Zoon VO heeft geen aansluiting

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Mistra, 8 feb 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mistra

Mistra Actief lid

22 apr 2008
    165
    0
    16
    Lieve allemaal, al heeeeeel lang niet hier geweest maar ik wil even van me afschrijven.

Mijn zoon (14, 2 vwo) heeft in zijn klas / op school geen vrienden. Het doet me pijn als hij vertelt niemand te hebben, bijvoorbeeld als er tweetallen gevormd moeten worden om samen te werken. Hij valt dan buiten de boot.

Zoon geeft aan dat hij zich wel veilig voelt in de groep en ook af en toe wel aansluit bij een groepje klasgenoten in de pauze. Hij zit ook gerust alleen en zegt dan dat soms ook prima te vinden.

Hij is introvert, thuis graag op zichzelf en heeft wat sociaal onhandige trekken. Maar ik gun hem zo die aansluiting. Dat is natuurlijk niet te forceren en zoon is ervan overtuigd dat het ook zo blijft. Het doet zeer dat ik hem niet kan helpen. Zoon wordt gelukkig niet gepest, maar hij voelt zich regelmatig alleen.
    Buiten school spreekt hij heel af en toe nog een paar jongens van de basisschool, meestal online.

Hij zou vanuit school een sova/weerbaarheid training volgen (wellicht met wat gelijkgestemden) maar die gaat niet door ivm te weinig aanmeldingen.

Wat ik met dit bericht wil… ik denk wat herkenning en verhalen waarbij het ‘goed kwam’. En tips over hoe ik het beste mijn zoon kan ondersteunen. Het maakt me verdrietig, ik gun hem de tijd van z’n leven, waarbij hij wordt gewaardeerd om wie hij is..

2. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Ik lees vooral dat jíj́ het heel rot voor hem vindt, wel dat hij zich regelmatig alleen voelt?
    Want is het echt een probleem? Sommige kinderen zijn (en blijven) gewoon einzelgängers en voelen zich daar prima bij. Gaan hun eigen gang, worden niet gepest, maar horen ook niet echt bij een bepaalde groep. En dat vinden ze prima. Lastig soms wel als er groepjes gemaakt moeten worden, maar vaak worden ze ook binnen een drietal/viertal geaccepteerd en gewaardeerd om hun input of inzet. Het hóeft dus niet problematisch te zijn.

Hoe staat hij er zelf in?

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.822
    113
    Ik herken het deels, mijn zoon van 14 zit ook in vwo 2 en heeft ook niet echt vrienden in de klas, wel genoeg aanspraak, maar hij wil zelf geen vrienden maken, omdat hij al genoeg vrienden heeft buiten zijn school om.
    Heeft ie buiten school iets? Sport of hobby oid?

4. februari2012

februari2012 Bekend lid

31 okt 2012
    689
    394
    63
    Ik was zelf zo'n kind... heb me in 1, 2 en 3 VWO best eenzaam gevoeld. Tot we vanaf 4 VWO niet meer steeds in dezelfde groep zaten, maar dankzij de vakkenpakket keuze steeds bij andere leerlingen zaten (ik had nog les op de oude manier, voordat de 2e fase er kwam). Toen kwam ik bij bepaalde vakken bij anderen in de klas en daar vond ik een goede vriendin. Toen voelde ik me niet meer alleen. Het kan dus best goed komen.

Wat vindt hij er zelf van?

Deel Deze Pagina