Verplicht sporten?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Zonnebloem92, 24 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik ben benieuwd wat jullie vinden, mag jouw kind op minimaal 1 sport of moet hij/zij sporten? Stel je bepaalde eisen/verwachtingen hoevaak jouw kind sport of mag hij/zij ook niets doen als hij/zij daar geen zin in heeft?

    Afgelopen oktober was mijn toen 6-jarige klaar met zwemles. Hij had het altijd over voetbal, maar toen het eenmaal zo ver was leek kickboksen hem ook wel leuk, en vonden wij dit ook een goed plan voor zijn weerbaarheid en zelfvertrouwen.
    In eerste instantie vond hij het wel leuk en wij hebben toen spullen aangeschaft. Vlak voor de corona uitbraak hier merkte wij dat hij het minder naar zijn zin had en hij begon weer over voetbal dus besloot ik na overleg met hem om kickboks op te zeggen en zei hem dat hij straks als het weer kon, op voetbal mocht.
    Nu geeft hij aan dat hij toch niet op voetbal wil, eigenijk wil hij niets en gewoon lekker buiten of binnen spelen.
    Daar ben ik het eigenlijk niet mee eens, ik wil graag dat hij in ieder geval 1 sport beoefend dus vroeg hem na te denken over wat hij dan wil proberen als hij toch niet wil voetballen.
    Nu zegt hij weer dat hij toch wil kickboksen omdat andere kids beter voetballen dan hij en hij dan vast de bal niet krijgt.

    Hoe staan jullie hier in?
     
  2. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    In deze tijd zou ik het even laten. Het is voor kinderen ook gek en ze voelen de zorgen of krijgen ze gewoon mee. Als alles weer normaal/normaler is, zou ik het nog eens vragen en kijken of hij dan wel wil. Dan kun je als ouder ook gewoon mee (hoop ik althans), dat lijkt me bij een jong kind toch ook erg belangrijk.

    Mbt mijn eigen kinderen: ik wil graag dat ze sporten en gelukkig willen ze dat zelf ook. Hadden ze het echt niet gewild, dan had ik ze het niet verplicht. ‘Anderen zijn misschien beter’ ed zou ik geen geldige reden vinden. Dat zou ik eigenlijk juist een reden vinden om toch te gaan en zo grenzen te verleggen (en te ervaren dat het misschien toch anders is, je dingen kunt leren, enz.). Maar dus wel in de situatie dat ik zelf op z’n minst de eerste keren mee mag.
     
  3. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.574
    113
    Ik wil wel heel graag dat ze sporten, vind ik erg belangrijk. Mijn oudste 2 zouden zelf niet zonder kunnen, dus dat je makkelijk. Mijn jongste heeft nu 2 gevoetbald, maar wil er nu af. Hij wil nu op scouting. Vind ik op zich ook prima (al heb ik daar helemaal niks mee), maar vind 1x in de week toch wel erg weinig. Hij weet zelf helemaal niks, dus we gaan als je weer mee mag, gewoon van alles een keer proberen. Lukt het niet, dan houdt het op, zal hem niet dwingen, maar aangezien hij de neiging heeft om voor een tv te kruipen, hoop ik wel dat hij iets vindt wat hij leuk vindt.
     
  4. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.012
    3.478
    113
    Vrouw
    Onze oudste sport nu 1x per week (naast de zwemles). Hij wil ook met die sport stoppen en niet iets anders kiezen. Ik wil idd ook graag dat hij sport, hij is al niet zo heel actief...

    Ik ga denk hij straks, na de zomer, clinics gaat volgen of van die kennismakings weken (zijn soms 6 lessen?). Wordt bij ons vaak via school gecommuniceerd of door de lokale sportservice. Wil niet weer ergens een heel jaar aan vast zitten en dat hij dan met tegenzin gaat...
     
