mijn dochter van bijna 10 jaar klaagt de laatste tijd vaak over haar gewrichten. Onder andere naar knie, teen, enkel. Ze kraken heel vaak ( kan ze ook opwekken). ze zegt dan dat het “niet goed zit”, doet haar pijn en voelt naar. Door het knakken van dat gewricht zit het dan weer goed volgens haar. Alleen lijkt dit de laatste tijd toe te nemen voor mijn gevoel. Het doet haar ook pijn, bv bij fietsen, traplopen. Kent iemand dit? Kan dit kwaad en kan of moet ik hier iets mee?
Ik zou zeker een keer langs de huisarts of een fysiotherapeut gaan. Kan door groeien komen, maar ook door bv. hypermobiliteit. Sommige dingen herstellen met rust, andere dingen worden juist beter door (gerichte) training/oefening. Ik zou zelf dus wel willen weten wat het is om zo de beste aanpak te kunnen kiezen. Met (zelf) kraken uitkijken trouwens, want daar slijt je kraakbeen van en dan ben je nog verder van huis. (Maar ik doe het zelf soms ook, omdat er dan echt iets niet goed zit en na het kraken zit het weer beter...)
Ik zelf heb hier regelmatig last van met bv fietsen of omhoog komen na hurken. Heb ik eigenlijk nooit echt wat achtergezocht. Behalve vanaf ongeveer 25 jaar het grapje dat ik oud wordt
Nee precies. Uiteraard heb ik ook wel eens een knakje hier en daar maar daar geen last van. Dochter wel echt, klaagt echt dat het pijnlijk is. Ze is wel wat hypermobiel in haar benen heeft de fysio wel eens genoemd toen we er voor haar holle rug waren. Dus wellicht is dat de oorzaak? Bij bv oefening fietsen met benen in de lucht, dit is voor haar eigenlijk niet te doen, elke draai zit haar knie "verkeerd". Ik zal het eens navragen bij de fysio of we er iets aan kunnen doen.
Ik heb dit ook erg gehad. En hypermobiliteit en groeien samen maakte het er niet beter op. Soms kon ik niet meer lopen van de pijn ‘s ochtends. Bij mij kon er niets aan gedaan worden. Het is vanzelf over gegaan. Hoewel ik nog wel altijd aan alle kanten knak.
bij groeispurt kun je dat hebben ja. en veel pijn. maar heeft ze dat altijd gehad dan moet je naar de HA.
Als haar knie regelmatig op slot schiet dan moet je daar wel naar laten kijken want dat is niet goed op deze leeftijd en ook erg pijnlijk. Klinkt zeker als hypermobiliteit. Mijn dochter van 12 jaar knakt ook veel en pas zat haar knie op slot toen ze diep moest hurken op school. Was echt heel pijnlijk. Hierna is het niet meer gebeurt maar als ik haar er vaker ook ga horen dan gaan we naar de huisarts. Zelf heb ik een linker knie die makkelijk op slot schiet en dat doet zo ontzettend veel pijn wanneer ik hem terug moet zetten maar goed ik ben al 40 geweest en ik ben geen kind in de groei. Ik zou het wel laten onderzoeken, als een gedacht aan Ehler Dahlos?