Mijn zoontje heeft vandaag zn eerste schooldag gehad. Ging opzich prima, alleen weigert hij om een taak te doen. Zodra ze mogen spelen of naar buiten gaan is alles wel oke. Hij was zelfs gaan huilen toen de juf zei dat hij zn taakje moest doen. Vanmiddag wilde hij weer niet. Hij wilde wel kijken. De juf zei tegen me " achja voor de eerste dag vind ik het niet erg". Maar ben dus wel beniewd hoe ze dit morgen gaat aanpakken. zal vast heel normaal zijn voor n eerste dag,maar mijn zoontje kan nogal opstandig zijn en dit hele verhaal klinkt niet vreemd voor mij. iemand hier ervaring mee?
Het komt echt vanzelf: -) Taken ' moeten' doen komt pas echt in groep 2, en daar krijgen ze ook tot de herfstvakantie om aan het idee te wennen. Doelstelling voor de eerste schoolweken zijn vooral wennen, contact maken met andere kinderen, klik krijgen met de juf, niet omvallen van vermoeidheid,, dat soort dingen.
Hier moeten ze het dus ook echt al in groep 1. Ze hebben ook een bord waar zijn foto hangt en zijn taken die hij af moeten voor die week of maand. Ze mag ik mijn zoon ook niet naar binnen brengen. Hij moet alles alleen doen. Ik mag alleen bij het buitenraam even zwaaien.
Ik ben zelf juf en ik vind op de eerste dag een taak doen niet zo belangrijk. Laat hem eerst een week of twee/drie wennen zeg. Komt vanzelf goed hoor. Zoveel indrukken, regels en prikkels die de kleintjes moeten verwerken.
Wat al gezegd is: komt echt vanzelf! Hier in groep 1 moesten ze ook wel taakjes doen. 3 per week en mogen zelf bekijken op welke dag er " gewerkt" wordt of gespeeld. Er mag dus ook best een dag geweigerd worden.mdaarnaast is het ook gewoon erg wennen. Mijn zoon wilde de eerste dagen jiet op een stoeltje in de kring zitten. De juf zei: maakt niet uit, komt vanzelf. Kinderen willen op een gegeven moment ook gewoon doen wat de groep doet en willen er bij horen. Dus als iedereen een werkje doet, zal hij ook een werkje willen doen. In ons geval klote dat goed Succes met wennen!
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga ervan uit de de juf hem ook laat wennen. En anders vraag ik het haar gewoon.
Oh, wat heftig dat je niet mee mag om hem binnen in de klas te brengen. Bij onze school mag je kinderen t/m groep 4 in de klas brengen. Je kan gewoon aangeven bij de juf dat ze hem de tijd moet geven om te wennen en dat je dat ook verwacht. Dit geeft hem een veilig gevoel waardoor hij met plezier naar school toe gaat. En dat is belangrijker, mijn idee, dan een taakje afmaken.
Hier mocht mee naar binnen gaan ook niet Echter vond die van mij het hartstikke eng om alleen de klas in te stappen, dus ik ben mee gegaan. We hebben afgesproken dat als ze alleen gaat het prima is, en zeggen vaak ook loop maar alvast voor, laat maar zien waar je zit, maar het afdwingen gaf geen al te best resultaat. Ze heeft ook taakjes geweigerd, en kreeg deze gewoon iedere dag weer voor haar neus. Geen drama ofzo, ze kreeg enkel pas iets niets als de ene af was. Nu is ze lekker als 1 van de eerste klaar, maar zij moest ook wennen aan het hele taakjes en moeten gedeelte.
Ik mag zelfs niet mee in de school. Moet buiten zwaaien.. Achja gaat vast wel goed komen als ik het zo hoor. Thanks voor jullie reacties!
ja inderdaad. een paar weken alleen een beetje wennen. sommige kinderen draaien gewoon mee vanaf de eerste dag met werkjes en regels. sommigen hebben wat meer tijd nodig om te wennen en verwerken.
