Hoi, Mijn dochtertje is 6 maanden en sinds 2 weken weigert ze de fles... Ze wil er niks meer van weten, eerst dachten we dat ze ook melk weigerde maar dit lijkt mee te vallen want uit een beker drinkt ze wel melk. Ze eet ook pap en groenten en fruithap, we mochten van het CB ook al terug naar 3 flessen omdat ze zoveel eet. Maar ze krijgt dus max 400 cc melk binnen op een dag. Ik dacht dat het min. 500 cc was... maar daar komen we dus niet aan. We proberen wel elke keer de fles maar dan wordt ze heel boos en wil ze echt niet drinken, ook al grotere speen etc. geprobeerd. Uit een beker drinkt ze dus wel wat maar wel minder dan ze vroeger uit een fles dronk. Ik geef ook nog een bakje kwark om de calcium hoeveelheid een beetje op peil te houden... Ze heeft ook niet meer echt volle plasluiers... Ze weegt rond de 8500 gram dus is volgens mij wel lekker dik en zwaar genoeg... Ze is wel overal heel snel mee, ze kan rollen, zitten en tijgeren en begint met kruipen. Mijn vragen: 1. krijgt ze genoeg calcium enz binnen. 2. moet ik vit. d druppels gaan geven? 3. heb je nog tips voor hoe we haar meer melk kunnen laten drinken? 4. kan ik haar op de dag wat meer diksap/water geven om toch voldoende vocht binnen te krijgen? 5. ze krijgt al korstjes brood en dit eet ze heel goed, kan ik al beginnen met een boterham omdat ze toch wel honger lijkt te hebben en wat kun je daar het beste op doen? Bedankt
Hoi Fee, Wat een vlotte dochter heb je! Ik neem even aan dat ze ook erg snel is met vaste voeding? Dan hebben ze vaak minder trek in de melk. De hoeveelheid (700-800 ml) die nu nog wordt aangeraden geldt voor kindjes die beginnen met vaste voeding. Drinkt ze wel ander drinken op een dag of wil ze dat ook niet? Het zou fijn zijn als je op de 500-600 ml melk (inclusief toetje/kwark) zou kunnen komen. Je moet inderdaad vitamine D gaan geven. Dit is een nieuw advies, zelfs baby's die volledig flesvoeding krijgen moeten 10 microgram vitamine D extra per dag binnen krijgen (druppeltjes). Misschien zou je de melk koud kunnen geven. Ter afwisseling mag je ook wat yoghurt of kwark proberen. Ook mag je haar wat water, lauwwarme thee zonder suiker of diksap geven. Je hebt ook speciale drankjes voor kleine kindjes op de markt, bijvoorbeeld Friso Fruitdrink of Friso Fruitsmoothie. Wat vlug dat ze nu al zo goed korstjes eet! Je hoeft nog niet perse beleg te smeren. Je zou wat halvarine op de boterham kunnen doen. Verder als je dit wilt maximaal 1-2 keer per week een klein beetje smeerkaas (ivm zout) of smeerworst (ivm vitamine A). Je zou eventueel appelstroop of een beetje jam op brood kunnen doen. Groetjes Linda
Hoi bedankt voor je advies .. We zijn direct nadat ik dit poste op vakantie gegaan en daar werd het minder melk drinken nog erger. Ze dronk bijna niks meer, dus hebben we maar diksap en water en thee gegeven want haar luiers bleven dus ook erg droog. We zijn ook maar begonnen met brood en na 2 dagen brood eten ('s ochtends 1 ze wil ook geen pap en tussen de middag 2) drinkt ze nu weer melk ... We geven haar nu elke keer voordat ze een broodje eet melk en daarna nog brood. Ze drinkt nu 's ochtends 150+5 en een broodje, tussendoor wat diksap, tussen de middag 150+5 en 2 broodjes tussendoor diksap/water en een koekje, dan tijdens ons avondeten groenten, aardappels en vlees en kwark met een beetje diksap en dan rond 8 uur nog 120+4. Krijgt ze zo voldoende zuivel enz binnen? We zijn al begonnen met de vit. D. O ja ze drinkt haar diksap en water uit een beker... kan het zijn dat ze de tuit overslaan? Ik vind het wel lief om te zien dat ze alles (zelfs vlees) al op eet zonder tanden wel heerlijk zo'n nieuwe fase. Ze eet trouwens al vanaf 9 weken fruit ivm verstopping (op advies van de ha) en vanaf 3 maanden en 3 weken ook groenten erbij en als ik zie hoeveel brood ze nog naast haar melk eet denk ik echt dat ze er gewoon aan toe was.
Hoi! Zo vlot met bijvoeding horen we het eigenlijk vrijwel nooit. Fijn dat het al een stukje beter gaat met het drinken! Je dochtertje drinkt nu 465 ml opvolgmelk. Ik weet niet hoeveel kwark en yoghurt je nog geeft, maar het lijkt me dat je zeker op een halve liter uitkomt. Dat is al een stuk beter! Zo tussen de 500-600 ml zou voor jullie fijn zijn. Goed dat je met vitamine D bent begonnen. Er is sinds kort een nieuw advies van kracht dat elk kindje, ongeacht de hoeveelheid flesvoeding die hij/zij krijgt, per dag 10 microgram vitamine D moet krijgen. Met 6 maanden al uit een beker drinken is super knap! Geniet er maar lekker van! Groetjes Linda