Hoe zit dat nu met de trap opgaan

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door heleentje80, 24 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    Dus zoals de titel zegt.
    Mijn zoontje is 4 jaar en gaat al 2 jaar zelf de trap op (wel met een volwassene er steeds bij).
    Nu begint hij ook zelf de trap op te lopen, om speelgoed uit zijn kamertje te halen of om naar de badkamer te gaan. Dus zonder toezicht van een volwassene.
    Nu de vraag: is dit vroeg/laat/normaal. Ben ik een ontaarde moeder of juist een overbezorgde:). Ben nl zo bang dat hij er een keer afdondert.

2. 2012mama

2012mama Fanatiek lid

12 aug 2011
    3.324
    158
    63
    Vrouw
    Drenthe
    Mijn neefje is bijna 3,5 en gaat ook zelf de trap op...mijn zoontje is 2,5 (stuk jonger dus) en die gaat veel onrustiger de trap op. Die durf ik dus ook echt nog niet alleen te laten gaan.
    denk dat als het gewoon soepel gaat je hem best alleen de trap op kunt laten gaan hoor...jij kent zelf je kindje het beste

3. Angela2009

Angela2009 Niet meer actief

Mijn zoontje is 3 jaar en 4 maanden en loopt al een tijdje alleen de trap op en af. Nooit druk om gemaakt eigenlijk!

Weet nog wel dat mijn vriendin elke keer in de zenuwen zat bij mij thuis omdat mijn zoontje zelf naar boven en beneden liep maar ik ben heel nuchter en rustig op dat vlak en zij is heel beschermend naar haar dochter toe en vind alles eng.

4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    nou ja, 4 jaar is wel groot genoeg lijkt me.

Isabella was 3 toen ze alleen op en af ging. Misschien ook al eerder.

5. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

bij ons gaat ze al ruim 2 jaar zelf.. maar toevallig stuiterde ze laatst dus wel van de trap af.
    overbezorgd? tja ik weet het niet :)
    Ik vind het gewoon prima als ze maar voorzichtig doet en niet de trap op/af rent...
    toevallig meteen de eerste keer dat ze het wel deed stuiterde ze dan ook prompt naar beneden.
    gelukkig maar 3 treden maar voorlopig doet ze wel weer rustig vermoed ik.
    ze is zich rot geschrokken :)

6. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Onze dochter loopt ook wel regelmatig de trap op en af, alleen dus. Vanaf dat ze 2,5 is denk ik. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe je kindje is. Onze dochter is erg voorzichtig en houdt zich goed vast..

7. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Vanaf een jaar of 2 gaat onze dochter zelfstandig de trap op en af.

8. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik denk dat mijn zoontje vanaf 3 alleen naar boven gaat. Vanaf 3,5 speelt hij ook alleen op zijn kamertje (als hij dat wil). Of hij haalt zelf iets van boven. Bij grote dingen, dan roept hij netjes of ik wil helpen met tillen.
    Mijn jochie is wel voorzichtig, zal niet zo snel zichzelf overschatten met groot speelgoed meenemen.

En geinen op de trap is een no-go. ook niet met papa en mama erbij. De trap is een serieuze plek, en dat zegt hij ook als wij eens plagen daar..

9. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Jorja gaat nu al bijna 'n jaar alleen van de trap af, maar goed ze is dan ook de derde en ze heeft het goed afgekeken van die andere 2. Ik denk dat de oudste 2 rond d'r 2e verjaardag alleen van de trap liepen.

10. vonnie73

vonnie73 Fanatiek lid

22 aug 2008
    1.898
    0
    36
    in un schwon huiske
    Onze jongste gaat wel alleen de trap op (vaak in het bijzijn van een zus) maar gaat nooit alleen de trap af. Ze durft het niet, ze roept of een van haar zussen helpen haar. Ze is eigenlijk nooit alleen boven en vindt het veel te gezellig beneden maar dat zal later wel komen.

11. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    naar mijn mening is dit niet zozeer leeftijdsgebonden. Hoe is de motoriek van je kind en heeft hij de neiging om te rennen op de trap? als ik jouw verhaal zo lees denk ik dat het prima kan.

12. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    mijn zoontje loopt nu al 6 maanden lang alleen de trap op en af ook zonder volwassenen erbij tja het gaat nog steeds goed.
    natuurlijk ben ik er niet blij mee als hij hem soms peert na boven en ik het niet weet maar ja je voorkomt het soms niet .
    en hij is heel voorzichtig erin gelukkig

dus ja ik vind je beetje overbezorgd maar in sommige gevallen is dat niet erg

13. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    Gut, bedankt allemaal.
    Ik zal hem een beetje leren loslaten dan. Hij doet het heel goed hoor dat traplopen, maar ik zal een beetje overbezorgd zijn.

14. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.656
    1.414
    113
    Ik zie het hier nog alleen niet gebeuren Quinten is nogal van het onbenullige en bedenkt rustig halverwege de trap dat hij toch de andere kant op wil en draait zich dan gewoon om zonder op te letten dus dan moet je wel grijpen, dus hier voorlopig nog niet alleen.
    Ik zou zeggen doen wat goed voelt jij kent hem het beste en kunt het beste inschatten of hij oplettend genoeg is hier voor.

15. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.813
    4.057
    113
    Demi gaat nooit uit zichzelf alleen de trap op. Zij kan wel heel goed zelf, maar altijd als wij hebben gezegd dat het mag.
    Of het kan en op welke leeftijd ligt natuurlijk ook aan de trap (steil of niet, glad of niet, tredes open aan de achterkant?)

16. Mayon

Mayon Niet meer actief

mijn dochter haalt ook wel alleen iets op maar moet het wel eerst vragen. dan kijk ik onderaan de trap hoe het gaat. We hebben wel vleorbedekking, met plavuizen ofzo zou ik het niet doen!

17. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Mijn dochter gaat al vanaf dat ze zo`n 2,5 jaar was alleen naar boven om iets te halen of iets boven te doen. Dus ja ik vind het wel wat aan de late kant, maar dat maakt toch niet uit. Misschien dat die van jou weer iets mag wat ik dan weer niet goed vindt.

18. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Colin gaat hier zelf omhoog (Bijna 3)en afhankelijk van zijn bui zelf naar beneden, maar dat is meer ons gevoel als dat hij het niet zou kunnen. Juist als wij niet in de buurt zijn gaat het eg goed.

19. Jvtje

Jvtje Fanatiek lid

De oudste gaat al vanaf dat ze een jaar of 2 is alleen (dus ook zonder toezicht) naar boven en beneden. Nou heeft ze wel een heel goede motoriek, altijd al gehad en is ze ook heel voorzichtig. Dat scheelt wel :)
    Zie de jongste hier nog niet over een paar maanden al alleen de trap op en af gaan (naar boven misschien nog wel, maar naar beneden zal nog wel wat langer duren), die is heel wat onbeholpener ;)

20. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hier vanaf een jaar of 3 zonder toezicht op en neer. Ik laat dus ook af en toe bewust het traphekje boven open staan voor haar ;) want die krijgt ze nog niet open zelf.

Deel Deze Pagina