Hallo mede mama's Ik maak me wat ongerust over onze zoon van februari 2012. Hij woog laatst voor dat hij ziek werd 11.7 kilo. Al iets aan de lichte kant als ik andere moet geloven. Maar nu na een goede griep met 5 dagen koorts en zeer weinig eten weegt hij nog 11.2 kilo. Hij is nu aan de beterende hand, alleen nog verkouden, maar hij wil nog altijd zo weinig eten. Hebben jullie ook wel eens gehad dat de kids terug vielen na een griep en hoelang duurde dat voor het er weer bij zat? Hij zou nu deze maand 8 ons aan moeten komen om het gemiddelde gewicht van 12 kilo op 24 maanden bij jongens te halen. Maak ik mij onnodig druk?? Bedankt voor jullie reacties. Saskia
Hoe lang is je zoontje? Mijn zoontje is ook slank. en valt bij ziek zijn altijd af. Mijn ervaring is wel dat dat weer vrij snel bij komt. Ik geef hem vaak wel wat extra chocomelk en pudding asl tussendoortje. Zoontje is nu 11.8 kilo bij 90 cm. @ weken geleden nog 11.3 na ziek zijn
Vervelend dat je zoontje zo ziek is! Beterschap! Mijn zoontje was voordat hij buikgriep kreeg 11 kilo en viel af naar 9.4 kilo in twee weken tijd. Nu tikt hij ( twee weken later) de 11 kilo al weer aan. Wat ik hiermee wil zeggen is dat het aankomen super snel gaat! Zodra hij weer opgeknapt is, is hij zo weer de oude! Beterschap!
Ontzettend bedankt voor jullie reacties!!! van wanneer zijn jullie zoons? hier is hij van februari 2012
@jongemeisje, dat is dus nog een jaar ouder dan mijn zoon. Zegt het Cb nooit iets over het gewicht en lengte van je zoon? Hoe zwaar was hij bij de geboorte? Hier was vorige keer zijn curve iets afgebuigd en nu hij dus afgevallen is en we volgende week weer moeten naar het cb maak ik me wat ongerust. Hopelijk komt hij idd binnen twee weken weer terug op gewicht. groetjes
Maak je niet te druk hoor! Volgens mij is hij over het algemeen niet heel mager. 12 kilo voor 2 jaar is gemiddeld, maar er zijn zeker kindjes die pas 10 kilo zijn bij 2 jaar, of juist al 14 kilo wegen! Gemiddeld betekent niet dat hij 12 kg zou moeten zijn. Elk kind is zichzelf. Afvallen bij ziekte is vrij normaal, ook bij volwassenen. Je weet zelf misschien wel dat dat geen blijvende kilo's zijn, maar vaak ook veel vocht en een beetje van het weinig eten. Dus gewoon lekker (gezond) weer gaan eten en dan heb je grote kans dat het meeste er zo weer bij is! En zo niet, dan heeft het ook z'n reden, en kun je dat ook tegen het CB zeggen!
Onze dochter is met 1,5 jaar ook behoorlijk ziek geweest en viel toen ruim twee kilo af. En er zat al niet zo heel veel spek op. Dat heeft wel even geduurd voor ze weer was aangekomen. Onlangs is ze ook weer flink ziek geweest; longontsteking en zo'n tien dagen diarree (reactie op de antibiotica). Ook bijna een kilo foetsie. Nu is ze altijd qua gewicht al wat onder de maat geweest. Ik heb, zeker na die eerste keer, geleerd me daar vooral niet druk om te maken. Vocht is belangrijker en het eten komt wel weer. Richtlijnen zijn maar richtlijnen en daar tussen zitten nog wat varianten. Probeer je niet al te druk te maken. Geef wat extra's als fruit, yoghurt etc. Het komt vanzelf weer in orde.
Vindt het nog wel meevallen qua afvallen, het gaat om een halve kilo! Hier wisselt ze al maanden tussen 14.5 en 15kg... En het komt echt niet op een ons! Het is ook heel normaal om wat af te vallen bij ziek zijn. Over het algemeen komt dat er weer snel bij als ze beter zijn. Waarom zou hij nu ineens in een maand 8 ons aan moeten komen om dat gemiddelde te halen?? Zou me er niet zo op focussen en gewoon naar je kindje kijken ipv de getallen op de weegschaal! Als hij het goed doet, voldoende poept en plast en er iedere dag eten + drinken in gaat is het toch prima?? En zeker niet wakker gaan liggen van eventueel commentaar van het cb!
Ik denk ook dat je je onnodig druk maak, zie @Nova81 En waarom moet ie precies gemiddeld zijn? Hier eentje van 15 kilo, flink boven dat gemiddelde dus maar geen haan die er naar kraait want hij is prima in balans en doet het goed. Niet zo op het gemiddelde afgaan maar op je eigen kindje
Ik had en heb nog steeds twee lichtgewichten. Vooral de jongste heeft ook niet ze veel om bij te zetten. Ik heb me daar nooit zo druk over gemaakt. Als ze gezond zijn en je geeft ze voldoende gezonde voeding vind ik het al best. Als het echt niet goed gaat is er een doorverwijzing naar de arts nodig. Maar het ene kind is gewoon anders van "gestel" dan de ander en daarbij moet je je inderdaad niet focussen op het cijfertje op de weegschaal. En inderdaad bij ziekte vallen ze af, doe ik zelf ook. Komt er wel weer bij, en bij de een ook weer sneller dan bij de ander.
Een halve kilo afvallen is niet zo'n groot probleem hoor! Mijn dochter was tussen haar 1e en 3e verjaardag zo vaak ziek, met een flinke buikgriep of verkoudheid viel ze werkelijk zo 2 kilo (!) af! Van 14 kilo naar 12 kilo, alle alarmbellen af en de huisarts zei "Ja, dat kan zomaar gebeuren, een paar kilo afvallen, als ze zo ziek zijn, kom maar terug als ze niet snel terug aankomt" en jahoor, met een week of 3 zat ze weer op gewicht. Ze verliezen heel snel veel vocht als ze een paar dagen slecht eten en drinken. Tel daar bij op koorts of spugen en je kind is flink ziek. Maar een halve kilo, daar zou ik me echt geen zorgen om maken! ( Bovendien is je eigen weegschaal niet al te betrouwbaar voor dit gewicht )