Beste lactatiedeskundige, Op dit moment ben ik 20w zwanger van de eerste. Mijn borsten zijn sinds het begin van de zwangerschap behoorlijk gegroeid. Ook mijn tepels veranderen, vaak is de tepelhof wat schraal en jeukt het. Sinds een week of 3 is de onderste rand van de tepelhof, rond de montgomery kliertjes, erg verdikt. Het is niet gevoelig, maar ziet er wel raar uit. Waar normaal bultjes (kliertjes) zitten, zit nu een putje, omdat de huid er omheen zo opgezet is. Eerst was alleen de rand van de ene tepelhof aan de onderkant opgezet, maar nu begint de andere borst ook, op dezelfde plaats. Ik wil straks heel graag borstvoeding geven, maar maak me zorgen. Ik smeer regelmatig met bepanthen babyzalf, wat een beetje lijkt te helpen. Ook probeer ik bh's te dragen met zo min mogelijk stiksels e.d. aan de binnenkant. - Moet ik me zorgen maken om de verdikkingen? - Kan het smeren met bepanthen kwaad als ik straks bv wil geven? Je leest vaak dat tepels door te smeren te zacht worden, waardoor bv niet lukt. - Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Hoi, Allereerst, maak je geen zorgen. Je hebt nog geruime tijd te gaan voor de baby er daadwerkelijk is. Ik denk dat de verdikkingen het gevolg zijn van hormonale veranderingen. Laat het eens aan je verloskundige of aan de gynaecoloog zien en hoor wat zij ervan zeggen. Borstvoeding mislukt niet hoor door zachte tepels. Als je onzeker bent kan het verstandig zijn om een voorbereidings cursus te volgen over borstvoeding. Dan weet je precies waar je op moet letten.