  5. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.390
    4.245
    113
    Vrouw
    Mijn dochter hockeyt, dit seizoen was dat twee keer per week, volgend jaar drie keer. Daarnaast danst ze. Ik vind vooral een teamsport belangrijk. Voor het sociale, in ons geval in een ander dorp, dus andere kinderen. Om te leren dat je moet samenwerken om iets te bereiken en om afspraken na te komen. Je kunt niet zomaar niet gaan als je geen zin hebt, je kan niet je team laten zitten.
    Dansen doet ze ernaast eens per week, maar daar hecht ik niet echt waarde aan, dat vindt ze leuk.

    Kan je niet nu al 3 proeflessen voetballen met hem doen, dan merk je vanzelf al of hij het wel of niet leuk vindt.
    Misschien zijn er meer sporten die je met hem kunt uitproberen? Rugby, hockey, korfbal, handbal, basketbal? Er is genoeg. En er is meer te doen dan alleen voetbal.
     
  6. KleineFee

    KleineFee Bekend lid

    22 feb 2015
    820
    307
    63
    Ik verplicht het wel om 1x in de week iets buiten school te doen. Dat hoeft alleen niet per se een sport te zijn. Toneel, knutselgroep, muziekinstrument bespelen of iets dergelijks mag ook. Tot nu toe zitten de oudste 2 op zwemmen. De oudste doet daarnaast aan voetbal en de tweede aan dansen.
     
    Youtan en Kolibrie2 vinden dit leuk.
  7. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.008
    4.182
    113
    Nee, ik verplicht mijn kinderen niet tot sporten. Mijns inziens heeft het weinig nut om zoiets te verplichten, plezier zal het kind er niet in hebben en dan ook nog elke week een ge- emmer en gedoe om je kind er heen te krijgen.

    Het enige waar wij een eis aan stellen is dat je er minstens een jaar opblijft. Heb geen zin om naar 2/3 maanden te wisselen van sport en weer nieuwe dingen hiervoor aan te schaffen.

    Dus mijn zoon heeft tot zijn 13de niet gesport , gaf toen aan graag naar de sportschool te willen. Hij ging 2x per week en pakt dit in september weer op.

    Mijn dochter zit vanaf haar 6de op turnen.
     
  8. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.535
    113
    Verplichten vind ik te streng, wij promoten het wel.
    De jongste deed als peuter aan dansen, daarna zwemles en inmiddels al weer 4 jaar op hockey.
    De jongste heeft als kleuter gevoetbald, wilde hij supergraag, maar was er op een gegeven moment wel achter dat dit niet zijn ding was. Met zn zus mee naar hockey een jaar geleden en daar heeft hij voorlopig echt zn sport in gevonden.

    Sporten echt verplichten zou ik niet snel doen, maar dan verwacht ik wel dat ze verder actief zijn. Een kind dat na school en in het weekend op de bank hangt moet van mij dan wel gaan sporten.
     
  9. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.528
    7.033
    113
    Voor ons is sport bijzaak dus zeker niet verplicht. Als ze wel willen is het best, willen ze niet, ook best.
    We hebben een grote tuin met trampoline waar ze veel op springen, maar ook bomen waar ze in klimmen, klimtouwen, hutten. Ze bewegen zat volgens mij.
    De oudste heeft wel energie over vaak, hij zit op freerunnen en ik merk wel d at hij opknapt nu dat weer begonnen is.
    Jongste zoon zou op zwemles moeten maar corona kwam er tussendoor. Nu dat weer opstart ga ik hem opgeven, ik denk dat hij daar wel van gaat genieten, maar als hij na de zwemlessen niks wil qua sport vind ik dat geen probleem.
     
  10. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.554
    21.039
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hiermee eens. Scheelt dat we zelf ook wel sportief zijn, ik vind dat gewoon belangrijk.
    Ze danst nu 1x per week en 1x zwemles. Als zwemles klaar is, wil ze op paardrijden.
    Verder is ze de hele dag in beweging, skeelert veel ook. Zit niet snel stil. Dus beweging krijgt ze genoeg.
     
  11. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.535
    113
    Nee dat is hier ook inderdaad. Ik heb 2 mega actieve kinderen die hele dagen in weer en wind buiten aan het sjouwen zijn. Zitten nooit stil. Daarom zie ik het verplichten hier ook niet gebeuren. Maar hoor om mij heen ook kinderen die weinig actief zijn, alleen op de bank hangen, niet naar buiten willen enz. Dan zou ik daar wel moeite mee hebben.
     
