zelfgemaakte voedsel - hoe bewaren?

Discussie in 'Voeding' gestart door Nana79, 2 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nana79

Nana79 Actief lid

26 nov 2008
    148
    0
    0
    NL
    De titel zegt het al... ik maak zelf elke dag fruit en groentehapjes met verse ingredienten voor mijn zoontje. Ik bewaar eigenlijk nooit wat, want ik maak precies genoeg voor hem. Maar soms is het wel makkelijk om al iets klaar te hebben. Dus de vraag is, als ik vandaag iets klaar maak, hoe kan ik dat het beste bewaren (in wat en waar; in de koelkast of buiten de koelkast) en binnen hoeveel tijd moet ik dat gebruiken? zijn er ook bepaalde ingredienten die je niet mag bewaren, dus niet voor de volgende dag mag gebruiken?
    bedankt!

2. gevalletje

gevalletje Actief lid

3 mei 2008
    254
    0
    0
    Hoi, ik maak ook altijd vers, fruit bewaar ik niet. maak ik terplekke klaar. en groenten doe ik altijd vooraf koken en invriezen. als ik pas heb gekookt dan bewaar ik het 2 dagen maximaal in de koelkast. nooit buiten de koelkast ivm bacterien.

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.221
    35.996
    113
    Fruit maakte ik vaak vers klaar, maar gepureerde appel en peer heb ik ook wel eens ingevroren, ging prima.

Groentes maakte ik altijd heel veel in een keer klaar en dan gewoon in de vriezer, lekker makkelijk en evt een aardappeltje erbij koken is zo gebeurd.

4. Speentje

Speentje Fanatiek lid

13 jan 2008
    1.343
    2
    0
    Fruit vriezen wij ook in. Ik heb tot nu toe alle soorten fruit ingevroren. Ik heb een paar van die ijsblokjesbakjes gekocht en daar het gepureerde fruit ingedaan. Een dag later was dit mooi bevroren en haal ze er dan uit en wikkel elk blokje in huishoudfolie en die gaan in een grote zak de vriezer in en zo kan je de bakjes weer opnieuw gebruiken. Werk perfect!

Als wij 's avonds hebben gegeten maken wij een prakje voor ons ventje wat we dan vervolgens in de koelkast zetten en dit krijgt hij de volgende dag. Werkt ook perfect!

5. kahrin

kahrin Fanatiek lid

8 sep 2008
    1.020
    0
    0
    Ik kook 1 keer in de week voor de kleine en maak dan 3 soorten voor in de diepvries (rijst, pasta, aardappel). Ik gebruik daarvoor de bakjes van Avent (daar bewaarde ik eerst ook de borstvoeding in).

Fruit maak ik vers.

6. MamaMiaatje

MamaMiaatje Bekend lid

11 feb 2008
    887
    0
    0
    Fruit maak ik ieder dag vers, maar je kunt het ook maken voor meerdere keren en dan invriezen, maar dan zou ik het wel eerst koken.
    De warme maaltijd maak ik gelijk voor meerdere keren. Meestal kan de kleine er zo'n 3 á 4 keer van eten. Ik vries het na bereiding en afkoelen in en dan hoef je het alleen maar op te warmen als je het de kleine voorschoteld.

7. efina

efina Actief lid

13 jul 2008
    283
    0
    0
    thuishulp
    emmen
    Kun je gekookte aardappelen ook invriezen??
    kun je ze dan beter eerst pureren? ik lees namenlijk dat als je een hele gekookte aardappel invries ze na het ontdooien vanzelf veranderen in een pureeachtig iets wat echt niet meer lekker smaakt? iemand daar ervaring mee? ik vries verse groenten altijd in voor onze meid, maar nu eet ze er sinds kort een aardappeltje doorheen en aangezien wij niet elke dag aardappelen eten is het wel handig wat op voorraad te hebben....hoor graag jullie ervaringen!

8. Mama sinds 2009

Mama sinds 2009 Fanatiek lid

1 mei 2008
    1.522
    0
    0
    Gekookte aardappelen pureer ik eerst voordat ik ze invries. Daarna ook in ijsblokjes scheppen, zodat je een kleine portie aardappels kan toevoegen aan andere porties groenten.

Deel Deze Pagina