hallo dames Mijn zoon word 6 december 4. Hij is nu al een poos zindelijk, dag en nacht. Alleen hij plast steeds op rare plekken of bewust in zijn broek. Zelfs bij anderen thuis doet hij dat. In de zomervakantie heeft hij een paar keer bij mijn schoonouders in huis geplast, en 2 maanden terug bij mijn tante in huis. Daarna was het minder geworden. En nu is hij weer begonnen met steeds overal te plassen. Net was ik even aan het douchen en toen heeft hij op de kussens van de bankstel geplast. Gelukkig kunnen die slopen eraf. Ik probeer ook niet boos te worden of er te veel op in te gaan maar ik ben het inmiddels wel helemaal zat. Wat kan ik hieraan doen?!
En waarom wil je niet boos worden? Zo leerd hij toch niks? Waarom zou hij ophouden met plassen op rare plekken als er gedaan word alsof er niks aan de hand is.hier had hij echt wel gehoord de 1e keer waarom het stout is en de volgende keer was ik echt flink boos geworden inclusief voor straf de boel opruimen.
Ja natuurlijk zeg ik er wat van en ik hou ook gesprekjes met hem. Alleen het helpt niet. Mijn zoon is een negatieve aandacht vrager, hoe bozer ik word om dingen hoe leuker en grappiger hij het vind. En dan gaat hij juist door met dingen. Het helpt beter om rustig en kalm te blijven, ook al lukt dat niet altijd
Maar dat blijkt nu toch niet te werken. Dus misschien toch eens goed boos worden en hem zelf alles laten opruimen?
Ja dat heb ik ook al gedaan. Maar dat vind hij alleen maar grappig en leuk. Ik heb ook gesprekjes gevoerd dat hij een grote jongen is en heel goed op de wc kan plassen etc En ‘dreigen’ met een luier heb ik ook geprobeerd. Hij kan heel lief zijn, maar heeft ook een moeilijk en sterk karakter. Zo kan ik de hele dag wel boos op hem zijn. Ik wil niet steeds boos worden en op alles fitten dus hebben we besloten om een andere aanpak te proberen en dus juist niet boos te worden om dingen maar hem wel rustig en kalm aan te spreken en dingen duidelijk te maken. Dat werkt al veel beter, mijn zoon gaat daardoor ook veel minder op alles in. Alleen dat geplas is een probleem...
Het kan een reactie zijn op stress, een soort 'tegenwerken'. Lees dit artikel maar eens. https://www.ouders.nl/vraagbaken/met-7-jaar-weer-onzindelijk-en-niets-helpt-wat-kunnen-we-nog-doen (Het kan dus nog erger haha) En het is nu ook nog een extra stressvolle tijd, met Sinterklaas enzo.
Jee, ik vidn dit gedrag eigenlijk echt abnormaal. Je pakt het wel heel goed aan en je bent heel bewust bezog met opvoeden, maar ik lees ook dat je het e en niet meer weet. Is het een idee om eens contact op te nemen met het centrum voor jeugd en gezin bij jou in de buurt? Daar weten ze veel hoor, en je kunt er altijd terecht met vragen. Ik hen er laatst een cursus positief opvoeden gedaan, en ik had er echt veel aan!
Ja misschien is het inderdaad een goed idee om contact op te nemen met het cb oid. Wij hadden/hebben het idee dat het een manier is van aandacht vragen. En door er niet teveel op in te gaan dat het dan wel zou stoppen. @Uuz In dat artikel hebben ze het ook over te weinig ruimte geven. Daar herken ik ons niet in. Wij proberen juist niet teveel op de lip te zitten. Maar stress/spanning zou wel kunnen. Hij gaat na zijn verjaardag naar de basisschool. Hij wil dat heel graag. Hij zeurt al weken dat hij wil gaan. De dochter van de oppas brengen ze sochtends altijd naar school, dat was nooit een probleem maar nu wilt hij ook zo graag. Hij komt toevallig ook bij haar in de klas, maar hij moet nog even 2 weken geduld hebben. Maar het zou best kunnen dat de spanning van sinterklaas, zijn verjaardag en naar de grote school ook een oorzaak kunnen zijn.
In eens niet zindelijk zijn zou echt kunnen komen door stress. Verjaardag, sinterklaas en zijn nieuwe school om vervolgens door te gaan naar kerst en oud en nieuw. Proberen jullie ook te praten over gevoel, waarom hij iets doet maar ook wat het met jullie doet. In plaats van boos zijn wat jullie doen zou ik benoemen wat het met mij doet. Erg jammer dat alles nat is, nu heb ik meer op te ruimen en minder tijd om te spelen. Misschien kan hij daarna helpen zodat jullie tijd hebben om wat samen te doen. Ik denk dat boos zijn niet helpt bij stress, het kan het verergeren maar wil niet zeggen dat je niks kan doen. Wil het misschien helpen om goed gedrag te belonen? Kaartjes maken met dingen die jullie leuk vinden. Mocht hij het lastig vinden om te hebben over hoe hij zich voelt kaartjes met gevoelens, blij, boos, verdrietig, verveeld, blij, vrolijk etc.
Er zit natuurlijk een groot verschil tussen ineens niet meer zindelijk zijn en bewust plassen waar het niet kan/mag. Hij is namelijk wel zindelijk blijkbaar, Maar doet het expres. Ik ben geen voorsander van straffen etc, maar hier zou ik juist wel goed boos om worden en ik zou ook hulp zoeken, want persoonlijk vind ik dit geen normaal gedrag meer.
Zoals suus1983 ook zegt zou ik toch hulp zoeken want dit lijkt me inderdaad geen normaal (baldadig) gedrag meer. Misschien een gespreker vragen bij de huisarts of het CB.
Je zegt zelf dat je ook vermoed dat het door negatief aandacht trekken vragen is. Ik denk dat je dus nu juist naar zo min mogelijk aandacht moet gaan op momenten dat hij dat doet. Juist omdat je boos worden (en hopelijk consequent zijn) al hebt geprobeerd. Dus als hij ergens in huis heeft geplast kan je het hem (zo goed mogelijk, of juist niet als het een bende wordt) zelf laten opruimen. Zelf kleren uit en in de wasmachine of emmer leggen. Onder de douche (indien nodig) en zelf laten aankleden. Verder zeg je alleen wat hij moet doen, zonder verdere informatie. Dus niet "en nu ga je even douchen" maar "naar boven, douchen". Niet meer benoemen dat het voor jou vervelend is omdat je moet opruimen of een gesprek aangaan. Ook niet meer zeggen dat het niet mag of iets in die richting. Dus eigenlijk het gedrag volledig negeren en minimaal erover praten. En tegelijkertijd probeer je positieve aandacht te geven op andere momenten. Daarnaast kan het altijd fijn zijn om even iemand in te schakelen om er over te praten en begeleiding erover te krijgen.