Oh mensen, ik weet het niet meer. Vandaag 10 min gesprek gehad op school, nou, manlief dan, ik moest werken. Ons gezin is een bont gekleurde concentratiestoornis, alleen ik heb de boot gemist. De jongste gaat nog een heel traject in, proberen uit te vogelen op welk gebied de grootste problemen zijn. Maar bij de tweede gaat het ook een probleem worden. Hij scoorde vier jaar terug al bovengemiddeld op de IQ test die toen afgenomen is, maar kon dat oo school niet laten zien. Vorig jaar zijn we geswitcht van school, hadden we 6 jaar eerder moeten doen, en nu bekijken ze hem met heel andere ogen. Vandaag dus gesprek. Hij laat op alle vlakken zien dat het erin zit, dat hij het kan. Ze maken op school ook een test, geen idee welke, maar nog niet eens af scoort hij al torenhoog. Maar ja, zijn concentratie hè. Hij mag nu nog een keer zo lang over de cito's doen, maar volgend jaar moeten ze toch echt af in de tijd die ervoor staat. En dat gaat heel moeilijk worden, want dat kan hij echt niet. Hoe goed zijn inzet ook is, dat lukt hem niet. Nadat de diagnose ADHD gesteld werd hebben we medicatie geprobeerd. Dit leek in eerste instantie te werken, zij het in een hele hoge dosering. Hij kreeg ritalin. Later dexamfetamine. Maar ook daar werd het niet beter van ook hiervan kreeg hij genoeg om een paard lam te leggen. Mijn zus slikt ook ritalin en die slikt nog jiet de helft van wat mijn zoon kreeg. Omdat hij er wel depri van werd hebben we besloten ermee te stoppen. Visolie hebben we ook geprobeerd, maar die wil hij niet slikken omdat hij dan iedere keer die vissmaak opboert en dat vond hij wel erg vervelend. Maar voordat we weer bij een psychiater aan gaan kloppen of er toch mss nog iets anders is, hebben jullie tips? Trucs? Iets dat werkt? Als het een middel is, liefst iets natuurlijks. De resultaten van ritalin en dexamf waren niet echt denderend.
Ik dacht ook aan een eliminatie-dieet. Maar daar moet je echt niet zelf mee gaan dokteren. Wat ik erover gelezen heb, is het best een stevig traject. Je moet in het begin ontzettend veel uit het dieet schrappen, er blijft ècht nog maar weinig over dat mag. Ik denk dus dat dit van zowel ouders als kind ook wel een flinke dosis motivatie vraagt om dat vol te houden. Ik lees wel vaak positieve reacties qua resultaat. Hoewel succes zeker niet gegarandeerd is hoor. Maar vaak scheelt het wel. Maar het vraagt, zeker in het begin, wel veel aanpassingen. En het hele traject duurt vrij lang. Misschien is er bij Balans wel meer over te vinden.
De adhd is ook vastgesteld door een deskundige? Oze zoon is dit niet maar wel hb. Als hij zich aan het vervelen is dan is hij extra druk. Heel bewegelijk. Overigens kan een kind dat hb is ook alles zien en horen. Onze zoon krijgt dus constant alle prikkels binnen. Maar is het interessant dan werkt hij geconcentreerd. Dus krijgt jullie zoon voldoende uitdaging? Voor dat ze hem lam leggen met medicatie en daar niet het probleem zit. Overigens kan het ook beide omdat je aangaf dat het eerste wel werkte. Misschien was de medicatie wel goed maar niet de hoeveelheid begeleiding en ander werk. Misschien zit ik er compleet naast maar het is iets om over na te denken
LTO 3 had ik inderdaad gevonden, maar dat is ook op basis van vis, dat gaat hij niet innemen. Ja, diagnose is gesteld door kinderpsychiater en orthopedagoog. Medicatie ook onder begeleiding van kinderpsychiater. Ik zal eens zoeken oo voeding. Dat is wel een goede. Bedankt voor het meedenken!