    Liekje81 vindt dit leuk.
  12. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Zwemles is hier wel verplicht, maar verder verplicht ik geen sportclubs etc - actieve levensstijl vind ik wél belangrijk, dat stimuleer ik wel.
     
    HappyRabbits vindt dit leuk.
  13. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.574
    113
    Ja dat heeft mijn jongste dus en nu gaat hij ook van voetbal af (wat hij 3x per week deed). Hij hangt alleen maar, zeurt constant of hij op het scherm mag. Vind het stomvervelend. Als hij nu buiten zou spelen of met vriendjes vond ik het niet zo erg. Dus ik hoop dat hij snel weer wat vindt.
     
    tuc vindt dit leuk.
  14. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.535
    113
    Ja dat snap ik dus helemaal. Hopelijk kan die overal wat proeflesjes oid doen?
     
  15. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.574
    113
    Ja daar hoop ik echt op. Hij wil wel basketball proberen en honkbal (alleen honkbal is niet echt in de buurt). Freerunnen een keer proberen. Zwemmen is misschien ook een optie en mijn zusje heeft 2 paarden, dat vindt hij ook wel interessant.
     
    tuc vindt dit leuk.
  16. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Hier trouwens geen teamsporten. Hebben ze wel gedaan, maar het past niet echt bij de oudste. De jongste zou het denk ik wel leuk vinden, maar ze wil niet stoppen met wat ze nu doet. ;) :) Allebei twee meer individuele sporten. En verder bewegen ze gelukkig ook genoeg. :)
     
  17. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.047
    3.479
    113
    Ze moet hier wel minimaal 1 sport doen. Wat maakt me niet uit (wel haalbaar uiteraard).
    Gelukkig vinden onze kinderen sporten superleuk dus dat komt wel goed. De oudste (8) sport 4x in de week. De jongste (5) doet gym en zwemles.

    Ik ben wel van het seizoen afmaken. Dus iets gekozen is niet na een paar weken weer wat anders bedenken. Vaak betaal je ook voor een jaar en voor kleding/schoeisel ed maar los daarvan vind ik het ook belangrijk dat ze leren doorzetten en goede keuzes maken. Je hebt bij de meeste sporten genoeg gelegenheid om iets uit te proberen voor je echt lid wordt. En soms wordt iets pas leuk als je een bepaald niveau hebt bereikt.
     
  18. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.535
    113
    Onze kinderen doen dus beiden teamsport, maar dat vind ik geen vereiste hoor.
    Een seizoen afmaken zeker wel, en 1 seizoen vind ik eigenlijk nog weinig, je moet bij hockey bijvoorbeeld echt veel aanschaffen. Zou echt zuur geweest zijn als ze het na 1 seizoen al niet meer wilden.
     
  19. Nougat

    Nougat Fanatiek lid

    27 mei 2018
    2.628
    1.176
    113
    Verplichten niet, maar we moedigen ze zeker aan. Vind sport belangrijk voor ze. Mijn oudste zit op paardrijden en de jongste op acrogym. Normaal sport de jongste 2x per week, maar door corona nu maar 1x per week.
    Seizoen afmaken zouden ze hier wel moeten. Ik ga niet eerst alles aanschaffen om er maar een paar keer heen te gaan.
    Maar de oudste zit al 5 jaar op paardrijden ongeveer en de jongste 3 jaar op acrogym. Zie ze eerst ook niks anders doen.
     
  20. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.035
    15.044
    113
    Zwemles moet hier, a, b en c. Oudste 2 doen nu cursus zeemeerminzwemmen van 12x. Daarna geen sport voorlopig. Ze vragen er zelf niet om en ik vind het niet heel belangrijk als ze zoveel buiten spelen.

    Voorwaarden zijn wel bij evt sporten dat het niet op vrijdagavond/zaterdag/zondag is, max 1x pw, sport die je in vakanties makkelijk kan skippen.
     

Deel Deze Pagina