Steeds wakker worden ‘s nachts...

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Deliana, 12 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Deliana

Deliana Niet meer actief

Mijn 6 jarige wordt sinds een aantal maanden ‘s nachts steeds wakker. Het begon met 1x in de week, toen werd het 2x en inmiddels is het iedere nacht 2 tot 3 keer. In eerste instantie kwam hij steeds met het verhaal dat hij een nachtmerrie had gehad, maar inmiddels zijn we er achter dat hij wakker wordt en dan aan enge dingen gaat denken.

Gelukkig komt hij nu niet iedere keer naar/in ons bed; hij probeert eerst zelf aan leuke dingen te denken en als hij toch bang wordt mag hij mij halen, dan loop ik mee terug, stel ik hem gerust, geef hem een knuffel en dan gaat hij weer slapen (hij wel :confused:).

Zijn slaapritme is dus nogal verstoord geraakt en ik ben benieuwd of we iets kunnen doen om dat weer enigszins te te herstellen :) Hij valt meestal vrij snel in slaap en heeft nooit eerder slaapproblemen gehad, ook geen stress of lichamelijke klachten waardoor hij wakker wordt.

Tips?

2. miramare

miramare Bekend lid

1 mrt 2013
    791
    147
    43
    Het zou ons verhaal kunnen zijn! Mijn zoontje van 5 heeft dit ook, begon inderdaad met 1 keer en nu is het al maanden aan de gang, elke nacht wel een aantal keer wakker. Voor ons maar ook zeker voor hem erg vermoeiend.
    Nu moet ik er wel bij vermelden dat mijn zoontje autisme heeft en snachts werken zijn hersenen op volle vaart om alles te verwerken dus dit speelt zeker mee, we gaan beginnen met melatonine ( wel via de huisarts)

Deliana vindt dit leuk.
  3. Deliana

Deliana Niet meer actief

Ik zit er inderdaad ook aan te denken om de huisarts te bellen, want dit gaat niet goed zo.... hij wordt met de dag vermoeider. En ik ook. Vannacht stond hij weer 2x naast mijn bed. Denk je die fase gehad te hebben wanneer ze wat ouder worden, ik ben weer net zo vermoeid als toen hij 4 maanden was :rolleyes:

Ik dacht dat melatonine vooral was om in slaap te vallen en niet voor doorslapen? Het is voor je zoontje waarschijnlijk iets anders ivm zijn autisme, maar krijg je dan een recept voor 2 weken of zo?

4. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Mijn zoontje heeft dit al vanaf geboorte. Tot a 2,5 jaar riep hij mijn ook continu. Huilend en paniek. Daarna hoorde ik hem wel is spelen naar kroop dan zelf weer in bed. Hij was ook altijd hooguit 6 uur klaar wakker maar vaak zelfs al eerder.

Nu is hij 8 en wordt nog steeds vaak wakker. Hij blijft op kamer en zelfs in bed voortaan. Hij gaat hooguit keer plassen. 7 uur moet ik hem roepen naar valt wel pas tegen 10 uur in slaap. ( gaat 8 uur naar boven). Melatonine via kinderarts gekregen maar werd hij hooguit kots misselijk van

Hij heeft het van mijn denk ik. Ik zie elk half uur op de wekker. Wordt minimaal 10x per nacht wakker. En dan ook klaar wakker. Dacht dat dit normaal was tot ik besefte dat de meeste in slaap vallen en smorgens pas wakker worden. Heb van alles geprobeerd. Vast slaap ritme ( 10 uur na bed, half 7 eruit ook al ben ik moe ), geen tv 1,5 uur voor slapen, geen telefoon etc. Het zit gewoon in mijn denk, slaapkamer opgeruimd etc ( tips van internet)
    Wellicht heb je wat aan deze tips. Vast ritueel voor slapen kan ook helpen.

5. Taby

Taby Fanatiek lid

7 mrt 2007
    4.366
    140
    63
    Onze dochter had het probleem dat ze altijd pas na 22 uur in slaap viel en er smorgens wel gewoon uit moest met als gevolg dat ze erg vermoeid raakte.
    Huisarts gaf tips mee, die we al lang hadden geprobeerd en deed verder niet veel.
    Hiermee naar een homeopaat gegaan en ze gaat nu om 20 uur naar boven en slaapt rond 20:45 uur.
    Is meer uitgerust dan toen ze zo slecht sliep.
    Dus een hele vooruitgang.

6. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Mijn dochter doet dit vaak als we op vakantie zijn. Na twee nachten zijn we murw en ga ik op haar kamer slapen in het andere bed, dan Is het over. Thuis gaat ze weer gewoon normaal slapen.
    Maar dat zal voor jou niet echt een oplossing zijn denk ik. Heb je meer kinderen zodat je ze (tijdelijk) samen op een kamer kunt leggen?

7. Deliana

Deliana Niet meer actief

Hmmmm lastig dus :confused: Ik heb zelf inderdaad ook niet echt het idee dat het heel veel zin heeft om naar de huisarts te gaan. Ritme en ritueel zijn eigenlijk altijd hetzelfde, dus op dat vlak kunnen we ook niet echt iets veranderd. In slaap vallen is ook echt geen probleem, meestal slaapt hij met 5 tot 10 minuten wel. Hij wordt dus alleen rond 2.30 - 3.00 wakker en dan om 5.00 uur nog een keer.

@Taby fijn dat het beter gaat! Er is dus nog hoop! heb je van de homeopaat iets gekregen?

8. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    Bezoekje osteopaat overwogen?? M'n dochter sliep tot 2,5 Jr oud nooit door, elke nacht wakker......... Osteopaat heeft haar onderzocht, constateerde een blokkade in haar zenuwen tussen ruggewervels en hersenen. Daardoor kon ze 's nachts niet alle prikkels op de juiste wijze verwerken en werd ze steeds wakker.
    Na een paar behandelingen was het echt weg en heeft ze daadwerkelijk nooit meer 's nachts wakker gelegen!

9. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Mijn kinderen hebben dat ook. Het is een fase en gaat weer over, dat scheelt. Ik typ dit zelfs nu om 2 uur 's nachts nadat ik twee keer bij mijn zoontje van 4,5 ben geweest.

Ze hebben het druk, druk in hun hoofd, en dan gaat het soms even lastig met de prikkelverwerking.

Deel Deze Pagina