet verder helpen, zelf denk ik dat het ligt aan weinig drinken.. Tja wat doe je eraan ;)

12. moorske

moorske Actief lid

4 jan 2008
    479
    0
    0
    hier een meisje van vier, ook een slechte drinker met ook maar 2 tot 3 plasjes per dag.
    Krijg er ook gewoon niet meer drinken in, gaat gelukkig al iets beter. heb ook gewoon een fijn klein meisje, ook eten doet ze niet veel.
    Hoefde me van het CB er geen zorgen over te maken!

Deel Deze Pagina