Wauw .ik vind het wel een beetje zielig dat jonge kleuters alleen school moeten binnenstappen. Dat voelt (bij mij) helemaal niet goed. Ik werk zelf in het basisonderwijs en begrijp werkelijk niet waarom de mama's niet mee mogen
zelfs de eerste tijd niet? juf staat niet buiten om alle kids te verzamelen ofzo? ze moeten echt vanaf dag 1 zelf de school in lopen , zelf zoeken waar hun jas moet, zelf de klas in?
Vind het ook wel vreemd dat je zelfs in de onderbouw de klas niet in mag. Zou me er ook niet prettig bij voelen. Hier is het ook geen lange inloop maar je brengt je kind wel gewoon even tot in de kring, ze kunnen evt. even snel iets laten zien wat ze gemaakt hebben en dan een kus en dan gaan je weer weg. Ik vond dit al erg afkicken na de half uur inloop bij de psz haha. Minder zou ik echt niet willen. Ophalen is hier ook echt aan de deur van de klas en kinderen mogen pas de klas uit als papa of mama bij de deur staat.
hier mogen de ouders ook tot en met groep 2 mee naar binnen. mijn zoontje wou in het begin ook niet echt werkjes doen. of hij deed een paar krassen en was dan klaar. was op de peuter ook al zo hij wilde alleen maar spelen. bij hem lag het er achteraf aan dat hij heel slecht zag. daar zijn wij eigenlijk na zijn 4e pas achtergekomen. sinds hij een bril had ging het ineens super goed en sindsdien wil hij alleen nog maar tekenen ,knutselen en nu schrijven ( groep 2)
Ik werk zelf op school en bij ons mogen de kleuters 's ochtends de klas in gebracht worden en ' s middags tot de klasdeur. Bij groep 3 mogen ze tot de kerstvakantie tot de klassendeur gebracht worden en daarna tot aan de schooldeur. Ouders mogen bkj ons ook niet meer binnen komen bij de hogere groepen omdat we veel leerlingen hebben en het is te druk en onrustig met zoveel ouders.
Nee alleen de eerste week mag ik hem naar binnen brengen indien nodig anders liever niet. Helaas hebben we hier maar een basisschool anders was het natuurlijk makkelijker geweest voor ons. Gisteren kwam hij ook thuis met bokkepoten en zn trui binneste buiten. Ik was aan het janken van gif. Heb daarna gevraagd aan de juf waar het op sloeg. Ze hebben hem er niet op gewezen in de hoop dat hij het zelfs door zou hebben. Heb gezegd dat ze hem op schooldag 3 best nog mochten sturen. Maar nee want ze kunnen geen 35 kinderen aankleden. ( letterlijke uitspraak) Weet echt niet wat ik er mee moet. Meteen naar de directrice stappen? Dit is duidelijk hun beleid.
Nou nou...gezellige school. Als het na 3 dagen al zo moet. Hoe zijn de ervaringen van andere ouders? Als het echt zo moet, zou ik toch eens rondkijken voor scholen in de omgeving. Misschien niet in je woonplaats zelf maar vast wel redelijk in de buurt.
Nouja een trui binnenstebuiten ach daar zou ik persoonlijk niet zo druk om maken. Hij had hem in ieder geval aan. Ik kwam mijn peuter van 2.5 op de psz halen en hij had zijn schoenen verkeerd om aan. Had hij zelf gedaan en ze hadden het zo gelaten zolang hij niet klaagde. Die filosofie deel ik niet.
Helemaal eens. Ik zit dit echt met verbazing te lezen eerlijk gezegd. Ik moet er echt niet aan denken om mijn 4 jarige zo bij de voordeur af te zetten Wat ontzettend sneu. Zou me verder geen zorgen maken om de taakjes, de eerste weken is het vooral wennen en in het schoolritme komen. Wel zou ik me zorgen maken over het strenge beleid en de houding van de juf. Zou dus gewoon nog een keer een gesprekje met de juf aanknopen en daarna evt met de directie. Daarna kan je bekijken of het schoolbeleid wel of niet bij jullie en jullie zoontje past.